Back to All Events

SARA ANNSOFIDOTTER, M.B. PEDERSEN & MARTIN CHRISTOFFER LUND "OUT OF PLACE" 📷


  • c4 projects, København Dybbølsgade 60 København, 1721 Denmark (map)
Out of Place (installation view). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (installation view). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Pressemeddelelse, juli 2021

Out of Place
En udstilling af Sara Annsofidotter, M.B. Pedersen & martin christoffer lund

Henover sommeren har c4 projects arrangeret en udstillingsserie på tre udstillinger med kunstnere der har taget afgang fra et af de tre Danske kunstakademier i 2020, henholdsvis Det Jyske Kunstakademi, Det Fynske Kunstakademi og Det Kongelige Danske Kunstakademi. Med afsæt i studio visits med kunstnerne afholdt i samarbejde med repræsentanter fra de selvorganiserede kunstner- og kuratordrevne platforme Organon (nu Cantina), Piscine (forhenværende) og SixtyEight Art Institute, har vi sammensat udstillingerne ud fra en vurdering af fællestræk og tilgang til praksis med fokus på at skabe nye meningsfulde sammenhænge og dialoger kunstnerne imellem. Med udstillingsserien ønsker c4 projects at skabe nye karriere og udstillingsmuligheder for de nyuddannede kunstnere. Det overordnede mål er at give en ny generation af kunstnere muligheden for at starte konstruktive dialoger med den selvorganiserede kunstscene frem mod at etablere deres praksis i et professionelt miljø.

Udstillingen Out of Place med Sara Annsofidotter, M.B. Pedersen og martin christoffer lund er den anden udstilling i serien. Her bidrager kunstnerne med værker som på forskeligvis arbejder med tids- og stedsligheder, mod en overordnet genforhandling disses kontekstualisering på både et mikro- og makro politisk plan. Udstillingsrækken blev indledt med udstillingen Som at trække sprog fra et forstenet minde af Lund Luna Lund Jensen og Daniel Mølholt Bülow og den tredje udstilling i rækken er med kunstnerne Maja Qvarnström, Wael Toubaji og Anton Lind.

Out of Place (installation view). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (installation view). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, "hvor vi lærer at tænke med en fælles krop", 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, "hvor vi lærer at tænke med en fælles krop", 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, "hvor vi lærer at tænke med en fælles krop" (titlen kommer fra den gruppe jeg er med i der forsøger at starte et selvorganiseret kulturhus) skitser for byen (bly, blæk, overstregningstusch, post-its) og cut-up proces (print), 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, "hvor vi lærer at tænke med en fælles krop" (titlen kommer fra den gruppe jeg er med i der forsøger at starte et selvorganiseret kulturhus) skitser for byen (bly, blæk, overstregningstusch, post-its) og cut-up proces (print), 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, "hvor vi lærer at tænke med en fælles krop", 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, "hvor vi lærer at tænke med en fælles krop", 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, ”jeg har lovet mig selv ikke at se tilbage med et nostalgisk blik af frygt for at lade mig passivisere af en romantisering af fortiden”, oplæst essay, 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

martin christoffer lund, ”jeg har lovet mig selv ikke at se tilbage med et nostalgisk blik af frygt for at lade mig passivisere af en romantisering af fortiden”, oplæst essay, 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter tager i sit værk til udstillingen udgangspunkt i den svenske industriby Degerfors, hvor hun er opvokset. Degerfors’ landskab er formet af istiden og leder store mængder vand gennem elven, hvis kraft lagde grunden til jernværket og den stålproduktion, der gennem hundreder af år har været byens livsnerve. Som mange små udkantsbyer står Degerfors nu foran et vendepunkt: produktionen har ændret sig, kapitalen er flyttet ud og byens puls fornemmes som en parentes i tiden. Tilbage står landskabet med elven, skoven og bjerget, elementer som ligger til grund for en kunstnerisk undersøgelse af egnen, hvor stålet, bjerget, elven og den dybe granskov spiller ind i menneskets hverdagsrytme og økonomi.

Out of Place (installation view). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (installation view). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, Paper, charcoal, graphite, oil pastels, inkjet prints, cork, glass, steel clips, mdf., 2021.  Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, Paper, charcoal, graphite, oil pastels, inkjet prints, cork, glass, steel clips, mdf., 2021.
Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, 2021.  Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, 2021.
Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, 2021.  Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, 2021.
Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter, “Bruket (Great River pt. I)”, 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Harald Blåtands Jellingsten er omdrejningspunktet i M.B. Pedersen værk. Gennem en længerevarende research har han lokaliseret en lang række replikaer af Jellingestenen rundt omkring i verden, og taget kontakt til folk i lokalområdet som har kunnet dokumentere replikaen på stedet. Sideløbende har han selv besøgt den ægte Jellingsten og dokumenteret denne proces. Værket præsenterer disse forløb og sætter dem til genforhandling, for at undersøge det ustabile forhold der er mellem de fortællinger, som omgiver os, og de fortællinger, vi selv søsætter.

Muligheden for nye fællesskaber i byens mellemrum er afsættet for martin christoffer lunds bidrag til udstillingen. Steder, som nu er forsvundet, men som stadig spøger. Eksempelvis det brugerstyrede kulturhus Bolsjefabrikken på Lærkevej, som stadig lever videre som et konkret spor i byen, eller som et abstrakt aftryk og virtuelt efterliv, i og med at det stadig kan ses på Google Street View, da nogle kameravinkler sjældnere opdateres end andre. Kampen for at opstarte et nyt brugerstyret kulturhus møder en dobbelthed, hvor alle bifalder projektet, men hvor den potentielle fremtidige værdi af ejendommene står i vejen. Gennem at danne nye forestillinger om hvad byen kunne rumme, tager værket form af en invitation, som opererer både i det abstrakte og det konkrete plan.

M. B. Pedersen, “Skitse af Jellingsten” (Sketch of Jelling Stone) Tegning (Drawing), 2021  og “Lille Jellingsten” (Small Jelling Stone), Nøglering (keychain), 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen, “Skitse af Jellingsten” (Sketch of Jelling Stone) Tegning (Drawing), 2021
og “Lille Jellingsten” (Small Jelling Stone), Nøglering (keychain), 2021. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen, “Lille Jellingsten” (Small Jelling Stone), 2021.  Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen, “Lille Jellingsten” (Small Jelling Stone), 2021.
Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen “Jellingmodellen” (The Jelling model), 2021.  Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen “Jellingmodellen” (The Jelling model), 2021.
Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen “Jellingmodellen” (The Jelling model) Video 00:15:18 (Friheden, Anne-Grethe Krogh Nielsen / Yorba Linda, Thomas Digiaud / Rouen, S.K. Schreuder / Utrecht, CJ / Tokyo, Torben Vinge Christensen / Varde, Bertram Von Undall / London, Susanne Terb Harboe / Viborg), 2021.  Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

M. B. Pedersen “Jellingmodellen” (The Jelling model) Video 00:15:18 (Friheden, Anne-Grethe Krogh Nielsen / Yorba Linda, Thomas Digiaud / Rouen, S.K. Schreuder / Utrecht, CJ / Tokyo, Torben Vinge Christensen / Varde, Bertram Von Undall / London, Susanne Terb Harboe / Viborg), 2021.
Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sara Annsofidotter (f. 1991) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Umeå Kunstakademi, Umeå, Sverige, og hun bor og arbejder i København. Hun arbejder primært med tekst og installation, med interesse i en postindustriel erhvervs- og værdiproduktion. Senest har hun arbejdet med undersøgelser af samtidens strukturer og sprog indenfor arbejdsmarkedet og dens økonomi.

M.B. Pedersen (f. 1991) er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi, Hochschule für Gestaltung und Kunst (HGK) i Basel, Schweiz og bor og arbejder i København. Han besidder en udpræget interesse for hverdagslige handlinger. I hans praksis udfører han så gennemgribende undersøgelser af ellers umærkelige begivenheder og objekter, at de forekommer både absurde og oplysende. Disse undersøgelser leder til en gennemgående tematik i hans praksis; grundlæggende overvejelser om ting og handlingers iboende ambivalens, og spørgsmål om hvori (og hos hvem) det performative udspiller sig.

martin christoffer lund er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og bor og arbejder i og omkring København. I hans praksis arbejder han hovedsageligt tekstbaseret, med værker der udformer sig gennem workshop situationer, lydvandringer, performance, installationer og i samarbejder med kollegaer. Her interesserer han sig for at være medskaber af sine omgivelser og afkode den arkitektur og de systemer vi omgiver os med i dagligdagen. Ved at skabe et sprog gennem poesien søger han at aktivere en stemme der kan anskue fra andre vinkler.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

DSC04522_001.jpg

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

DSC04412_001.jpg

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Out of Place (fernisering). Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Udstillingerne organiseres af kunstnerne Sara Arenfeldt og Rikke Ehlers Nilsson. De er venligst støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Beckett-Fonden, William Demant Fonden, Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Slots- og Kulturstyrelsen og Københavns Kommune.

Fernisering: Fredag d. 30. juli, kl. 16-20.
Udstillingsperiode: 31. juli - 8. August, 2021.
Åbningstider: Torsdag til søndag, kl. 14-17.