ANDERS SCRMN MEISNER | “THE WORLD WAS WEIRD”

Anders SCRMN Meisner bevæger sig rundt i en verden sammensat af ikoner. Damesko, tropiske kranier, raketter, fjer og afskårede hundehoveder sidestilles og arrangeres på næsten videnskabelig vis og trækker på beskuerens personlige oplevelser og forudgående erfaringer. D. 8. august åbnede Anders’ første store soloudstilling på Hans Alf Gallery, i København, under den passende titel “The World was Weird.“

Det er nu lidt over to år siden, at vi faldt over Anders SCRMN Meisner‘s arbejde for første gang. Lidt tilfældigt stod vi pludselig overfor et par af hans gentagelsesværker, og vi var øjeblikkeligt fanget af hans udtryk. For at få en bedre forståelse af Anders’ kunstneriske univers lavede vi et interview med ham, og i februar 2013 besøgte vi ham i hans atelier og lejlighed på Østerbro.

Ligesom i hans værker, var vægge, hylder og gulv stopfyldt med lånt symbolik, gammelt, afrevet papir og billeder fra en utilgængelig fortid. Der var zebraskind på gulvet, en summende stemning af kreativitet, og timerne gik ekstremt hurtigt. Da vi besøgte Anders sidste år, planlagde han udstillinger i udlandet, men 2014 har mest af alt stået på planlægningen af hans første store soloudstilling i hjemlandet. “The World was Weird” på Hans Alf Gallery har nu været undervejs i syv måneder, og det er en tilfreds kunstner, som vi møder i galleriet på en regnfuld lørdag aften på en af sommerens aller sidste dage.

Anders Scrmn Meisner "The World was Weird" | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Anders Scrmn Meisner "The World was Weird" | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Erindringen om en besynderlig fortid
Vi kommer ind i galleriet og bliver taget imod af Anders, som helt bestemt virker til at være stolt over sin udstilling. At næsten alt er udsolgt, to uger inde i udstillingsperioden, kommer ikke bag på os, for allerede da vi står i galleriets første rum, er det tydeligt, at der er lagt enormt meget tid og sjæl i de nye værker. Anders viser os rundt, fortæller om udstillingen og om de nye metoder og udtryk, der er kommet til i arbejdet med den. Titlen “The World was Weird” refererer til, hvordan vores kollektive opfattelse af tid bærer præg af et irrationelt håb om et tilgængeligt nu. Når vi ser tilbage på hændelser og begivenheder i fortiden, kan det hele virke som en besynderlig, fjern og uforklarlig masse af fastfrosne øjeblikke. Selvom vi konstant erfarer, at nu’et bliver til en del af denne upåvirkelige masse, har vi en naturlig tillid til, at nuet kan formes. “The World was Weird” handler om en forskydning mellem bevidsthed og erindring, som kommer til udtryk i Anders’ sidestilling af motiver og ikoner fra vidt forskellige tider og traditioner.

Anders’ værker rummer enormt mange lag, både i kraft af deres referencer til forskellige tider, men også helt bogstaveligt i forhold til de påklistrede fotografier fra gamle bøger, det afrevne papir og tryk på for- og bagsiden af lærredet. Derudover har Anders længe arbejdet med at gentage sine motiver i serielle kompositioner, for på den måde at afprøve dem og give dem et nyt liv.

Anders er en samler, som igennem sin kunstneriske praksis ophober bunker af motiver til et voksende visuelt alfabet. Tordenskyer, gnistrende dynamit, spændte buer, spøgelser og spraydåser, ghettoblastere, kaffekopper, russiske cirkusbjørne, ufoer, usynlige trommeslagere og ‘fars aflagte skateboard’. Af og til bliver motiverne akkompagnerede af tekststykker, som enten fastslår det umiddelbare eller modsiger det afbildede, ofte med en sarkastisk tone. Motiverne fremstår, som nævnt, næsten som sat i videnskabelig kategorisering, men frem for at repræsentere en forudbestemt betydning, afhænger tolkningen af motiverne og deres kontekst, langt hen ad vejen, af øjnene der ser. På mange måder er Anders’ værker et billede på vores fragmenterede erindring, hvor minder og referencer mister deres relevans og bliver til en samlet masse af tilfældigheder; verden var i den grad besynderlig.

Opskalering, musens rolle og den tredje dimension
I denne udstilling bevæger Anders sig fra sine små, overfyldte collager på gamle landkort, over serielle gentagelser af ikoner som motorcykelhjelme og -hjul, til en helt ny serie af mere simple, luftfyldige og farverige værker. I den nye serie er ikonkartoteket blevet udfordret og skaleret væsentligt op, hvilket har krævet en lidt anderledes proces, men det fungerer virkelig godt. Værkerne får en form for grafisk bestemthed, samtidig med at man, som beskuer, stadig fornemmer tegningens umiddelbare skrøbelighed. Anders fortæller os om, hvordan han sjældent skitserer sine kompositioner, men at han, med de nye værker, har haft store prøveark hængende ved siden af papiret, så han kunne øve sig i penslens bevægelser.

Værkerne indeholder forskellige motiver, men ét går igen i dem alle; nemlig musen, som består at to sorte øjne og et langt bølget, sort hår. I denne serie poserer hun bl.a. sammen med en tand, en handske, en tomahavk og en fodlænke. Anders fortæller os, at ikonet opstod, da han ville tegne sin kæreste; sin muse. Udover de indrammede værker på væggene har han arbejdet med at give sine værker en tredje dimension igennem en række bemalede og lakerede gipsobjekter. De små skulpturer er Anders første forsøg med det rummelige, og som de er placerede rundt omkring i galleriet, fungerer de rigtig godt og giver en ny oplevelse til de øvrige værker. Skulpturerne er ikke til salg, men forhåbentligt er det ikke sidste gang, at Anders inviterer sine figurer ud af lærredet.

Med sin nye udstilling har Anders både formået at slå sit kunstneriske udtryk fast på et etableret galleri, at udfordre sig selv og betræde helt nye stier. “The World was Weird” er helt sikkert en udstilling, som vi vil opfordre jer alle til at besøge, så i selv kan udforske de mange lag i Anders SCRMN Meisner’s (for)underlige univers.

ANDERS SCRMN MEISNER | “THE WORLD WAS WEIRD”
Hans Alf Gallery, Holdbergsgade 8, 1057 København
Udstillingsperioden er forlænget til d. 18. september 2014.

Anders Scrmn Meisner "The World was Weird" | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Anders Scrmn Meisner "The World was Weird" | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.