Back to All Events

THEODORA ALLEN "SATURNINE"


  • Kunsthal Aarhus, Aarhus J. M. Mørks Gade 13 Aarhus, 8000 Denmark (map)
Theodora Allen, The Cosmic Garden I, 2016 (Oil on linen, 198.1 x 152.4 cm). Courtesy: Blum & Poe, LA/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allen, The Cosmic Garden I, 2016 (Oil on linen, 198.1 x 152.4 cm). Courtesy: Blum & Poe, LA/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Pressemeddelelse, april 2021

Den kommer, når vi er Lost in Translation, Kind of eller helt Blue.

En kompleks og næsten udefinerlig tilstand af tungsind, tristesse, skrøbelighed og romantisk længsel, men også en gennemgående eftertænksomhed, som har ramt mange det seneste år under de voldsomme hverdagsforandringer. En universel følelse, et temperament, som vi ikke mindst genkender i kunsten og kulturen og via symboler og stemninger. Melankolien.

Netop melankoliens motivverden er omdrejningspunktet i den amerikanske kunstner Theodora Allens første institutionelle soloudstilling Saturnine – en samling af drømmende og lyriske malerier skabt i årene 2016-2020, der fører den symbolistiske kunsttradition videre i det 21. århundrede.

Theodora Allen, Life Thread (Asclepius), No. 4, 2020. Oil on linen, (134.6 x 114.3 cm). Courtesy of Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allen, Life Thread (Asclepius), No. 4, 2020. Oil on linen, (134.6 x 114.3 cm).
Courtesy of Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Melankoliens planet danner hovedmotivet i Theodora Allens udstilling. Det kunne for så vidt have været den dragende og destruktive blå kugle fra Lars von Triers Melancholia, men her er tale om Saturn – planeten med de mange omkransende ringe. Lige fra antikkens myter og middelalderens fortællinger op til vor tid har man ment, at Saturn var årsagen til et melankolsk gemyt.

I Allens malerier optræder planeten sammen med en række andre markører, som gennem tiden er blevet forbundet med det melankolske temperament. Slanger, skovbrande, møl, timeglas og hallucinogene planter toner frem i et samlet emblematisk sprog, der skal ses og sanses snarere end italesættes.

Theodora Allen, The Planet, No.3, 2020. Olie på lærred (41.3 x 40.6 x 3.2 cm) © Theodora Allen, Courtesy Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo og Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allen, The Planet, No.3, 2020. Olie på lærred (41.3 x 40.6 x 3.2 cm) © Theodora Allen, Courtesy Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo og Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allen, Shield (Opium Poppy), 2018. Oil and watercolor on linen (66 x 50.8 cm). Courtesy of Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allen, Shield (Opium Poppy), 2018. Oil and watercolor on linen (66 x 50.8 cm). Courtesy of Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allens valg at motiver, æstetik og forsøget på at indfange den indre virkelighed – dette mystiske sted for ånd og følelsesliv – ridder bevidst på strømmene fra den symbolistiske kunsttradition – fra Middelalderen, Albrecht Dürers urværk Melencolia I fra 1514 til Fin de Siécle-kunsten i slutningen af det 20. århundrede og senere æstetiske inkarnationer bl.a. 70’ernes folk- og glam rockscene i Los Angeles.

De æteriske strøg over malerierne er skabt efter særlig en proces, der både handler om at fjerne og genskabe: oliemaling tørres fri af en tæt dækket farveflade for at afsløre den hvide grund bag pigmenterne, og der tilføjes nye, tynde og gennemsigtige lag, der gradvist forurenes ved at tilføje mere farve, flere toner, større uigennemsigtighed.

Theodora Allen, Wildfire, No. 4, 2016. Oil on linen (142.2 x 106.7 cm). Courtesy of Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Theodora Allen, Wildfire, No. 4, 2016. Oil on linen (142.2 x 106.7 cm). Courtesy of Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo and Kasmin Gallery, New York.

Strategien handler om at ’dæmpe’ lyskilden og medvirker til værkernes nærmest glødende og spøgelsesagtige væsen. Dertil er Allens værker funderet i mange forskellige nuancer af blå – farven, vi ofte bruger som synonym for den melankolske tilstand.

Som med maleprocessen kan man tale om, at Allens univers genoptager symbolismens og melankoliens historiske repræsentationer i lag-på-lag. Hun fjerner og genskaber referencerne på ny.

Frem toner passager ind til en særlig følelse og ind til et dragende og tyst parallelrum væk fra de mange kompleksiteter, der omgærder os i det 21. århundrede.

Man skal man blot se og sanse værkerne.

unnamed(4).jpg

Monografi lavet særligt til udstillingen
I forbindelse med udstillingen udgives en tilhørende monografi, Theodora Allen: Saturnine. Monografien er skrevet af udstillingens kurator Stephanie Cristello. I bogen udforsker Cristello Saturn og andre af Allens symboler i et kulturhistorisk perspektiv. Cristello kobler tematikkerne i Allens værker sammen med tidligere symbolistiske værker og gennem fiktive stykker undersøger hun melankolien som en særlig stemning i kunsten. Bogen udgives af Motto Books i samarbejde med gallerierne Blum & Poe og Kasmin. Læs mere her.

Tak til: Private Collection, New York, Javier & Monica Mora Collection, Miami, Courtesy of Pete Franciosa and Jen Pinto, Courtesy of Shaheen Modern and Contemporary Art, Cleveland, Ohio, U.S.A. Courtesy of Meredith Darrow, Los Angeles, Collection of Bettina Bryant, Napa.

Udstillingsperiode: D. 14. maj - 18. juli, 2021.