Back to All Events

JANE JIN KAISEN "CURRENTS"


  • Fotografisk Center, København Staldgade 16 København V, 1699 Denmark (map)

Jane Jin Kaisen, Currents, 2022 (video still fra nyt værk) © Jane Jin Kaisen.

Pressemeddelelse, januar 2023

Fotografisk Center præsenterer soloudstilling med Jane Jin Kaisen, der fører os med havets strømninger, tidens og livets cyklus.

Fotografisk Center åbner den 13. januar udstillingen Currents med den internationalt anerkendte kunstner Jane Jin Kaisen. Udstillingen udfolder et tilbagevendende tema i Kaisens praksis, der omhandler havet, naturen og menneskets forbundethed med mytologi, kosmologi og livscyklus. I udstillingen præsenteres både ældre værker og en ny omfattende, forskningsbaseret videoinstallation, der tager beskueren med ned i havets dyb, hvor myter, matriarkalsk kosmologi og shamanistiske ritualer udfoldes.

Jane Jin Kaisen, Currents, 2022 (video still fra nyt værk) © Jane Jin Kaisen.

Natur, kosmologi og dykkerkultur
Jane Jin Kaisens kunstneriske praksis spænder over medier som film, videoinstallation, fotografi, performance og tekst. Hendes værker er ofte baseret på omfattende tværfaglig forskning og engagement i minoritære sociale fællesskaber, hvorigennem temaer som historie, erindring, traumer, grænser og geopolitik undersøges. Fælles for udstillingens værker er, at de alle relaterer sig til naturen, havet og lavakysten omkring øen Jeju, beliggende syd for det koreanske fastland, hvor kunstneren er født. Kaisen har i flere af sine værker haft fokus på Jejus politiske historie og militarisering, herunder Jeju Massakren i 1947-54 (der udsprang i kølvandet på Koreas dekolonisering fra Japan, Den Kolde Krig og delingen af landet). Parallelt med den historiske og geopolitiske interesse i Jeju, har Kaisen skabt værker over mere end ti år, hvor hun har registeret havet og øens natur og deres indvirkning på sociale, kulturelle og spirituelle forhold. Værkerne tager således afsæt i Jejus shamanistiske traditioner, matriarkalske kosmologi og myter, samt disses tilknytning til havet og til haenyeo, Jejus særlige dykkerkultur og erhverv, der historisk var forbeholdt kvinder, som brødfødte deres familier via dykning efter føde.

Jane Jin Kaisen, Currents, 2022 (video still fra nyt værk) © Jane Jin Kaisen.

Nyt forskningsbaseret værk belyser mennesket og naturens forbundethed
Udstillingen præsenterer også et helt nyt værk, en fire-kanals videoinstallation, der er filmet med undervandskameraer ud for Jejus kyst i sommeren 2022. Et gennemgående visuelt element i det nye performative værk er sochang, et langt hvidt bomuldsklæde, der er forbundet med kvindelig arbejdskraft og menneskets livscyklus fra fødsel til død, samtidig med at det har en vigtig spirituel betydning. I shamanismen symboliserer klædet bl.a. slangegudinden, passagen mellem de levende og de døde, og broen til guderne. På poetisk og sanselig vis forbinder værket både fortid og nutid gennem elementer som vand, stof og krop, og ansporer en bevidsthed omkring naturens agens og transformative kraft samt menneskets og naturens indbyrdes forbundethed.

Det nye værk er skabt som en del af Kaisens kunstneriske forskningsprojekt Currents: Oceanic Cosmologies, Sustainability, Commons, and Infrastructures of Compassion (2022-2024), hvor hun undersøger, hvilke indsigter om bæredygtighed og sameksistens, der kan drages fra ikke-vestlige kosmologier og sociale fællesskaber, og hvordan mediekunsten kan bidrage til at fremmane alternative billeder og fortællinger om menneskets relation til naturen og dens cyklus.

Jane Jin Kaisen, Currents, 2022 (video still fra nyt værk) © Jane Jin Kaisen.

Jane Jin Kaisen er billedkunstner, filmskaber og professor ved Skolen for Mediekunst, Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun har udstillet i en lang række kontekster internationalt. På den 58. Venedig Biennale i 2019 repræsenterede Kaisen Korea. Hendes udstilling Community of Parting på Kunsthal Charlottenborg blev kåret som årets udstilling 2020 af AICA Foreningen af Danske Kunstkritikere, og i 2022 modtog hun Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.

Kaisen har en ph.d. i kunstnerisk forskning fra Københavns Universitet, en MFA fra University of California, Los Angeles og en MA i kunstteori og mediekunst, Det Kongelige Danske Kunstakademi og har studeret på Whitney Museum of American Art Independent Study Program.

Publikation og artist talk: I forbindelse med udstillingen udgives en rigt illustreret publikation med et essay af Signe Kahr Sørensen, direktør for Fotografisk Center og en samtale mellem Jane Jin Kaisen og The Forest Curriculum, der er en nomadisk platform for interdisciplinær forskning og gensidig læring etableret af kuratorerne Pujita Guha og Abhijan Toto. Det prisbelønnede grafiske design studie Spine Studio layouter publikationen, som forventes at udkomme i februar. I forbindelse med lanceringen af publikationen afholdes ligeledes en artist talk med Jane Jin Kaisen. Artist talken og publikationslanceringen annonceres på vores hjemmeside og sociale medier i løbet af januar.

Jane Jin Kaisen, Currents, 2022 (video still fra nyt værk) © Jane Jin Kaisen.

Fernisering: 13. januar, kl. 17-19.
Udstillingsperiode: 14. januar – 12. marts, 2023.
Åbningstider: Tirs, ons, fre, kl. 12 -18. Tors, kl. 12 -20. Lør -søn, kl. 12 -16.

Udstillingen og publikationen er støttet af Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Den A.P. Møllerske Støttefond, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Statens Kunstfond, William Demant Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Jane Jin Kaisens forskningsprojekt og nye værk er støttet af Kulturministeriets pulje til kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV-Puljen), Statens Kunstfond og Statens Værksteder for Kunst.