Back to All Events

MELANIE KITTI "LUMPS, LUMPS, LUMPS BECOME BUMPS ON MY TONGUE" 📷


  • O – Overgaden, København Overgaden Neden Vandet 17 København, 1400 Denmark (map)

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Pressemeddelelse, maj 2023

Hvordan kan det menneskelige sind og kroppen indeholde det traumatiserede, det syge, det skørnede, det uregerlige – eller endda, hvordan kan samfundet? Melanie Kittis nye værker lavet til hendes store soloudstilling på O – Overgaden kredser om disse spørgsmål – det skrøbelige sind, den minoriserede krop og de fællesskaber, som er afgørende støttestrukturer.

Melanie Kittis forfatterskab og kunstneriske praksis kommer fra et fragmenteret, müske endda forstyrret, diskontinuerligt sted. Hendes anmelderroste litterÌre debut Halvt urne, halvt gral, udgivet pü Gyldendal i 2022, bestür af kortfattede, flygtige notater om en familie, eller en mental tilstand, i opløsning. I sin maleriske praksis arbejder Kitti ligeledes med forgÌngelige eller flygtige teknikker, süsom DIY-freskomaleri pü større gipsklodser. Teknikker, som für udtrykket til at forvitre og flyde ud, sü vÌrkerne fremstür skrøbelige, pü randen til at bryde sammen.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Til sin store soloudstilling på O – Overgaden skaber Kitti to nye værkserier. Den ene består af freskoer malet på tunge, næsten klodsede skulpturelle overflader: klumper af gips, støttet af hessian, som man traditionelt gør med portrætbuster. Den anden er væghængte bemalede gipsflader, der figurativt zoomer ind på den øvre menneskelige torso, halsen og nakken. Det fysiske sted, hvorfra vi forsøger at ytre ting, men også det sted, hvor angst eller depression typisk skabe blokader, der stopper eller selvcensurerer den intenderede ordstrøm, som klumper i halsen eller bump og krøller på tungen, som titlen beskriver det: Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

I Kittis todelte udstilling består første del af en skov af gipsklumper – en slags hoveder – placeret på piedestaler, som sammen skaber et kollektiv af bemalede kroppe. Den teatralske opstilling af gipshoveder på sokler, som nærmest har menneskestørrelse, kunne minde om den klassiske vestlige portrættering af magtfulde personer i busteform, men fremfor den (typisk) hvide mand, peger Kittis værker på BIPOC-kunstneren selv. Samtidig er busterne langtfra en heroisk afbildning. De firkantede klodser er sammensunkne, rå, delvist ubehandlet gipskadavere med feberagtige, excentriske motiver. Det er som om den kunstneriske persona eller kunstneregoet er eksploderet, opdelt, stykket ud og distribueret over disse mange kroppe, som en metafor for et fragmenteret selv. Udstillingens anden del indeholder en serie væghængte freskoer i O – Overgadens søjlesal. Værkernes motiver forbinder hoveder, kæber og kraveben med forskellige dyr og fantasmagoriske væsner – motiver, der kunne stamme fra enten barnedrømme eller kunsthistoriens dybder (en kanin, en hest, et æg) og som gror ud af menneskekroppen eller vice versa. Bemalingen er grov, næsten abstrakt, flydende, som vandrer motiverne frem og tilbage i et rum, hvor forskellen mellem menneske og dyr, virkelighed og drøm, er overskredet og udvisket.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Melanie Kitti, Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue (Installation view). O – Overgaden, 2023. Foto: David Stjernholm.

Værkerne, som er blevet til i en intuitiv, uplanlagt proces, har en sindsoprivende energi, som limer de hjemsøgende barnefantasier og billeder fra tidlige traumer sammen med hovedet i hvilket, disse formes. Det er som om, værkerne spørger, hvordan det menneskelige sind og kroppen kan indeholde det traumatiserede, det syge, det skørnede, det uregerlige – eller endda, hvordan kan samfundet?

Melanie Kitti (f. 1986 i Sverige) er billedkunstner og poet uddannet fra Forfatterskolen i København (2021) og Kunstakademiet i Oslo (2019). Hun debuterer i 2022 på forlaget Gyldendal med den anmelderroste bog ”Halvt urne, halvt gral”. I 2021 var hun med til at grundlægge Abhivyakti, et non-profit, tværfagligt magasin udelukkende med BIPOC bidragsydere, og hun har tidligere været med til at starte det toneangivende kunstnerdrevne udstillingssted Destiny’s i Oslo (2016-22). Kittis værker er blevet vist i solo- og gruppeudstillinger, bl.a. på Rønnebæksholm (2022-23), Nasjonalmuseet i Oslo (2022) og ARIEL (2022).

Fernisering: Fredag d. 26. maj, kl. 17-19.
Udstillingsperiode: D. 27. maj – 6. august, 2023.