Back to All Events

TORE HALLAS "AN EMPTY CONTAINER OF" 📷


  • OK Corral, Frederiksberg Rolighedsvej 9 Frederiksberg, 1958 Denmark (map)
unnamed(10)-g.jpg

Pressemeddelelse, juli 2021

På en smal piedestal midt i rummet hviler en tvivlsom kopi af en sølvmønt. Mønten er købt på nettet og er en souvenir af den slags, tourister slæber med hjem fra Athen. I græsk mytologi betaler de afdøde en færgemand for at stage dem over floden til dødens rige, og mønten repræsenterer dermed den vellykkede overgang imellem liv og død. Et memento mori, altså, eller en måde at ønske den døende god rejse på, men et utilstrækkeligt, sarkastisk et af slagsen, masseproduceret i nikkel og solgt på en af internettets mere tvivlsomme webshops.

Tore Hallas udstilling An Empty Container Of tager udgangspunkt i en personlig sorgproces, men udfolder den til en universel undersøgelse af relationen imellem fotografi og forgængelighed, tykhed og sygeliggørelse. Igennem det seneste års pandemi er eksistentialistiske spørgsmål om sygdom og død blevet nærværende for mange af os. Men for den, der lever i en tyk krop er patologiseringen konstant; den tykke krop italesættes som en beholder for et liv, den ender med at kvæle.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, An Empty Container Of. Installation view, OK Corral, 2021. Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, An Empty Container Of. Installation view, OK Corral, 2021. Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 1 & 2, 2021 (C-print, frama, reflective glass, fabric backdrop, podium). Foto: Tore Hallas.

En serie af sort-hvide fotografier viser fragmenterede kropsdele i forvredne, akavede positurer, som var de de tilbageværende rester af en ødelagt marmorskulptur. Men modsat den klassiske skulptur ligger Hallas kroppe langt fra idealet; det er den tykke krop, kroppen med utydelige kønsmarkører og i nogle tilfælde kunstnerens egen krop, der fremstilles i et halvt abstrakt, men sine steder også selvafslørende og -referende formsprog. Værkerne fremviser deres egen konstruktion; en stang fra et fotostativ bryder illusionen om den fritsvævende arm og en selvudløser afslører, hvordan billedet er blevet til. De samme elementer træder ud af fotografierne og ind i rummet, hvor de tager form af en slags dystert, stivnet livets træ med metalgrene uden blade og tung, sort molton, der absorberer lyset og hindrer en fotosyntese. Det er fotografi, der viser, hvad det gør, for dermed at stille spørgsmål til, hvad det repræsenterer: Hvad beholder vi, når vi fotograferer nogen og hvilken type beholdere, fotograferer vi?

Tore Hallas (f. 1984) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2019. Han er modtager af Statens Kunstfonds karriereprogram Den Unge Kunstneriske Elite, samt Poul Erik Bech Fondens Kunstpris og 15. Juni Fondens Hæderspris. Han har udstillet både lokalt i Danmark og internationalt i USA og Europa, men ‘An Empty Container Of' er Hallas første soloudstilling, efter han tog afgang.

Udstillingsperiode: 7. juli - 24. juli, 2021.
Åbningstider: Onsdag - lørdag, kl. 13-17.
NB: Der afholdes ikke fernisering i forbindelse med udstillingen.

www.okcorral.dk

Tore Hallas, Thanatos 3, 2021 (C-print, frama, refelctive glass, fabric backdrop). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 3, 2021 (C-print, frama, refelctive glass, fabric backdrop). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 3, 2021 (C-print, frama, refelctive glass, fabric). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos 3, 2021 (C-print, frama, refelctive glass, fabric). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, An Empty Container Of. Installation view, OK Corral, 2021. Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, An Empty Container Of. Installation view, OK Corral, 2021. Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos and his lover, 2021 (C-print, frame, reflective glass). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos and his lover, 2021 (C-print, frame, reflective glass). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos and his lover, 2021 (C-print, frame, reflective glass). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos and his lover, 2021 (C-print, frame, reflective glass). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos and his lover, 2021 (C-print, frame, reflective glass). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Thanatos and his lover, 2021 (C-print, frame, reflective glass). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Any coin for any ferryman, 2021 (Coin, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Any coin for any ferryman, 2021 (Coin, podium). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Any tree of any life, 2021 (C-stand, photography flags, sand bags). Foto: Tore Hallas.

Tore Hallas, Any tree of any life, 2021 (C-stand, photography flags, sand bags). Foto: Tore Hallas.


ENGLISH

On a narrow pedestal in the middle of the room rests a dubious copy of a silver coin. The coin is bought online and is a souvenir of the kind that tourists drag home from Athens. In Greek mythology, the deceased pay a ferryman to stage them across the river to the realm of death, and the coin thus represents the successful transition between life and death. A memento mori, that is, or a way to wish the dying good journey, but an inadequate, sarcastic one of a kind, mass-produced in nickel and sold on one of the internet's more dubious webshops.

Tore Hallas' exhibition An Empty Container Of is based on a personal grieving process, but unfolds it into a universal study of the relationship between photography and transience, fatness and morbidity. Throughout the past year's pandemic, existentialist questions of illness and death have become present for many of us. But for one who lives in a fat body, the pathologization is constant; the fat body is spoken of as a container for the life, it ends up suffocating.

A series of black-and-white photographs show fragmented body parts in distorted, awkward poses, as if they were the remaining remnants of a ruined marble sculpture. But unlike the classical sculpture, Hallas' bodies are far from ideal; it is the fat body, the body with indistinct gender markers and in some cases the artists own body, which is produced in a semi-abstract, but in some places also self-revealing and -referential idiom. The works showcase their own construction; a rod from a photo frame breaks the illusion of the free-floating arm and a self-timer reveals how the image came to be. The same elements emerge from the photographs and into the space, where they take the form of a kind of gloomy, stiffened tree of life with metal branches without leaves and heavy, black molton that absorbs light and hinders photosynthesis. It is photography that shows what it does, thereby asking questions of what it represents: What do we contain when we photograph someone and what type of containers do we photograph?

Tore Hallas (b. 1984) graduated from The Royal Academy of Fine Arts in 2019. He is the recipient of The Danish Arts Councils career program The Young Artistic Elite, as well as the Poul Erik Bech Foundations Art Prize and the 15. Juni Foundations Honorary Art Prize. He has exhibited both locally in Denmark and internationally in the United States and Europe, but ‘An Empty Container Of' is Hallas' first solo exhibition after graduation.

Exhibition period: July 7th - July 24th, 2021
Opening hours: Wednesday - Saturday, 1-5pm.
NB: The will be no official opening of the exhibition.

www.okcorral.dk