CHART ART FAIR 2014

CHART ART FAIR 2014

Hvad sker der, når man bygger en kunstmesse på samarbejde, et fælles fokus og kvalitet? Og hvad opnår man ved at droppe skillevægge og opdelinger til fordel for en samlet, æstetisk helhedsoplevelse? Chart Art Fair indtog i weekenden Charlottenborgs rum og beviste, at en kunstmesse kan handle om andet end salg; nemlig en rigtig god kunstoplevelse.

Sidste år gik en gruppe af københavnske gallerier sammen for at skabe et alternativ til landets kunstmesser. Med inspiration fra internationale biennaler sammensatte de et program af fremtrædende, nordiske gallerier, der alle arbejder med at formidle progressiv samtidskunst, og Chart var født. For nogle uger siden blev vi inviterede til at besøge Chart Art Fair: Second Edition, og for at være så godt forberedte som muligt spurgte vi fire af de deltagende gallerier om deres forventninger til messen. Det var tydeligt at mærke, i svarene, at den stramme kuratering af deltagerne, samt det klare fokus, har gjort at galleristernes forhåbning til messen rækker længere end synlighed og salg. Derfor er vores forventninger selvfølgelig fuldstændigt i top, da vi træder ud af den københavnske sommerregn og ind over dørtærsklen til et summende Charlottenborg.

Selvom årets Chart består af 27 forskellige gallerier, og dermed 27 stande, hver med et forskelligt interessefelt og fokus, er noget af det første, der slår os, en fin fornemmelse af helhed. Det er egentligt ikke fordi, at gallerierne ligner hinanden, ikke fordi de præsenterer os for de samme kunstnere, og det er heller ikke fordi, at der ikke er noget, der stikker ud. Måske er det bare Charlottenborgs luftige rum og den kuratoriske stillingtagen, der bærer frugt. Vi bliver i hvert fald trukket ind og føler en gennemgående åbenhed og gensidig interesse.

Niels Borch Jenen Gallery & Editions | Adam Jeppesen.

Niels Borch Jenen Gallery & Editions | Adam Jeppesen.

Niels Borch Jenen Gallery & Editions | Adam Jeppesen, Tal R & Matt Saunders.

Niels Borch Jenen Gallery & Editions | Adam Jeppesen, Tal R & Matt Saunders.

Spøgelsesprint, rygende kvinder og tilsyneladende massiv beton
Et af de første gallerier, vi støder på, er egentligt ikke et galleri. Niels Borch Jensen har siden 1979 fungeret som trykkeri og udgivet grafiske tryk af både nationale og internationale kunstnere, og ved deres stand bliver vi præsenteret for nye tryk af Adam Jeppesen, Tal R, Matt Saunders og Thomas Saraceno. Adam fylder hele den ene væg med sit enorme fem-delte fotogravure værk “5th of September.” Værket er et såkaldt ghost print, som betyder, at sværten kun påføres trykpladen en enkelt gang, og trykkes på papir indtil den ikke længere afgiver farve. Værket viser et slørret landsskabsmotiv, som langsomt forsvinder og forgår. På en anden væg hænger et helt nyt træsnit af Tal R’s Dronning Louise’s bro motiv samt “Smoking Girls” serien i to-farvet kobbertryk.

Martin Asbæk Gallery | Ebbe Stub Wittrup.

Martin Asbæk Gallery | Ebbe Stub Wittrup.

Martin Asbæk Gallery har fået sit eget lille rum på messen og har valgt kun at præsentere to kunstnere; Clare Woods og Ebbe Stub Wittrup. Udover værker på væggene indtager Ebbe’s værk “Exposed Objects” gulvarealet med dets 16, umiddelbart massive, betonklodser i forskellige rektangulære former. Værket er lavet i samarbejde med Troels Sandegård og består af forskellige genstande, nedsunket i beton. Efter at betonen størknede, fik kunstnerduoen en clairvoyant til at mærke genstandenes energier og nedskrive sine observationer. De 16 beskrivelser optræder som en del af værket, sammen med en liste over de indstøbte objekter, men det er op til beskueren at gennemskue, hvilke beskrivelser og objekter der hører til hvilke betongenstande.

Galleri Nicolai Wallner | Alexander Tovborg & Chris Johanson.

Galleri Nicolai Wallner | Alexander Tovborg & Chris Johanson.

Opklistrede engangsklude, dinosaurer, og photoshoppede stilleben
Vi går videre gennem gallerirummene og kommer til Galleri Nicolai Wallner‘s stand, som, udover at være virkelig godt komponeret, overvælder os med sit stærke line-up af kunstnere; Chris Johanson, Alexander Tovborg, A Kassen, Elmgreen & Dragset og Jeppe Hein. Især Alexander’s to værker, fra den nyligt afsluttede Bocca Baciata udstilling på Overgaden, fanger os. Værkerne var en del af en panoramainstallation, hvor 10 gigantiske malerier, i samme stil, udgjorde en scenografisk installation med dinosauren som mytologisk omdrejningspunkt. Værkerne er enormt farverige, og de er skabt ud fra en selvopfundet metode, som indebærer opklistrede engangsklude og utallige tynde lag maling.

Peder Lund | Lucas Blalock.

Peder Lund | Lucas Blalock.

I samme rum, men på den modsatte væg, møder vi det norske galleri Peder Lund. Galleriet holder til i Oslo og har valgt at medbringe værker af de to amerikanske fotografer Catherine Opie og Lucas Blalock. Lucas stoppede med at bruge digitale kameraer, fordi han ikke var tilfreds med kvaliteten og gik tilbage til analoge fotografier, som han bearbejder digitalt. Fotografierne er en slags stilleben af forskellige, billige hverdagsgenstande, som, sammen med den tydelige efterbehandling, næsten får en malerisk kvalitet. Først når man kommer tæt på værkerne, får man øje på små mystiske collage-elementer eller digitale klicheer, som bløde brush-tool strøg, spejlinger eller gentagelser.

Galleri Magnus Karlsson.

Galleri Magnus Karlsson.

Galleri Magnus Karlsson | Jeff Olsson.

Galleri Magnus Karlsson | Jeff Olsson.

Fortolkninger af svensk natur og meditative åndedrag
Inden vi forlader den første fløj, kommer vi forbi Galleri Magnus Karlson, som siden 1990 har bragt interessant samtidskunst til Sverige. Først med base i Västerås og siden 1997 i Stockholm. Galleriet har et bredt fokus, men blandt deres udvalg er det Jeff Olsson’s kultegninger, som hurtigst fanger vores opmærksomhed. Jeff’s dystre vildmarksportrætter har en hel fantastisk stoflighed og mørke, og kan både placeres i de svenske skove, i den amerikanske midt-vest, i den nære samtid og i urtiden.

V1 Gallery | Sara-Vide Ericson.

V1 Gallery | Sara-Vide Ericson.

V1 Gallery | Wes Lang.

V1 Gallery | Wes Lang.

I den modsatte fløj træder vi ind i, hvad der føles som, messens største gallerirum. Rummet bliver delt af islandske I8 Gallery, svenske Annaelle Gallery og danske V1 Gallery. V1 var et af de gallerier, som sidste år var med til at initiere messen, og i år præsenterer de værker af Shane Bradford, Rose Eken, Sara-Vide Ericson, Thomas Øvlisen og Wes Lang. Wes’ nye “True Power” serie består af 30 tegninger, som fortsætter og udbygger hans enorme samling af ikoner med inspiration i amerikansk historie. Samtidig med Chart har V1 en udstilling med svenske Sara-Vide Ericson i galleriet på Flæsketorvet, men to af de udstillede værker har forladt væggene i Kødbyen og er med på standen. Sara-Vide har bosat sig langt fra storbyen, i den svenske natur, og netop balancen mellem natur og kultur er et tema, som gentagende gange optræder i hendes værker.

Sophie Dupont | Marking breath.

Sophie Dupont | Marking breath.

Sophie Dupont | Marking breath.

Sophie Dupont | Marking breath.

På vej ud af Chart, ned af Charlottenborgs trapper, støder vi på performancekunstneren Sophie Dupont, som under hele messen opfører performancen “Marking Breath“. Som titlen antyder, går performancen ud på, at Sophie noterer sine åndedrag. I løbet af Chart’s åbningstimer sidder hun ved et bord og laver en lille rids i en 18 karat guldplade, hver gang hun trækker vejret. Der er intet plot, ingen udvikling, intet forløb, bare tid der går og en fin manifestering af det simpleste tegn på vores eksistens; åndedraget.

En tradition som aldrig må høre op
Alt i alt går vi fra Chart Art Fair med en god følelse i kroppen; en følelse af at være blevet præsenteret for en bred vifte af nordens (ja, og verdens) bedste samtidskunst og en følelse af åbenhed, vedkommenhed og samling. Det stærke fokus på samtidskunst og kvalitet har virkelig vist sig at kunne skabe en fantastisk helhed, som ellers tit er svær at opnå i utematiserede gruppeudstillinger. Selvfølgelig er Chart en messe, og som sådan ikke en udstillingen, men det virker på os som om, at der er en del mere på spil end bare salg. Selvom man ikke befinder sig i køberskaren er det nemt at føle sig velkommen, respekteret og ligeværdig. Man fornemmer et kollegialt venskab og en gensidig interesse overskygge en hver form for konkurrence, og i modsætningen til mange andre danske kunstmessers opdelte atmosfære, er Chart åben og smuk i sit udtryk. Vi er meget imponerede over den oplevelse, som Chart har givet os, og vi håber på, at traditionen fortsætter med at udvikle sig.

Peter Lav Gallery | Adam Jeppesen.

Peter Lav Gallery | Adam Jeppesen.

I8 Gallery | Olafur Eliasson.

I8 Gallery | Olafur Eliasson.

Galerie Anhava.

Galerie Anhava.

David Risley Gallery | Anna Bjerger.

David Risley Gallery | Anna Bjerger.

Galleri Magnus Karlsson | Sara-Vide Ericson.

Galleri Magnus Karlsson | Sara-Vide Ericson.

Galleri Nicolai Wallner | Elmgreen & Dragset, Jeppe Hein & A Kassen.

Galleri Nicolai Wallner | Elmgreen & Dragset, Jeppe Hein & A Kassen.

Specta | Ellen Hyllemose.

Specta | Ellen Hyllemose.

V1 Gallery | Wes Lang.

V1 Gallery | Wes Lang.

V1 Gallery | Wes Lang.

V1 Gallery | Wes Lang.

Galerie Nordenhake.

Galerie Nordenhake.

Specta | Eva Steen Christensen.

Specta | Eva Steen Christensen.

Galleri Magnus Karlsson | Jeff Olsson.

Galleri Magnus Karlsson | Jeff Olsson.

Elastic Gallery | Maria Hedlund.

Elastic Gallery | Maria Hedlund.

Christian Larsen | Anders Krisár.

Christian Larsen | Anders Krisár.

Christian Larsen | Anders Krisár.

Christian Larsen | Anders Krisár.

Andersen’s Contemporary | Olafur Eliasson | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Andersen’s Contemporary | Olafur Eliasson | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.