Back to All Events

SAMMENSTØD 3: JØRGEN FOG, NINA NOWAK, LYDIA HAUGE SØLVBERG, MARIA MEINILD & NANNA DEBOIS BUHL 📷


  • Forskellige steder i Ringsted (map)
Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Pressemeddelelse, maj 2021

SAMMENSTØD 3

Jørgen Fog / Nina Nowak / Lydia Hauge Sølvberg / Maria Meinild / Nanna Debois Buhl. Kurateret af Jonas Kjeldgaard Sørensen & Morten K Jacobsen.

Det er med glæde, at vi på Ringsted Galleriet kan præsentere SAMMENSTØD 3, den sidste udstilling i forårssæsonen. SAMMENSTØD 3 finder sted centralt og perifert, i en lade lidt uden for centrum, i glasmontren i det tidligere KINO, den gamle dansepavillon ved parkanlægget, hos den tidligere tatovørbutik på Nørretorv og ude ved den gamle powercentral Høm Mølle. Det er en blandet ret vi her serverer, med et konceptuelt videoværk, en hyper-stedsspecifik installation, processuelle værker, politisk vævede værker og til slut en mere klassisk skulpturel formgivning.

I Tinggade i den gamle KINOs glasmontre kan man – hvis man skærper sin opmærksomhed – opleve et videoværk af Maria Meinild (1984), der paradoksalt nok behandler magt og perception af magt i et lillebitte peephole. Lidt uden for byen, kan man opleve tysk-polske Nina Nowaks (1984) værker i en gammel lade på et nedlagt landbrug, hvor Nowak udstiller sine stiliserede tekstilprintede tegneseriestribe. Den består af fem dynamiske billeder, der behandler en historie omkring materialeudvinding. Noget længere ude af byen, nærmere betegnet Høm Mølle, huserer Jørgen Fog (1959) med en stedsspecifik installation, hvor værket Strømningsrepositoriet arbejder med stedets logik.

Et helt andet sted i byen på den åbne plads ved den gamle dansepavillon i Parkalleen, viser Lydia Hauge Sølvberg (1989) et minimalt ukurant betonobjekt med et aparte blomsterrelief på siderne, der diskret taler til stedets historie. Vores sidste stop er i den nyere del af byen, Nørretorv, her kan man kigge ind ad vinduet i den tidligere tatoveringsbutik og opleve Nanna Debois Buhls (1975) vævede og algoritmebaserede værker, der transformerer historisk materiale i en uendelig mutation.

SAMMENTØD 3 er et sammenstød mellem generationer og tilgange i et mix af bastant skulpturpraksis, teaterkulisser, sarte abstrakte genstande og konkret historie gentænkt via vævetradition. Der arbejdes med gestik, der arbejdes uden gestik. Der arbejdes konkret, der arbejdes abstrakt. Man skaber reelle rum, man skaber kulisser. De fem indbudte kunstnere har forskellige dagsordner. Meinild laver æstetiske undersøgelser omkring vores adfærdsmønstre og finder inspiration i teaterverdenens teorier. Nanna Debois Buhl muterer historien med vævebommens slag. Jørgen Fogs udstillingsbidrag er ekstremt stedsspecifikt. Med udgangspunkt i den gamle Høm Mølle, har Fog brugt stedet som base for hans totalinstallation, som man kan opleve igennem tremmerne i et vindue på ejendommen. I Lydia Hauge Sølvbergs arbejde går hun mere klassisk til værks med hendes ’tegnede skulpturer’, der udspringer fra skitsebogen. Og slutteligt kan man se Nina Nowaks sarte, men powerfulde værker, der går i dialog med gårdens maskiner, rå konstruktioner og dens processuelle genopbygningsfase.


Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021 / Hømmøllevej 13. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021 / Hømmøllevej 13. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Jørgen Fog Strømningsrepositoriet, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Strømningsrepositoriet, 2021
Jørgen Fog (f. 1959)

Er en erfaren herre, som har været en del af kunstscenen siden 1980’erne. Fog startede på Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1985, og tog afgang på kunstakademiet i sommeren ’92. Fog har en radikal tilgang til rum og tings historie, der destabiliserer og rekonstruerer. Med sine konceptuelle og stedsspecifikke værker, har Fog udstillet på diverse kunsthaller og museer, ofte med fundne objekter som lappede markiser, rekvisitter fra Zoologisk museum, og genstande fra atelieret, sat sammen så det ligner en ond kunst-mobile fra Mad Max. Transformeringen af inddragne hverdagsobjekter, er et forsøg på meningsfuldt, i populariseret form at nå bredt ud, snarere end det er et forsøg på at tildele tingene en ophøjet kunststatus. Fog skaber ikke overskrifter i offentligheden, han går sorgløst under radaren i sin afsøgning af mål, og arbejder som en slags grundforsker i hvad kunstbegrebet er for en motor, når det metodisk anvendes på et objekt eller en situation. Materialerne der bliver brugt, har en historie, ikke nødvendigvis en spektakulær historie, men en historie, der peger på et netværk af liv uden for kunsten. Jørgen Fogs ærinde er dekonstruktionen af tings hierarki. Tingene bliver skilt ad, aflæst på ny, således at der peges både på kunsten som fænomen, men også på den omkringliggende virkelighed. Denne tilgang finder man i Høm Mølle, hvor Fog har skabt en kulisse med rekvisitter fra stedet, der agerer i en aktualisering og visualisering af stedets energi og realiteter på flere niveauer. Faktisk en vandkunst med virkelige fysiske kræfter og bevægelse, med en metafysisk understrøm af tilsynekomster fra folklore.

– Morten K Jacobsen, 2021

Maria Meinild, Great Game of Power / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Meinild, Great Game of Power. Foto: Morten Jacobsen.

Great Game of Power, 2021
Maria Meinild (f. 1984 DK/SE)

Er en dansk svensk kunstner bosiddende i NYC og København. Hun er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2012 og har en lang række udstillinger bag sig og er bl.a. repræsenteret i SMKs samling. Maria Meinild arbejder primært med video og rumlige installationer, men hendes praksis inkluderer også fotografi, collage og skulpturelle objekter. I sine værker og installationer kombinerer hun metoder fra teaterverdenen med undersøgelser af livets iscenesættelser, menneskers sociale adfærdsmønstre og vores forestilling om ‘normalitet’. Hun bruger ofte fortællerstrukturer fra teatret i sit arbejde, hvor scenen og rollespillet bliver en slags metafor for menneskelig interaktion.

Til SAMMENSTØD 3 viser hun Great Game of Power, hvori 4 politibetjente arrangerer stole i forskellige formationer. Instruktionen Meinild gav betjentene til disse optagelser var: placer én af stolene sådan at denne bliver tildelt en mere magtfuld position end de andre stole. Instruktionen tager afsæt i den brasilianske teaterinstruktør og aktivist Augusto Boals arbejde med ‘Theatre of the Oppressed’, der bl.a. undersøger repræsentationer af magt. Meinilds installatoriske setup er en slags miniature-biograf, der viser et videoloop som kan ses 24/7, gennem et lillebitte peephole i glasmontren ved Ringsted Kino. Videoinstallationen leger med filmmediets lettere obskure opstart og trækker tråde til før opfindelsen af biografen, med peep- og raritetsshows, der både var en form for optisk eksperiment og visuel underholdning. Meinilds værk genopliver dette format, og arbejder med spændinger mellem det offentligt tilgængelige og det skjulte, mellem det at overvåge og blive overvåget.

– Morten K Jacobsen, 2021

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021 / Bøllingsvej 15 (uden for Ringsted Galleriet). Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021 / Bøllingsvej 15 (uden for Ringsted Galleriet). Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lydia Hauge Sølvberg, blir veldig fort sliten i hendene, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Uden titel, 2021
Lydia Hauge Sølvberg (f.1989 NO)

Er en norsk kunstner bosiddende i København. Hun er uddannet fra Det Kgl. danske Kunstakademi 2017, og er repræsenteret i SMKs samling og har flere fine udstillinger bag sig. Sølvberg er billedhugger i mere klassisk forstand, forstået således at objekterne og reliefferne kommer ud fra studier af materialer og skitsebogen. Sølvberg selv omtaler sine objekter / relieffer som ’skulpturelle tegninger’ med et fysisk perspektiv. Objektet eller relieffet fra skitsebøgerne bliver overført til leret, som hun siden ’tegner med’, for så igen, at ende som en gips-, beton-, eller bronzeform. Sølvbergs værkarbejde er på mange måde old-school med skitsebøgerne som idegrundlag for form og udtryk. Det er et mix af romantisk formgivning, og minimalismens neutrale kølighed, der forholder sig til rummet det indgår i. Motiverne er udogmatiske; de kan være skabt på baggrund af pludselig begejstring over en oplevelse omkring en solstol, eller et stille tyst naturstudie der træder ud af papiret og ind i et landskab af beton i reliefferne. Eller som det nuværende værk i Ringsted ved den gamle Dansepavillon, hvor en minimal kube i beton er ’slået skæv’ af en modulering af over kastanjeblade, der giver kuben små bølgede fremspring på den ellers regulære form, og dermed bliver vores opmærksomhed rettet mod siderne frem for fladen på det rektangulære objekt. Sølvbergs værker er kontekst og autonomi i samme form.

– Morten K Jacobsen, 2021

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach / Haslevej 174. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach / Haslevej 174. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

Nina Nowak, MMAB, meet me at the beach. Foto: Morten Jacobsen.

MMAB, meet me at the beach, 2021
Nina Nowak (f.1984 PL/DE)

Er en tysk-polsk billedkunstner, der er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, Kunstakademie Düsseldorf og RIA Stockholm. Nowak arbejder med spørgsmål omkring kroppen, det animerede og ikke-animerede stof og materielle transformationer. I hendes nuværende arbejde udforsker hun ideer om skala og opløsning som en afgørende faktor for at beskrive liv og ikke-liv. Det generer nogle sælsomme objekter, hvor formen er ustabil og levende, der vækker mindelser om en af de første superhelte, Golem, som er en mytisk figur formet af mudder og ler. Til SAMMENSTØD 3 viser Nowak værket, MMAB, meet me at the beach, der består af 5 delikate tekstiltryk med et hårdt, bombastisk udtryk. Værket spiller på popkunstens glæde for gentagelsen i tekstiltrykket, det genkendelige ved tegneserie-striben som ramme, men også modernismens mere idealiserede tilgang til kunsten i sit indhold. Motivet er både en abstraktion i sit grafiske virvar af linjer, af bjerglandskab, af støvskyer og af tunneller, og helt konkret en fortælling med tekstbokse, der beskriver en fiktion omkring et snørklet tunnelsystem, som er det negative aftryk af en levende krop. Værket kredser om transformation i rum, tid og skala: om hvordan noget nyt opstår på baggrund af noget andet ikke tilsigtet. I en lade lidt uden for byen finder man Nowaks MMAB, meet me at the beach mellem maskiner og rå konstruktioner. Som subversive portaler hænger de vægtløse og aktivere rummet. Værket er en del af en større serie af værker, som er baseret på det samme narrativ. Det udfolder sig parallelt med hendes kommende solo-udstilling på Galleri Susanne Ottensen i København og på den årlige udstilling på Jan Van Eyck in Maastricht i Holland.

– Jonas Kjeldgaard Sørensen, 2021

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021 / Nørretorv 22. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021 / Nørretorv 22. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna_Debois_Buhl_SAMMENSTØD_photo_morten_jacobsen 6.jpg

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Nanna Debois Buhl, Sunrise Patterns, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Sunrise Patterns, 2021
Nanna Debois Buhl (f. 1975)

Er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006, hvor hun i dag udfører praksis-baseret forskning via sit Ph.d. projekt ”Sky Studies: Cosmic Code, Images, and Imaginaries”. Derudover har Debois Buhl studeret ved Whitney Museums uafhængige studieprogram fra 2008-09. Nanna Debois Buhl er kunstnerisk beslægtet med Ringsted, hvor hun i 2010 skabte den offentlige udsmykning ”Journey to the End of the Night” til Ringsted Gymnasium. Til SAMMENSTØD 3 indtager hun den tidligere tatovørforretning ved Nørretorv. I et vævet formsprog, mellem vævens tråde og algoritmisk programmering, hænger to kvadratiske vævninger, der veksler mellem opbygning og transformering. Med afsæt i rapporten, vævningens ABC, fra et historisk vævemønster har Debois Buhl hacket sig ind via tråd-retningen. Med tunge slag fra vævens bom udgår en vævning, hvis impressionistiske kvaliteter balancerer det. Debois Buhl beskriver det som en indkredsning af spørgsmål, fremfor eksakte svar.

– Jonas Kjeldgaard Sørensen, 2021


SAMMENSTØD, Formidlingscenter / Ringsted Galleriet. Foto: Morten Jacobsen.

SAMMENSTØD, Formidlingscenter / Ringsted Galleriet. Foto: Morten Jacobsen.

Man kan opleve det store spænd i kunstneriske tilgange både centralt og decentralt fra d.15. maj til d.5. juni. Der vil ikke være nogen officiel åbning, da vi fortsat følger myndighedernes covid-restriktioner. Der vil være guidede ture (book via ringstedgalleriet@mail.dk). Via de opsatte QR-koder ved værkerne kan man selv finde mere information fortalt af kunstnerne selv. Derudover holder Ringsted Galleriet åbent hver lørdag kl. 13-16, hvor man kan hente mere information (bykort, værkinfo mm.) om værkerne ude i Ringsted.

Udstillingsperiode: 15. maj - 5. juni, 2021.
Åbningstider: Værker i byrum er tilgængelige 24/7.

Earlier Event: May 14
THEODORA ALLEN "SATURNINE"