Back to All Events

ANNA ANCHER


  • Statens Museum for Kunst, København Sølvgade 48-50 København, 1307 Denmark (map)
Anna Ancher, I middagsstunden, 1914. Sorø Kunstmuseum. Foto: Anders Sune Berg.

Anna Ancher, I middagsstunden, 1914. Sorø Kunstmuseum. Foto: Anders Sune Berg.

Pressemeddelelse, november 2019

Anna Ancher var en af de helt centrale kunstnere omkring år 1900. Hun bragte internationale strømninger i kunsten med sig hjem fra rejser og ind i sine malerier fra Skagen. Til foråret præsenterer SMK den største retrospektive udstilling om Anna Ancher nogensinde.

Da den svenske maler Oscar Björck skulle beskrive sin ven Anna Ancher i et brev til museumsmanden Karl Madsen i 1929, skrev han: ”Min store beundring både som person og kunstnerinde har Anna Ancher. Hun er som et solskin og i hendes malerier findes noget, som ingen af os andre ejer i samme grad. En stille hengivenhed i opgaven og en kolorit, der er så mættet og saftig som en moden frugt”.

Anna Ancher (1859-1935) hyldes også i dag for sin grænseoverskridende kolorit og sin fabelagtige evne til at fange en solstråle. Men hun kan meget mere end det. Fra 8. februar 2020 kaster SMK et nyt blik på Anna Anchers værk i en stor retrospektiv udstilling, som er produceret i et tæt samarbejde med Skagens Kunstmuseer. Udstillingen forsøger at rykke Anna Ancher ud af Skagen, i betydningen ud af kunstnerkolonien, og ind i de større – internationale – sammenhænge, hendes kunst berettiger til.

Anna Ancher, Kunstnerens mor Ane Hedvig Brøndum i den røde stue, 1909. Statens Museum for Kunst. Foto: Jakob Skou-Hansen.

Anna Ancher, Kunstnerens mor Ane Hedvig Brøndum i den røde stue, 1909.
Statens Museum for Kunst. Foto: Jakob Skou-Hansen.

Anna Ancher, Aftensol i kunstnerens atelier på Markvej, efter 1913. Skagens Kunstmuseer.

Anna Ancher, Aftensol i kunstnerens atelier på Markvej, efter 1913. Skagens Kunstmuseer.

En international skagbo
Anna Brøndum blev født i 1859, som datter af Ane og Erik Brøndum – værtsparret på Brøndums gæstgiveri i Skagen. I denne yderste kant af Danmark, hvortil der først kom jernbane i 1890, kom Anna Brøndum i en ung alder i kontakt med tilrejsende kunstnere og forfattere, som besøgte hendes forældres gæstgiveri. Det moderne gennembruds mænd og kvinder som Michael Ancher, Holger Drachmann, Georg Brandes og senere Agnes Henningsen m.fl. søgte til Skagen for at være en del af stedets progressive kunstner- og forfattermiljø. Og den interesse, som hun havde haft for at tegne og male allerede fra barn, blev opmuntret af flere kunstnere blandt andre Michael Ancher, der som bekendt senere blev hendes ægtemand.

Anna Ancher, En begravelse, 1891. Statens Museum for Kunst. Foto: Jakob Skou-Hansen.

Anna Ancher, En begravelse, 1891. Statens Museum for Kunst. Foto: Jakob Skou-Hansen.

Flere vintre i træk 1875-78 tog den unge Anna til København for at gå på Vilhelm Kyhns tegne- og malerskole for kvinder. Først i 1908 fik kvinder adgang til Kunstakademiet på lige fod med mænd. Senere i 1889 rejste hun til Paris og supplerede sin uddannelse ved at opsøge en af tidens mest feterede kunstnere Puvis de Chavannes, der havde en meget besøgt kunstskole. Det er blandt andet denne vekslen mellem det nære miljø i Skagen og de internationale impulser, som var med til at forme Anna Anchers billedsprog: Det forenklede billedrum, de radikale farvevalg og den intense brug af lyset. Anna Ancher er ikke bare den mest ”moderne” af malerne fra Skagen, hendes kunst rækker langt ind i det 20. århundrede.

Anna Anchers særlige evne til at skildre lys og farve udfoldes i udstillingen, men også andre temaer, som fylder overraskende meget i hendes kunst, får plads i udstillingen – bl.a. landskaber og religiøse motiver. Samlet set forsøger udstillingen at præsentere et mere nuanceret og mangfoldigt billede af Anna Ancher.

Anna Ancher, To småpiger får undervisning i syning, ca. 1910. Skagens Kunstmuseer.

Anna Ancher, To småpiger får undervisning i syning, ca. 1910.
Skagens Kunstmuseer.

Anna Ancher, Syende fiskerpige, 1890. Randers Kunstmuseum © Foto: Randers Kunstmuseum.

Anna Ancher, Syende fiskerpige, 1890.
Randers Kunstmuseum © Foto: Randers Kunstmuseum.

Udstillingen ANNA ANCHER består af omkring 150 malerier og pasteller samt 30 tegninger. Derudover inddrages arkivmateriale som breve, skitsebøger, fotografier og kulturhistoriske genstande. I forbindelse med udstillingen udgives en stor, rigt illustreret publikation med artikler af litterat Lillian Munk Rösing, kunsthistoriker Elisabeth Fabritius m.fl. Publikationen præsenterer også hidtil ukendt arkivmateriale fra Anchers Hus på Markvej i Skagen, hvor Anna og Michael Ancher boede med deres datter Helga fra 1883.

Første udstillingsperiode: D. 8. februar - 24. maj, 2020.
Anden udstillingspeiode: D. 4. november, 2020 - 31. januar, 2021.

Åbningstider (ekstra åbent om aftenen i Anna Ancher-udstillingen):

  • Tirsdag, onsdag og torsdag: Kl. 10-20. Obs: Tirsdag og torsdag kl. 18-20 er der kun åbent i Anna Ancher-udstillingen, butik og café. Resten af museet lukker kl. 18.

  • Fredag, lørdag og søndag: Kl. 10-18.

  • Mandag: Lukket.

Timeslots: Som noget nyt indfører SMK timeslots for at forhindre kødannelse og for at sikre, at der er mulighed for at holde god afstand til hinanden i udstillingen. Det betyder, at man allerede nu kan bestille en plads til udstillingen. Timeslottet angiver et tidsrum for, hvornår man kan ankomme til udstillingen. Man kan naturligvis blive i udstillingen, så længe man har lyst. Bestil et timeslot her.

Udstillingen bliver vist på SMK i perioden 8. februar - 24. maj, 2020. Efterfølgende vises den på Skagens Museum (13. juni - 18. oktober, 2020) og Lillehammer Kunstmuseum (14. november, 2020 - 15. marts, 2021).