LIFE CLOCK

Efter en gåtur i solen, langs søerne, ankommer vi til Den Frie Udstillingsbygning, for at mødes med Nanna Balslev og for at opleve kunsthallens tilbagevendende sommerudstilling. Udstillingen præsenterer en række internationale kunstnere, hvis historier og syn på samtidskunst rækker meget længere end de hvide udstillingsvægge. Bogstaveligt talt.

Når man besøger et museum, et galleri eller en kunsthal, besøger man oftest et hus med utrolige idéer og tanker; en arbejdsplads for fantastiske mennesker som måned efter måned beskæftiger sig med ny viden, ny kunst, nye mennesker og nye indtryk fra hele verden. Nanna viser os rundt i udstillingen og fortæller historier, som hun har suget til sig under udstillingens opsætning, hvor huset var fyldt med kunstnere. Historier der, som oftest, kun lander i få menneskers hjerter eller gemmer sig bag værkernes æstetiske og fysiske fremtoning. Her vil vi forsøge at gengive et par af dem, der er at finde i udstillingen Life Clock.

Life Clock | Fotos af Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Life Clock | Fotos af Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Historien lagrer sig i universet
Et af de første projekter der fanger vores opmærksomhed er Bertrand Planes‘ (FR) installation, hvor en gigantisk discokugle, smadret mod gulvet, beretter om et kærlighedsforhold der er gået itu. Discokuglen ligger stille, omgivet af glasstumper, imens dens stjerneagtige refleksioner i rummet fortsætter med at rotere. Selvom det er slut, vil universet for evigt lagre minderne og historierne.

I et andet at kunsthallens rum står to store, runde identiske konstruktioner, som begge er sammensatte af trekanter. Nanna fortæller, hvordan at de to, forholdsvist komplicerede, fremgangsmåder er opstået to vidt forskellige steder i verden, uden nogen form for påvirkning fra hinanden, men med fuldstændige ens resultater. Værket, som er skabt af Honey Biba Beckerlees (DK), går i dialog med rummet og Den Frie’s arkitektur på en virkelig æstetisk smuk måde.

Ingen grænser
Thailandske Att Poomtangon har til udstillingen skabt to værker, som beskæftiger sig med grænser. Til Nanna havde Att fortalt om sin misundelse til gadehunde og deres frihed til at strejfe frit omkring. Hans værk Stray Dog, en hund lavet af hundemad, fortæller om hans egne problemer med at rejse frit rundt i verden, om visum og om grænsepolitik.

I Att’s andet værk hersker der dog ingen restriktioner. En båd ligger midt i lokalet. og man er som udstillingsgæst helt fri til at slæbe den med ned til kastellet og sejle en tur. Så vidt Nanna kan berette, har den dog kun været i brug ved udstillingens fernisering. Direkte interaktion med værkerne er åbenbart endnu ikke en helt naturlig del af dét at være udstillingsgæst.

Farverige duer ved kanalen
35 duer hænger afbilledet i hver deres ramme på en lang række i udstillingens fjerneste lokale. Duerne er helt almindelige københavner-byduer, men noget er ikke, som det plejer at være. De to kunstnere Julius Von Bismarck (DE) og Julian Charriere (FR/CH) har nemlig efter indfangningen påført duerne forskellige farver, så de nærmest fremstår som tropiske fugle, affotograferet dem og derefter sluppet dem ud i deres vante omgivelser igen. Værket er virkelig smukt og tanken om, at de farverige duer basker rundt derude i Københavns gader, løfter idéen til så meget mere end blot et billede på en væg.

Dagen efter udstillingsbesøget sad vi ved kanalen ved Gl. Strand, da en gruppe duer samlede sig ved siden af vores bænk. I flokken strålede to pink/lilla fugle og fangede selvfølgelig med ét vores opmærksomhed. Historien og oplevelsen udenfor kunsthallens rammer fuldendte udstillingsoplevelsen på den fineste måde, og i dette tilfælde er brugen af dyr i et kunstværk gjort på en tilsyneladende sober måde (hvilket vi i den grad værtsætter). Dyrene er frie, og farven forsvinder inden for halvanden måned.

En sejltur i solen
Der er mange flere gode historier at fortælle. Bl.a om Robin Gommel‘s (DE) mail-art projekt, som skabte pizzabudsforvirring ved ferniseringen, eller Bertrand Planes livs-ur der tæller den tid, han har tilbage. I det hele taget er Life Clock en udstilling, som fortæller historier, der rækker længere end kunsthallens vægge, og som vækker tanker og følelser, der passer perfekt til sommerens kommen. Tag forbi Den Frie og lad dig indtage af historierne. Og måske du er frisk på at tage en sejltur i Att’s båd.

De udstillende kunstnere er: Honey Biba Beckerlee (DK) | Julius Von Bismarck (DE) og Julian Charriere (FR/CH) | Torben Christensen (DK) | Cyprien Gaillard (FR) | Robin Gommel (DE) | Anna Molska (PL) | Simon Dybbroe Møller (DK) | Bertrand Planes (FR) | Att Poomtangon (TH) | Wilfredo Prieto (CU) | Troels Sandegaard og Ebbe Stub Wittrup (DK) | From The Confected Video Archive of Kling & Bang Gallerí: Hekla Dögg Jónsdóttir, Loji Höskuldsson og Úlfur Grönvold (IS). Udstillingen er kurateret af A Kassen.

‘CLOCK LIFE’ PÅ DEN FRIE UDSTILLINGSBYGNING
Fra lørdag d. 23. juni til søndag d. 12. august 2012
Oslo Plads 1 | 2100 København Ø.
Åbningstider: tirs-fre. 12-17 | tors. 12-21 | lør-søn. 10-17.
Entré: Børn u. 12 gratis | Voksne 45kr | Studerende & pensionister 25kr.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.