ARKÆOLOGISKE UDGRAVNINGER OG PLOVENS LINJER

I forbindelse med Ringsted Galleriets udstilling, Skravering af Sofie Thorsen, har jeg sat kunstneren i stævne omkring hendes bevæggrunde for udstillingen, der gennem motiv, lag og linjer både peger tilbage og frem i tid og sted og binder tråde mellem by og land.

ST: Sofie Thorsen
HH: Heidi Hove

Når man træder ind i udstillingen, Skravering bliver man blændet af et hvidt skær fra gulv til loft. Det er en uvant situation i det ellers gamle udstillingsrum, som emmer af historie fra dets fortid som landbrugs-reservedelslager, -værksted og -museum. Ved nærmere eftersyn, ser man da også de mange spor fra fortiden trænge sig igennem lagene. Det er de historiske lag, som er omdrejningspunktet for Ringsted Galleriets program, LANDBRUGLAND 2023 i samarbejde med byens landbrugsmuseum, Ringsted Museum og Arkiv, hvor dele af programmet også foregår i år.

Totalinstallationen, Skravering fremstår som en stor tegning bestående af små afmærkninger i brækket hvid på gulv, overstreget af parallelle skraveringer på samme størrelse med markens plovfurer. I det nøje optegnede system er syv skulpturer placeret, som på forskellig vis peger på bearbejdning af jord. De består af nye, røde reservedele til et plovskær samt forstørret, udklippet, sammenrullet fotografisk materiale (bagbeklædt med jordfarvede pigmenter), der viser stolpehuller fra jernalderhuse fra en arkæologisk udgravning i Ringsted, hvor bydelen Hulemarken skal bygges.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

HH: På udstillingen ses en særlig interesse for landskabet, fladen, jorden og alle de (for)historiske genstande, som den gemmer, samtidig med, at vi som beskuer står i – eller overfor et nærmest overnaturlig (abstrakt) system og koordinat. Hvor kommer denne tværgående interesse fra?

ST: Jeg har længe interesseret mig for kort og kartografiske metoder. Her mener jeg blandt andet den rolle, som tegningen har, når den bruges som metode til at oversætte aspekter af virkeligheden til noget, som vi kan begribe, bearbejde eller beherske. Vi bruger eksempelvis tegningen til at definere territorier og til at oversætte information til noget, som vi kan dele. Tegningen er et medie, der muliggør forskellige former for abstraktion, som er helt essentielle for beskrivelser af vores omverden.

Idéen til lige netop denne forstørrede skravering kommer fra et historisk landkort på Ringsted Museum og Arkiv, hvor huse og forskellige landområder skelnes fra hinanden ved hjælp af skraveringer.

At de fotografiske skulpturer er kommet til at handle om jordlag har udviklet sig igennem samtale med inspektør Rikke Elise Roos og arkæolog Lizette Salge fra Ringsted Museum og Arkiv, da det viser sig, at de er i gang med en udgravning i udkanten af byen. Da arkæologerne her hovedsageligt finder stolpehuller og andre markeringer af jernalderhuse, vælger jeg at fokusere på de forskellige farvenuancer i jorden, som udgør noget af arkæologernes vigtigste information i denne her udgravning.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

HH: Udgangspunktet er en konkret arkæologisk udgravning, som med tiden vil forsvinde og kun eksistere via digitale registreringer. Men efter din bearbejdning, genvinder arkæologernes fotografier atter fysik. De forekommer nærmest som kadavere. Det er som om historien genoplives og fortid, nutid og fremtid rykker tættere på hinanden. Hvad er det, som interesserer dig i arbejdet med historisk materiale og forsvindende spor fra fortiden, som bringes tilbage ind i vores bevidsthed?

ST: Jeg har arbejdet med fotografier som skulpturelt materiale igennem længere tid. Det er ofte ud fra en idé om at give noget, der ikke eksisterer længere eller på anden vis er fraværende, en midlertidig krop i udstillingsrummet. Arkæologernes fotografier, som jeg har forstørret til 1:1 skala, bliver til selvstændige objekter.

Billederne af disse situationer, som ikke længere findes, får en skrøbelig, midlertidig form, som er væsensforskelligt fra den jord, de afbilder. Men ikke desto mindre en form for 3-dimensionel eksistens for en tid. De både holdes på plads og støttes op af nye og ubrugte sliddele til en plov, og relationen mellem sliddelene og papiret er muligvis ikke kun positiv. Stregerne er et grafisk system, som ordner papirobjekterne og giver dem rum at være i.

Selvom jeg efterhånden ved en del om, hvordan papiret opfører sig, er der stadig en stor uforudsigelighed. Jeg kan ikke altid gennemskue, hvordan det former sig i fuld størrelse, når det tilskæres efter de linjer, der er i fotografiet, og skulpturerne i Skravering er blevet mere selvstændige end forventet. Jeg oplever dem som melankolske, men slet ikke livløse.

Sofie Thorsen, De Smukkeste Erhvervelser. Skulptursalen, Det Fynske Kunstakademi, 2022.

HH: Det er ikke første gang, du har arbejdet med lokalhistoriske samlinger og præsentation deraf i fragmenteret form. Det ses bl.a. i soloudstillingen, De Smukkeste Erhvervelser (2022) i de historiske rammer på Det Fynske Kunstakademi. Til denne udstilling blev repræsentation af elementer fra fortiden holdt sammen via messingkonstruktioner, som kan vække mindelser til klassiske museumsmontre. I Skravering forekommer repræsentationen endnu mere abstrakt. Hvordan vil du beskrive denne udvikling?

ST: De Smukkeste Erhvervelser tager i høj grad udgangspunkt i udstillingsrummets historie som bymuseum i klassisk forstand. Det er en historisk bygning, som er bygget til at vise betydningsfulde artefakter på initiativ af byens historieinteresserede borgere i det 19. århundrede.

Ringsted Galleriet er et ganske andet slags rum, som ikke er bygget som udstillingsrum. Det er meget tættere på et værksted, et sted hvor der både kan produceres og vises en helt anden type værker. Men på en måde spiller stregerne her en rolle, som minder om rammerne i De Smukkeste Erhvervelser, – de er begge abstrakte, grafiske systemer, som ordner papirobjekterne og giver dem et rum at være i.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

Sofie Thorsen, Skravering. Ringsted Galleriet, 2023. Foto: Morten K Jacobsen.

HH: Ringsted Galleriet fremstår umiddelbart som en white cube, men ved nærmere eftersyn finder man ud af, at huset rummer en masse historiske spor som eksempelvis kalkpletter i gulv fra dets tid som landbrugsmuseum. Hvordan har rammerne på Ringsted Galleriet påvirket din proces?

ST: Under arbejdet med skitserne til installationen, som er startet med et gråt gulv, finder jeg efterhånden frem til, at jeg vil have et gulv, der er som et stort papirark og dermed mere abstrakt eller måske endda digitalt.

Rummets råhed har hele tiden været klar som præmis og ikke noget, som jeg har været interesseret i at fjerne. Man kan overveje, hvad det betyder at lægge en hvid hud hen over et gulv, der er så fysisk mærket af alle mulige, tidligere historier. Den dækker, men fjerner ikke alle mærkerne. Stregerne ser umiddelbart meget lige ud, men når man kommer tættere på, kan man se, at de er hullede og afbrudte der, hvor gulvet er ujævnt.

Ringsted Galleriets udstillingsrum har en kompleks historie og atmosfære. Næsten alle elementer i installationen er kommet ud fra en beskæftigelse med rummet og samarbejdet med Ringsted Museum og Arkiv, men det er ikke nødvendigvis noget betragteren kan se, eller behøver at vide. Skravering har på mange måder sluppet sin kontekst og er blevet til en anden historie.


Sofie Thorsen (f. 1971) bor og arbejder i Wien i Østrig, samt i Danmark hvor hun har været lektor på Det Fynske Kunstakademi (Odense) siden 2018. Hun er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (København) og Akademie der bildenden Künste i Wien (2001). Thorsen er modtager af Det 3-årige Arbejdslegat ved Statens Kunstfond i 2011 og The International Studio & Curatorial Program (ISCP) i New York 2014 og 2016. Hun har en række stedsspecifikke værker og udsmykninger bag sig og har udstillet bredt på solo- og gruppeudstillinger i bl.a. New York, Wien, Helsinki og Zürich. Derudover har Thorsen udgivet flere monografier og kunstnerbøger.


SOFIE THORSEN “SKRAVERING”
11. november - 2. december, 2023
Ringsted Galleriet, Bøllingsvej 15, 4100 Ringsted


Heidi Hove (f. 1976) er uddannet billedkunstner fra California College of Arts og Det Fynske Kunstakademi. Hun har været medstifter af forskellige kunstnerdrevne udstillingssteder som Koh-i-noor og Sydhavn Station og er fra 2019 en af to kunstneriske ledere på Ringsted Galleriet.