ET LYNVISIT TIL MALMØ

På en rigtig varm fredag, ramt af sommerlukninger og øde gader, kørte vi, sammen med illustrator Puk Ewdokia, over Øresundsbroen for at udforske Københavns svenske nabo; Malmø. Ingen af os havde før rigtigt besøgt byen, så vi tog afsted planløse men åbensindede for, så vidt muligt, at opleve den skånske hovedstads kunstliv uden forventninger.

Vi fandt hurtigt ud af, at Malmø har en relativt stor galleriscene, men på grund af sommeren var mange af de små og interessante steder stängt, så vi rettede vores opmærksomhed mod nogle af byens større institutioner og med en forhåbning om spontane møder. I en baggård på Lilla Torg, i et gammelt bindingsværkshus, ligger Form/Design Center, som over sommeren præsenterer udstillinger med projekter fra svenske afgangsstuderende. Frem til d. 30. august kan man bl.a. opleve The Tomorrow Collective‘s æstetiske bud på fremtidens husholdning og Oskar Laurin‘s afgangsprojekt fra Konstfack; tegneserien Bokstavstjuven.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

På vej ud igen faldt Puk over en fin lille folder, trykt i blå og røde spotfarver, med teksten Riso basics – En behändig guide från Beast Studio. Risografi er en digital printteknik fra 1980′erne som i sit udtryk minder om serigrafi. Risografen blev produceret i Japan og vandt stor udbredelse i store dele af Europa på grund af sin lave pris og effektivitet, men af en eller anden grund findes der næsten ingen maskiner i Danmark længere. Derfor blev vi også glade, da vi opdagede, at folderen både var forsynet med en adresse (lige i nærheden) og påskriften “ring om du vill komma på besök.” Nu kendte vi vores næste destination.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Risografi og anbefalinger fra de lokale
Vi ankom til Norregatan 1, og heldigvis sad grafisk designer Li Dahlgren, trods sommervarme, ved sin computer og arbejdede. Beast Studio er et grafisk design bureau og risotrykkeri, som både udfører kommercielle opgaver og indgår i mange forskellige kunstneriske samarbejder. Li inviterede os ind i det fine, og stadig helt nye, kontor som hun og hendes partner Robert Lindblom netop er ved at renovere og opbygge til bl.a. serigrafiværksted. Li fortalte os om risoteknikken og viste os nogle forskellige eksempler på tidligere projekter, men da studioet endnu ikke var færdigt, aftalte vi at vende tilbage en anden gang for at lave en reportage om det grafiske bureau og lille trykkeri. Inden vi igen ramte Malmøs gader, fik vi et par gode tip fra Li med på vejen.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Lidt nede af gaden ligger Moderna Museet‘s Malmø-satellit, som huser forskellige udstillinger med udgangspunkt i hovedsamlingen i Stockholm, i en fantastisk, gammel elværksbygning. Vi var så heldige at opleve den videobaserede udstilling The New Human – You and I in Global Wonderland, som præsenterer smukke og tankevækkende værker er bl.a. Cao Fei, Robert Boyd og Adrian Paci. Herefter fulgte vi en af Li’s anbefalinger og drog mod Ad Reinhardt-udstillingen på Malmö Konsthall.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Puks Malmø-rejsenoter | All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Ad Reinhardt: Art vs. History
Ad Reinhardt (1913–1967) var en vigtig del af den abstrakte ekspressionisme, som dominerede den avantgarde billedkunst i New York i midten af det 20. århundrede. Ad’s arbejde med maleriet var yderst konceptuelt og tog oftest sit afsæt i filosofien art-as-art, hvilken ekskluderer alle udefrakommende påvirkninger og søger en ultimativ renhed i kunsten. Hans mest kendte værker er hans serie af fuldstændigt sortbemalede lærreder, som han selv omtalte som “the last paintings anyone can paint.”

I udstillingen Art vs. History på Malmö Konsthall blev vi dog mødt af en helt anden del af Ad’s kunstneriske praksis; den observerende. Ved siden af sit virke som modernistisk billedkunstner arbejdede Ad nemlig som grafisk designer og kommerciel illustrator, og netop hans aktiviteter indenfor tegneserier og satiretegninger er denne udstillings fokus.

Som en fuldstændig kontrast til sit billedkunstneriske virke brugte Ad sine tegneserier til at kommentere på verden omkring sig og på de samfundsmæssige og kunstneriske udviklinger, der prægede midten af forrige århundrede. I forbindelse med sin fastansættelse på dagbladet PM, fra 1942-47, skabte Ad tusindvis af illustrationer og striber, og fra denne enorme samling har kunsthallen valgt at sætte et særligt fokus på en serie, der undersøger tidens kunstneriske strømninger. Den satiriske serie How to Look fyldte en helside i hver anden søndagsudgave af PM igennem hele 1946 og fungerede som en platform, hvor Ad kunne forklare og forsvare den abstrakte kunsts fremtog i Amerika. Med striber som How to Look at Modern Art in America, How to Look at a Cubist Painting, How to Look at an Artist og How to Look at Looking påtog Ad sig rollen som “explainer-entertainer“, hvilken han både rettede mod den almindelige læser såvel som sine kunstnerkollegaer.

En ihærdig observator
I 1947 blev Ad ansat som underviser på Brooklyn College, men selvom størstedelen af hans illustrationsvirke dermed ophørte, fortsatte hans ihærdige observationer naturligvis. I udstillingen præsenteres man for en række af hans anti-krigstegninger, flere tegneserier der kommenterer på kunst og samfund, samt en række rejsedagbøger, gjort tilgængelige via interaktive skærme. Man kan f.eks. bladre i en dagbog fra Ad’s rejse igennem Europa, hvori han har nedfældet generelle observationer fra sit rejseliv såsom de adresser, han boede på, og skitseringer af alle de forskellige elpæle, som han så på sin vej.

Art vs. History er en elegant formidlet, tankevækkende og inspirerende udstilling, som viser et sjældent indblik i en stort set uudforsket del af Ad Reinhardt’s visuelle praksis. Man kan bruge mange timer på at gå på opdagelse i Ad’s detaljerede striber, og vi synes helt bestemt, at udstillingen er et besøg værd, hvis man finder sig selv på den østlige side af Øresund.

Så tag til Malmø!
Efter vores besøg på kunsthallen gik vi en tur i den gamle bydel, før vi drog tilbage over broen i skæret af en nedgående sol. Trods sommerlukninger overaskede Malmøs kunstscene os positivt, og det trækker allerede i os for at komme tilbage. Hvis du ikke har udforsket den skånske hovedstad endnu, kan vi varmt anbefale, at du tager den korte tur over broen og går på opdagelse.

All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

All photos by Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.