KUNSTENS LØNVILKÅR IV: RADIO24SYV FOLDER UNDERSØGELSEN UD

Her til morgen satte Radio24Syv fokus på de underbetalte opgaver, flydende arbejdstider, kontraktløse aftaler og i det hele taget de dårlige arbejds- og lønforhold, som præger den danske kunstscene. Indslagene tog udgangspunkt i vores spørgeskemaundersøgelse og udfoldede problematikken yderligere.

Over næsten en times indslag i 24Syv Morgen undersøgte journalist Ida Herskind de urimelige lønvilkår, som rigtig meget kunst bliver til og præsenteret under. Udover at henvise til resultaterne fra undersøgelsen “Kunstens lønvilkår,” som vi har lavet sammen med Claudine Zia, havde Herskind talt med 40 kunstnere. “Jeg har været i kontakt med 40 kunstnere, som samstemmende fortæller, hvordan branchen i høj grad underbetaler dem,” lægger hun ud og fortæller, at de på radiokanalen over den kommende tid vil sætte fokus på, hvordan branchen behandler og aflønner kunstnere.

Ida Herskind har ikke haft svært ved at finde kunstnere med dårlige oplevelser, men derimod var det yderst vanskeligt at få nogen til at udtale sig. Kun billedkunstner Peter Brandt havde mod på at fortælle sin historie om en dårlig behandling i forbindelse med en udstilling på Vejle Kunstmuseum sidste år, hvor hans værker blev beskadigede, og der ikke blev betalt det ellers lovpligtige visningsvederlag. Faktisk fandt Brandt dengang ud af, at museet ikke havde betalt visningsvederlag til en lang række kunstnere på i hvert fald tre forudgående udstillinger.

I programmet ringes museumschef på Vejle Kunstmuseum Ove Sørensen op der, som reaktion på Brandts historie, beklager sig med, at museet på det tidspunkt ikke havde styr på procedurerne i forhold til visningsvederlag. Herefter fremlægger Herskind det urimelige i, at Vejlemuseerne i 2017 brugte 19 millioner på lønninger til ansatte men ikke kunne finde penge til at betale honorar til de udstillende kunstnere. Til det svarer Sørensen, at museets “stramme økonomi” i mange tilfælde kun dækker grundudgifter som forsikringer og transport (løn til kunstnere er åbenbart ikke en grundudgift), og at han ikke finder det interessant at tale om medarbejdernes faste lønninger (han selv indkasserer ellers en månedsløn på 60.000kr).

💸 Hele indslaget i første time kan høres her.

I anden time gæster Claudine Zia studiet, hvor hun redegør for motivationen for vores undersøgelse og kort beskriver nogle af de mest tankevækkende resultater. Radiokanalens programchef Michael Bertelsen læser et udvalg af de anonymiserede besvarelser op, og til slut taler Herskind med BKF’s sekretariatsleder og jurist Klaus Pedersen, som nikker genkende til, at der er et systematisk problem med underbetaling på den danske kunstscene. “Man får ikke mange penge for at udstille på danske museer eller kunsthaller,” siger Pedersen og henviser til en stikprøveundersøgelse, som BKF lavede i 2009, der dengang viste, at kun én tredjedel af de adspurgte museer og kunsthaller betalte honorar til kunstnere eller ydede støtte til værkproduktion.

💸 Hele indslaget i anden time kan høres her.

Det er modigt af Peter Brandt at stå frem og fortælle om konkrete dårlige oplevelser. Problemet med ringe lønvilkår for kunstnere og freelance kunstarbejdere er strukturelle, men de personlige erfaringer kan hjælpe med at synliggøre et kompliceret system. At man som kunstner ikke ønsker at plette sit navn unødvendigt er forståeligt, men lønvilkår ER NØDVENDIGE at tale højt om, hvis det skal blive bæredygtigt at leve som kunstner.

Tak til Radio24Syv for at italesætte en af kunstscenens største udfordringer – vi glæder os til at følge med i deres undersøgelse over den kommende tid.



☞ Se resultaterne af vores spørgskemaundersøgelse her.

☞ Læs Claudine Zias debatindlæg “Afmagt og prekære forhold” her.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.