Back to All Events

LOUISE BONDE-HANSEN "LY" 📷


  • Sydhavn Station, København Ernst Kapers Vej 1 København, 2450 Denmark (map)
Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Pressemeddelelse, januar 2020

Til min soloudstilling 'Ly', udstiller jeg en serie nye værker, der tilsammen udgør en installatorisk helhed. Udstillingen bygger på min forestilling om et rum hvori man kan finde trøst og hvile, og flere af værkerne tager udgangspunkt i noget der har en umiddelbar sentimental karakter, men som vækker en oprigtig følelse af sympati hos mig, eksempelvis en skulptur der forestiller en bassethund iført rød- og hvidstribet badedragt.

Værket er lavet ud fra min erindring om motivet på et håndklæde jeg havde som barn. Jeg blev altid lidt trist når jeg blev svøbt i håndklædet, for jeg havde lyst til at drage omsorg for hunden der så så vemodig ud. Hunden er en slags monument over en flygtig tid som jeg ikke kan preservere, og er samtidigt et billede på den omsorg vi hver især har behov for selv at opleve og kunne udvise andre.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Udstillingen har form af et intimt interiør der både minder om et privat hjem, men med samtidige referencer til den italienske restaurant, der nærmest er en institution i sig selv, og som jeg har et meget ømt forhold til. Den repræsenterer for mig noget velkendt, et demokratisk sted hvor de fleste kender menuen og hvor man bliver ordentligt mæt. Den italienske restaurant som tilflugtssted illustreres meget nøjagtigt i slutningen på 1. sæson af tv-serien Sopranos.

Her bliver seriens hovedperson, Tony Soprano, og hans famile fanget i et voldsomt uvejr. De søger tilflugt på Arties restaurant, hvor der kun er få gæster tilbage. Al strøm er gået på restauranten der kun bliver lyst op af stearinlys, men Artie lader sige overtale til at bikse noget mad sammen til Soprano familen. Før de går i gang med at spise, hæver Tony sit glas, kigger på sine to børn og siger “der går ikke længe før I selv får jeres egne familier. Hvis I er heldige, vil I huske de små øjeblikke, som dette... der var gode.”

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.

Louise Bonde-Hansen “Ly“. Foto: Brian Kure.


Plakatfrise: Mie Mørkeberg “Månedykker”

I stationshallens plakatfrise viser Mie Mørkeberg 15 print af malerier. Malerierne er alle forskellige, men motivet går igen på dem alle, hvor en kvinde ses bevæge sig op eller ned i sort vand. Nogle af kvinderne virker søgende, andre som i en slags trance tilstand og andre igen, ser ud som om de er ved at transformere sig til en nærmest mytisk figur. Her opstår fortættede og klaustrofobiske stemninger, der på en og samme tid er sensuelt forførende og uhyggeligt alarmerende. 

Værkerne udvisker grænsen mellem det bevidste og underbevidste, og billederne rummer en særlig stemning, et udtryk for hvordan verden kan være, når man gør sig følsom overfor den.

Mie Mørkeberg “Månedykker”. Foto: Steen Møller Rasmussen.

Mie Mørkeberg “Månedykker”. Foto: Steen Møller Rasmussen.

Mie Mørkeberg “Månedykker”. Foto: Steen Møller Rasmussen.

Mie Mørkeberg “Månedykker”. Foto: Steen Møller Rasmussen.

Mie Mørkeberg “Månedykker”. Foto: Steen Møller Rasmussen.

Mie Mørkeberg “Månedykker”. Foto: Steen Møller Rasmussen.


Billboard: Cecilie Skov “Snavsede sole”

I billboardrammen på Sydhavn Station viser Cecilie Skov Snavsede sole. Værket består af to cirkulære kar støbt i epoxy i transparente gule farver. Karrene har forskellige kvaliteter samtidigt – de agerer vandpytter, beholdere, fartøj og forstørrede petriskåle. Til billboardet er de to kar installeret vertikalt som et relief.

Plakat- og billboardudstilling er støttet af Statens Kunstfond.

Cecilie Skov “Snavsede sole”. Foto: Brian Kure.

Cecilie Skov “Snavsede sole”. Foto: Brian Kure.

Cecilie Skov “Snavsede sole”. Foto: Brian Kure.

Cecilie Skov “Snavsede sole”. Foto: Brian Kure.

Cecilie Skov “Snavsede sole”. Foto: Brian Kure.

Cecilie Skov “Snavsede sole”. Foto: Brian Kure.


Fernisering: Fredag d. 14. februar, kl. 17-21
Udstillingsperiode: 15. februar - 15. marts 2020, hver torsdag til søndag kl 13-17.
Billboard og plakater kan ses døgnet rundt 15. februar - 18. marts 2020.