Back to All Events

SAHAR JAMILI "I SEE MONSTERS EVERYWHERE" 📷


  • Villa Kultur, København Krausesvej 3 København, 2100 Denmark (map)
Sahar udstillings plakat - grøn.jpg

Pressemeddelelse, maj 2021

Med metalinstallationer og intimiderende videoer konfronterer billedkunstner Sahar Jamili (f. 1990) os med den danske racisme og hylder de, der overlever den. I hendes aktuelle udstilling i Villa Kultur på Østerbro bevæger vi os rum for rum gennem en identitetsforhandling. Samtidig får de hvide beskuere fortalt, at de ikke har ret til at dømme nogen som helst.

I udstillingen I SEE MONSTERS EVERYWHERE understreger Sahar Jamili den hjemlige atmosfære, der hersker i den over 150 år gamle overklassevilla Villa Kultur.

Som ved ankomsten til et privat hjem, skal vi tage skoene af i entréen, men ved skobunkerne konfronterer et lydværk os med de racistiske fordomme, hvide mennesker har om Jamili. I kølvandet på statsministerens udtalelser om brune personer i dynejakker, får Jamili slået fast, at hvides følelse af utryghed har dybt skadelige konsekvenser for de, der mødes af fordomme. Velkommen indenfor.

Portræt af Sahar Jamili. Foto: Sarah Stenfeldt.

Portræt af Sahar Jamili. Foto: Sarah Stenfeldt.

Sahar Jamili, Coping Mechanisms, 2020 (Digital drawing).

Sahar Jamili, Coping Mechanisms, 2020 (Digital drawing).

Sahar Jamili, You think you know but you have no idea, 2019-2021 (lydværk). Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, You think you know but you have no idea, 2019-2021 (lydværk). Foto: Brian Kure.

Jamili har forvandlet Villa Kultur med en scenografi, der synliggør, hvordan hjemmet for familier med anden etnisk baggrund kan rumme en portal til en anden verden. I et rum med et skriggrønt gulvtæppe afspilles videoværket besdi, hvor Jamili, forklædt som sin far, slår rytmisk ned i et bord. Besdi betyder ‘nok er nok’ på azeri, og håndens slag illustrer derved de grænser han har sat for Jamili. Men idet hendes blik stift er rettet mod os, bliver slagene samtidig en anfægtelse af de fordomme, beskuerne møder hende med.

Sahar Jamili, Besdi, 2018. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, Besdi, 2018. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Selvom den slagkraftige far i videoen fremhæver en patriarkalsk struktur som Jamili er opvokset med, så forkaster udstillingen ingenlunde hendes baggrund. I stedet skal vi ydmygt bukke os under en metalkonstruktion for at komme ind i et mindre tilstødende rum. Her støder vi på et overvæld af tekopper, en bunke tæpper og en video, der præsenterer kvinderne i Jamilis familie i Azerbaijan. Videoen er en intim skildring på tværs af generationer, hvor hun med et håndholdt kamera fremhæver ambivalensen af på den ene side at være tilskuer til sin egen kultur og på den anden side at elske og føle sig nær sin familie.

Sahar Jamili, Don't go too far, 2020. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, Don't go too far, 2020. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, Don't go too far. Foto: B. Kure.

Sahar Jamili, Don't go too far. Foto: B. Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Med denne ambivalens som præmis får Jamili fremhævet ønsket om at forene hendes azerbaijanske baggrund og rødbedefarvede pas, men uden at ty til kompromiser. Rummenes fragmenter af hvid racisme, en azerbaijansk patriark og et intimt møde med kvinderne i Jamilis familie ophober sig til monstre, der i udstillingens næstsidste rum er plastret op på metalliske ophæng og en parabol.

Afslutningsvis viser et klassisk B&O-tv en række klip af en række personaer, der udgør Jamili på en gang. Det bliver tydeligt, at der muterer nye og stærke identiteter frem fra det unge danske queer BIPOC (Black, Indigenous, People of Color)-miljø, hvilket sidst i udstillingen understreges af en metallisk lysekrone med extensions. I Azerbaijan er lysekronen et statussymbol og en fast del af inventaret. Jamilis lysekrone forener splittelsen mellem at være Nørrebropunk og azerbaijansk ung med grønne extensions, som en insisteren på at være sig selv med en identitet sammensat af fragmenter.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, Dreams Are Reality Too, 2019-2020. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, Dreams Are Reality Too, 2019-2020. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, I See Monsters Everywhere, 2021. Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, ME_UNIT, 2019 (videoværk). Foto: Brian Kure.

Sahar Jamili, ME_UNIT, 2019 (videoværk). Foto: Brian Kure.

Udstillingen er udvalgt til Villa Kulturs program “Fremtidens kunst og kulturskabere” og er kurateret af Ida Schyum med støtte fra Grosserer L.F. Foghts Fond, Det Obelske Familiefond samt Østerbro Lokaludvalg. I anledning af udstillingen vil oversætter, ekstern lektor og anmelder Nazila Kivi tale med kurator Ida Schyum om Sahar Jamilis værker med særligt fokus på det monstrøse.

Sahar Jamili (1990) er BFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, og har tidligere studeret Kinesisk og Mellemøststudier på Københavns Universitet. Hun har senest udstillet på Bizarro Logistics i Danmark, WEST BERLIN i Tyskland og Steinsland Berliner i Sverige.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels V. Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fra åbningen på I See Monsters Everywhere. Foto: Niels Vogensen Biasevich.

Fernisering: D. 12. juni, kl. 14-22.
Kl. 14: Åbningsbobler til de første.
Kl. 15: Talk med ekstern lektor Nazila Kivi og kurator Ida Schyum.
Kl. 17-22: DJ set af DJ Nah Care i haven.

Udstillingsperiode: D. 12.-13. juni, 2021.
Åbningstider: D. 12. Juni, kl. 14-22 og d. 13. Juni, kl. 12-16.
Facebook event.