Back to All Events

JANAINA TSCHÄPE & URSULA REUTER CHRISTIANSEN "DAS UNHEIMLICHE"


  • Den Frie Udstillingsbygning, København Oslo Plads 1 København, 2100 Denmark (map)
Ursula Reuter Christiansen, Floating, SMK Foto/Jakob Skou-Hansen.

Ursula Reuter Christiansen, Floating, SMK Foto/Jakob Skou-Hansen.

Pressemeddelelse, juni 2021

Apokalyptiske landskaber, voldsomme mutationer, stærke identiteter og dragende portrætter – det er kraftfulde værker der præsenteres på Den Frie, når Janaina Tschäpe og Ursula Reuter Christiansen sætter hinanden stævne i udstillingen Das Unheimliche.

Udstillingen er omfattende og favner små keramiske formater såvel som omsluttende videoinstallationer og enorme malerier. Janaina Tschäpe og Ursula Reuter Christiansen har fulgt hinanden på tværs af kontinenter og livssituationer siden de første gang mødtes i Hamborg i 1990’erne på Hochschule fur Bildende Künste, hvor Reuter Christiansen var professor og Tschäpe hendes elev, men de har aldrig udstillet sammen før. Med udstillingen Das Unheimliche fremhæves et antal fælleselementer, der synliggør valgslægtskabet mellem dem, og åbner for nye perspektiver på begges praksis.

En bevidsthed om historie og arv løber som en understrøm i hver kunstners praksis, og det er også udgangspunktet for valg af tema for og titel på udstillingen, Das Unheimliche. Udstillingen har givet anledning til at trække forbindelseslinjer mellem de to kunstneres værk og praksis og til at granske den enkelte kunstner og samle både ældre værker og nyproduktioner. Således væver udstillingen mellem storslåede udsagn fra den enkelte og værker skabt med den fælles udstilling for øje.

Janaina Tschäpe, Self Portrait 1 (Bocaina), courtesy the Artist.

Janaina Tschäpe, Self Portrait 1 (Bocaina), courtesy the Artist.

Tschäpe og Reuter Christiansen har længe været opmærksomme på en gensidig tilgang til materiale og inspiration. Dette ses ikke umiddelbart i deres visuelle udtryk, men i de bagvedliggende strategier, som er udslagsgivende for deres værk. Reuter Christiansen giver et indre følelsesliv plads i koncentrerede kraftudladninger, ofte udtrykt i figurative eller semifigurative fortællinger. I Tschäpes malerier derimod er der ingen figuration at aflæse i selve udtrykket. Figur og landskab er opløst i abstraktioner, der er kendetegnet ved streger af farver og overflader i dynamisk samspil.

Slægtskabet findes på et mere abstrakt plan, hvor interesser og temaer er tæt forbundne af deres fælles baggrund og personlige historie, og lader sig også spore i deres tilgange til det performative og brugen af transformation, der løber som en strøm gennem deres værker. Dette kommer til udtryk i deres tilgang til medier, materialer og skala, såvel som i brugen af deres personlige sfære til almene, kunstneriske udsagn.

Det kulturteoretiske begreb Das Unheimliche er særligt kendt fra Sigmund Freuds bog af samme navn fra 1919, hvori han fremkommer med teorien om det uhyggelige som genkomsten af det velkendte i det uhyggeliges skikkelse. I sin udlægning af begrebet spiller han på den tyske dobbeltbetydning af ordet ”heimlich” der både kan betyde ”hjemlig” og ”hemmelig”. Det er denne indbyggede ambivalens, sammenkoblingen af det fortrolige med det fremmedgjorte, en samtidig tiltrækning og frygt, der har vakt Tschäpe og Reuter Christiansens interesse for at indsætte Das Unheimliche som prisme for udstillingen.

Udstillingen er kurateret af kunstnerne selv, i tæt samarbejde med Julia Rodrigues og Den Frie. Udstillingen er den til dato største præsentation i Norden af Janaina Tschäpes kunstneriske virke.

Udstillingsperiode: 25. juni - 5. september, 2021.
Åbningstider: Tirs-søn: kl. 12-18, Tors: kl. 12-21.
COVID-19: Husk gyldigt corona-pas eller negativt testresultat (max 72 timer). Den Frie overholder regeringens til den tid gældende retningslinjer for sikkerhedsafstand og forsamlingsloft.


Ursula Reuter Christiansen er født i Trier, Tyskland i 1943. Hun er uddannet fra Akademie der Künste i Düsseldorf i 1969, hvor hun studerede under professor, Joseph Beuys. Hun giftede sig med den danske komponist, Henning Christiansen (1932-2008), og i 1970 slog de sig ned i Askeby på Møn, hvor Ursula Reuter Christiansen stadig bor og arbejder. Ursula Reuter Christiansen var ansat som professor på Hochschule fur Bildende Künste i Hamborg fra 1992-97 og som professor i maleri på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København fra 1997-2006. Hendes værker er blandt andet repræsenteret på Statens Museum for Kunst, ARoS, KUNSTEN i Aalborg. Udvalgte soloudstillinger tæller Charlottenborg, MOCA (Los Angeles), Brandts m.fl. Ursula Reuter Christiansen repræsenterede Danmark på Venedig-biennalen i 2001 sammen med Henning Christiansen.

Janaina Tschäpe er født i 1973 in München, Tyskland og voksede op i Sao Paolo, Brasilien. I dag bor og arbejder hun i New York. Hun har en BA i Fine Arts fra Hochschule fur Bildende Künste i Hamborg og en Master fra The School of Visual Arts, New York. Tschäpe’s værker har været udstillet på gallerier og museer verden over og er repræsenteret i utallige offentlige og private samlinger såsom Solomon R. Guggenheim Museum (New York), National Gallery of Art (Washington, D.C.), Centre Pompidou (Paris, Frankrig), Musée de l’Orangerie (Paris, Frankrig), National Museum of Women in the Arts (Washington, D.C.).


Om udstillingsserien Valgslægtskaber
Udstillingen Das Unheimliche er den første i udstillingsserien Valgslægtskaber, hvor to eller flere kunstnerskaber, der ikke tidligere har været anskuet som beslægtet, bliver sat sammen. I en klassisk kunsthistorisk kuratering kategoriseres kunstnere ofte gennem lighed. Det være sig en visuel lighed, en tematisk, en mediemæssig, en national lighed etc. Men historisk set har dette ikke altid gjort sig gældende. Tilbage i 1890'erne blev udstillingsprogrammet på Den Frie arrangeret af kunstnerne selv, og gæstekunstnerne, heriblandt van Gogh og Gauguin, blev inviteret, fordi kunstnerne så det der kunne kaldes for et valgslægtskab, imellem sig. Med udstillingsserien Valgslægtskaber åbner vi for dette forhold igen. Og dermed også for udstillinger, der giver plads til nye perspektiver på hvordan kunstneriske praksisser forholder sig til hinanden. (Valgslægtskab: oprindelig betegnelse for kemiske stoffers gensidige affinitet, efter Johann Wolfgang von Goethes brug af ordet i romanen Valgslægtskaberne, 1809 / da. 1810-11, mere generelt også om menneskers tilbøjelighed for hinanden).