Back to All Events

JASMIN WERNER "SKALALOGIENS SKÆRSILD" 📷


  • Kunsthal Thy, Hurup Thy Doveroddevej 3 Hurup Thy, 7760 Denmark (map)

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Pressemeddelelse, marts 2024

Jasmin Werners udstilling "Skalalogiens skærsild" åbner i Kunsthal Thy i år til påske. Påsken, den kristne kirkes mest betydningsfulde højtid, fejrer Jesu Kristi nedstigning til dødsriget og hans opstandelse. Hvorvidt Jesus selv var i skærsilden efter sin død er omdiskuteret, hvilket kan skyldes, at der ikke er nogen ensartet idé om skærsilden. Det er det fiktive sted i de dødes verden, hvor det afgøres, om personen skal op i himlen eller ned i helvede.

Mens man i lang tid i Centraleuropa forestillede sig skærsilden som en straffende ild, er det rensende, opklarende og "katarsiske" aspekt i forgrunden andre steder. Titlen "Skalalogiens skærsild" refererer til skalalogien som et overgangsområde, men også et renselsesområde – et fiktivt sted, hvor man kan holdes fanget – et sted mellem verdenerne, mellem det for oven og det for neden.

Idéen om at dele verden op i det over os og det under os er sandsynligvis lige så gammel som det at se på himlen og stjernerne selv. Behovet for at strukturere området derimellem synes lige så gammelt. Det kan handle om idéen om en personlig eller symbolsk op- eller nedstigning eller om menneskers positionering inden for religiøse eller politiske verdensbilleder. Til dette formål bliver billederne af trin og trapper ofte brugt. Studiet af disse strukturer – trapperne – deres forskellige kulturelle påvirkninger, deres ikonografi, de pragmatiske betingelser for deres former og deres love udgør forskningsfeltet "skalalogi", som Friedrich Mielke grundlagde i 1951. Jasmin Werner har arbejdet med skalalogien siden 2016 og har siden udviklet en historisk, symbolsk, religiøs men også meget personlig tilgang til trapper. Hun designer og bygger selv skulpturelle trapper, integrerer dem i store installationer og viser dem som bærere af information, der rækker langt ud over deres brugsværdi.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Fem af Jasmin Werners trappeskulpturer, som oprindeligt er lavet til en udstilling i Kunstverein Hannover i 2022, udstilles i Kunsthal Thy. Jasmin Werner bryder udsigten gennem trappekonstruktionerne ved at lave storstilede collager bag på nogle af trapperne. De adresserer idéen om trappernes ordnende, strukturerende kraft, viser hvilke kulturer der gør brug af dette billedsprog, og på hvilke områder de meget forskellige idéer om en "trinopdelt" verdensorden tilsyneladende overlapper hinanden. På en grøn baggrund citerer hun islamisk kosmologi i collagen på en af undersiderne af trapperne. Planetordenen med de ni ringe som Månen, Merkur, Venus osv. kredser om, ligner meget opdelingen af underverdenen i ni ringformede nedstigningsstadier i Dante Alighieris Inferno. Interessant nok begynder Dante sin rejse ind i underverdenen langfredag, dagen hvor Jesus Kristus, ifølge den kristne mytologi, blev dømt til døden og hængt på korset på Golgatabjerget. En anden collage på lyserød baggrund viser tekstpassager og skitser af Lennart Kvarnström, som studerede menneskets bestigning af trin i 1970'erne, sammen med en religiøs trappe. På en gul baggrund kan man se en skikkelse fra antikken klatre op på en stige.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

De fleste af de trapper vi møder er standardiserede, så når vi går op ad dem, mærker vi nemt, om vores egen krop er i overensstemmelse med normen. Kan du nemt gå op ad trapper? Skal du være opmærksom på trinene og koncentrere dig for at undgå at snuble? Eller måske skal du endda anstrenge dig ved hvert eneste skridt? Faktisk er vores kroppe og måden vi går på, så forskellige at hver person i princippet har brug for deres egne trapper.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Den måde Jasmin Werners trappeskulpturer præsenteres på bryder med normen. Hendes trappeskulpturer hænger i rummet, ingen af trapperne rører gulvet og ingen af stigningerne fremstår almindelige. De peger på, at der er forskellige udgangspunkter for forskellige former for opstigning eller fremskridt. Ligesom enhver vej i livet der også udvikler sig skridt for skridt og trin for trin og begynder fra forskellige udgangspunkter. Det gør for eksempel stor forskel, om man er født i byen, hvor der er flere skoler at vælge imellem, eller på landet hvor man ikke altid kan vælge sin skole. Det gør en forskel, om du vokser op i en velhavende familie, hvor der er midler til at tage på museer og til koncerter eller rejse i adskillige lande eller i en familie, hvor hver en krone vendes. Det gør en forskel, om dine forældre har en lang skolegang og måske endda studerede, eller om de forlod skolen hurtigst muligt og ikke har værktøjerne til at kunne tale med deres børn om at studere, men kun om at arbejde. Og det gør en forskel, om dine egne forældre er flygtet for at bygge et liv i et nyt land og deres børn skal tage deres første skridt her.

Jasmin Werner, Skalalogiens skærsild (installation view). Kunsthal Thy, 2024. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

For at bestige det første trin skal du muligvis strække dig langt eller endda hoppe og risikere at falde. Nogle trapper kræver rapellering eller brug af en stige. Men hvor får du udstyret fra, og kan du bruge det alene eller har du brug for træning eller måske hjælp fra en anden person? Nogle trapper vil forblive utilgængelige, uanset hvor meget du prøver. Og selvom det er lykkedes dig at bestige det første trin, er det ikke sikkert, at du kan fortsætte opstigningen, da trinenes forskellige vinkler gør hvert trin til en udfordring. Jasmin Werners trappeskulpturer inviterer dig til at tage et ekstra kig på trapper og deres særlige træk og samtidig ikke tage de bevægelsesmønstre, som de kræver af kroppen for givet. De giver dig også mulighed for at tænke over dine personlige fremskridt, de udfordringer der følger med dem og den indsats de kræver og hvor meget potentiale der kan være i et første skridt.

– Marina Rüdiger og Rasmus Søndergaard Johannsen.

Jasmin Werner i sit atelier. Foto: Callie’s Berlin.

Jasmin Werner studerede på HFG Karlsruhe, Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og afsluttede sine studier på Hochschule für Bildende Künste Städelschule, Frankfurt am Main i 2016 som "Meisterschüler" hos Peter Fischli. I 2017 var hun stipendiat ved National Museum of Modern and Contemporary Art Seoul. I 2022 modtog hun et residency hos Callies Studio i Berlin og hos KKV Monumental Malmö.
Hendes kunstværker er blandt andet blevet vist på Kunstverein Braunschweig, Bärenzwinger (Berlin), Museum Folkwang (Essen), galleriet Damien & The Love Guru (Bruxelles), Galerie Guido W. Baudach (Berlin), DuMont Kunsthalle (Köln) og Bundeskunsthalle (Bonn).

Fernisering: Lørdag d. 30. marts, kl. 13-16.
Udstillingsperiode:
30. marts - 26. maj, 2024.
Mere info: Kunsthalthy.dk

Earlier Event: March 29
SARA EKHOLM ERIKSSON "SANDSKRIFT"