Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "SAMFUND, SATIRE OG SURREALISME" 📷


  • SAK Kunstbygning, Svendborg Vestergade 27 Svendborg, 5700 Denmark (map)
0_1_plakat_indbydelse.jpg

Pressemeddelelse, september 2020

Samfund, Satire og Surrealisme
– en udstilling hvor udtryksformerne kunst, avis-mediet, tv-sketch, film og stand-up blandes

Samfund, Satire og Surrealisme vil berøre den politiske og personlige satire via æstetik, humor, absurditet og eftertænksomhed. Der vil blive vist danske og udenlandske kunstnere i forskellige medier som maleri, video, tegning, installation, tekst og performance. På udstillingen vil man også kunne opleve TV-sketchs, eksperimenterende film, oplæsning, stand-up, og der vil blive udgivet en avis.

Værkerne på udstillingen og i avisen viser konkrete bud på at et subjekt – i dette tilfælde kunstneren – kommer med sit individuelle blik på noget, som berører kunstneren omkring dennes væren i verden. Store og små emner tages op. Og én ting er sikkert, det kræver altid mod at stille sig op og mene noget i offentligheden. Det at ytre sig gennem kunst og byde et publikum indenfor til at have en mening om ens værk, ens ståsted og udkigspunkt, kræver mod, heroisme og lidenskab.

Indgang / introtekst og indgang til udstillingen. Kristoffer Akselbo, Hånd, 2020 (performance og installation). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Indgang / introtekst og indgang til udstillingen. Kristoffer Akselbo, Hånd, 2020 (performance og installation). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Kristoffer Akselbo, Hånd, 2020 (Performance og installation). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Kristoffer Akselbo, Hånd, 2020 (Performance og installation).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Kristoffer Akselbo, Hånd, 2020 (Performance og installation). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Kristoffer Akselbo, Hånd, 2020 (Performance og installation).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Som afsender løbes altid en risiko for at blive udskammet til trods for at fokus er på emner, som er større end én selv. Grundlæggende er det vigtigt i et demokratisk samfund, at borgerne, deriblandt kunstnerne, har mulighed for at ”turde” tale frit ud i offentligheden uden at risikere repressalier på frihed og eksistens.

Installation view. Helene Vestergaard, Snobberne (M. Martin Buch og Rasmus Botoft og Søren Jensen). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Installation view. Helene Vestergaard, Snobberne (M. Martin Buch og Rasmus Botoft og Søren Jensen). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Helene Vestergaard, Blomstergang, 2020 (Olie på hørlærred, 270x350 cm). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Helene Vestergaard, Blomstergang, 2020 (Olie på hørlærred, 270x350 cm). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Helene Vestergaard. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Helene Vestergaard. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Inspirationen til udstillingen bygger bl.a. på, at New York Times i foråret 2019 fyrede alle sine satiretegnere pga. en sag, som blev en konflikt på de sociale medier, og som avisen bøjede sig for. I 2020 bøjede avisen sig igen for pres – nu internt – og fyrede en redaktør, som havde godkendt en artikel fra højrefløjen. Kunne man forstille sig denne form for censur brede sig til en udtryksform som kunst? Svaret er ja.

Søren Jensen, De høje Herrer, 2016 (20 mm, latex masker, tekstil, el-drejeskive). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Søren Jensen, De høje Herrer, 2016 (20 mm, latex masker, tekstil, el-drejeskive). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

PISCINE; Anna Ørberg Mark Tholander og Jens Settergren, OS, 2019 (1 kanals HD video med lyd). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

PISCINE; Anna Ørberg Mark Tholander og Jens Settergren, OS, 2019 (1 kanals HD video med lyd).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

PISCINE, OS, 2019 (1 kanals HD video med lyd). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

PISCINE, OS, 2019 (1 kanals HD video med lyd). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Samfund, Satire og Surrealisme er på ingen måde ude på at overskride nogens grænser. Dog vil udstillingen gerne lægge op til diskussion om vigtigheden i at turde udtrykke sig omkring små og store emner, som ikke altid passer ind i normerne i det pågældende samfund – uanset om det er via billedkunst eller satire. For at kunne rumme andet end sig selv, bliver vi nød til at give plads til forskellige stemmer og holdninger.

Søren Jensen, De høje Herrer, 2016 (20 mm, latex masker, tekstil, el-drejeskive). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Søren Jensen, De høje Herrer, 2016 (20 mm, latex masker, tekstil, el-drejeskive). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Søren Jensen, Ære. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Søren Jensen, Ære. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Søren Jensen, Oven. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Søren Jensen, Oven.
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Lisa Jeannin, The Crossing, 2005 (2 kanals video med tekst på væg). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Lisa Jeannin, The Crossing, 2005 (2 kanals video med tekst på væg). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Lisa Jeannin, The Crossing, 2005 (2 kanals video med tekst på væg). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Lisa Jeannin, The Crossing, 2005 (2 kanals video med tekst på væg).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Lisa Jeannin, The Crossing, 2005 (2 kanals video med tekst på væg). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Lisa Jeannin, The Crossing, 2005 (2 kanals video med tekst på væg).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Rita kernn-Larsen, Kvindernes oprør, 1940 (Olie på lærred 92 x 73 cm). Blåt Dilemma, 1935 (Olie på lærred, 112 x 118 cm). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Rita kernn-Larsen, Kvindernes oprør, 1940 (Olie på lærred 92 x 73 cm). Blåt Dilemma, 1935 (Olie på lærred, 112 x 118 cm). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

I SAK Kunstbygning vil kunstværker, TV-satire, eksperimenterende film, performance og stand-up blive blandet. Nogle gange vil der være tydelige forskelle på udtryksformer, andre gange ikke. Samfund, Satire og Surrealisme kan ses som tre selvstændige overskrifter, som alle værker på udstillingen berører på en eller flere måder. Kunsten har tit en forkærlighed for at bevæge sig rundt om tematikkerne, hvor den klassiske TV-satire og stand-up går mere direkte til emnerne og bekender kulør.

Jacob Borges, Mellemleder, 2020 (10 vinyltekster på væg). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Jacob Borges, Mellemleder, 2020 (10 vinyltekster på væg).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Jacob Borges, Mellemleder, 2020 (10 vinyltekster på væg). TV-skæm: HOV-HOV, Lorteland-monologer Tv-revy / satire med Buster Larsen, 1968. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Jacob Borges, Mellemleder, 2020 (10 vinyltekster på væg). TV-skæm: HOV-HOV, Lorteland-monologer Tv-revy / satire med Buster Larsen, 1968.
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Bedwyr Williams, ECHT, 2014 (HD video projektion). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Bedwyr Williams, ECHT, 2014 (HD video projektion). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Louise Bonde-Hansen, For en stund, 2020 (Sæbe, pigment, mdf, træ, akrylmaling, boksmadras, sengeben, hobbyskum, fleece, farvefiltre), detalje. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Louise Bonde-Hansen, For en stund, 2020 (Sæbe, pigment, mdf, træ, akrylmaling, boksmadras, sengeben, hobbyskum, fleece, farvefiltre), detalje. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

TurboMondul, Lars Therkildsen og Charter McCloskey, Tonado Kent - Syg Mandebarnepige, 2015-16, (Tv-sketch / surreel satire). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

TurboMondul, Lars Therkildsen og Charter McCloskey, Tonado Kent - Syg Mandebarnepige, 2015-16, (Tv-sketch / surreel satire).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Louise Bonde-Hansen, For en stund, 2020 (Sæbe, pigment, mdf, træ, akrylmaling, boksmadras, sengeben, hobbyskum, fleece, farvefiltre). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Louise Bonde-Hansen, For en stund, 2020 (Sæbe, pigment, mdf, træ, akrylmaling, boksmadras, sengeben, hobbyskum, fleece, farvefiltre).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Claus Ejner, Overflod af ting, kvaler, fornemmelsen af proportioner eller mangel på proportioner, fornuftsfeber og op på hesten igen, rid videre ellers bliver du en rytterstatue, 2020 (Maleri/gouache på papir). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Claus Ejner, Overflod af ting, kvaler, fornemmelsen af proportioner eller mangel på proportioner, fornuftsfeber og op på hesten igen, rid videre ellers bliver du en rytterstatue, 2020 (Maleri/gouache på papir). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Humor, rundtossethed og kompleksitet vil være det gennemgående på udstillingen, så har du mod og lyst til at blive udfordret på dine holdninger til kunst og samfund, så kom indenfor og oplev Samfund, Satire og Surrealisme, der byder alle velkommne. Sideløbende med udstillingen samarbejder kunstnerne med Fyns Amt Avis omkring et avistillæg. Kunstnernes bidrag, et værk og et interview, til avisen vil fungere både som selvstændige værker og som formidling til den besøgende i SAK Kunstbygning.

Michael Boelt Fischer. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer, Tilbagelænet hykler, 2019 (Træ, hættetrøjer, gips, skumgummi og akryl). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer, Tilbagelænet hykler, 2019 (Træ, hættetrøjer, gips, skumgummi og akryl). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer, Aaaaahhhhh, 2020 (Akryl, lærred og træ, 180x190cm). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Michael Boelt Fischer, Aaaaahhhhh, 2020 (Akryl, lærred og træ, 180x190cm). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

I udstillingsperioden vil der på SAKs øverste etage løbende afholdes arrangementer som kunstner- præsentationer, stand-up, debataften og litterær oplæsning. Alt sammen med omdrejningspunkt i dét at være en stemme i offentligheden. Fra d. 14. september kan programmet ses på sak.dk eller via Facebook.

Ulla Hvejsel, Nedslag i en lortehistorie (fra 2000 fvt - 2035), 2020 (Videoinstallation med lyd, print og kork). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Ulla Hvejsel, Nedslag i en lortehistorie (fra 2000 fvt - 2035), 2020 (Videoinstallation med lyd, print og kork). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Ulla Hvejsel, Nedslag i en lortehistorie (fra 2000 fvt - 2035), 2020 (Videoinstallation med lyd, print og kork). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Ulla Hvejsel, Nedslag i en lortehistorie (fra 2000 fvt - 2035), 2020 (Videoinstallation med lyd, print og kork). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Ulla Hvejsel, Nedslag i en lortehistorie (fra 2000 fvt - 2035), 2020 (Videoinstallation med lyd, print og kork). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Ulla Hvejsel, Nedslag i en lortehistorie (fra 2000 fvt - 2035), 2020 (Videoinstallation med lyd, print og kork). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.


Tv-sketchs, eksperimenterende film, lånte værker, forfatter og stand-up på udstillingen:
Lorteland m. Buster Larsen (DK), Snobberne m. Martin Buch og Rasmus Botoft (DK), TurboMondul m. Lars Therkildsen og Charter McCloskey (DK), Spiste horisonter m. Wilhelm Freddy og Jørgen Roos (DK), malerier af Rita Kernn, oplæsning af Mette Moestrup, Lone Aburas og Jens Blendstrup (DK) samt stand-up m. komiker Michael Schøt (DK).

Kunstnerne på udstillingen og i Fyns Amts Avis:
Kristoffer Akselbo (DK), Helene Vestergaard (DK), Søren Jensen (DK), PISCINE; Anna Ørberg Mark Tholander og Jens Settergren (DK), Lisa Jeannin (SE), Jacob Borges (DK), Louise Bonde-Hansen (DK), Bedwyr Williams (UK), Claus Ejner (DK), Ulla Hvejsel (DK), Michael Boelt Fischer (DK), Christian Schmidt-Rasmussen (DK), Sonja Lillebæk Christensen (DK), Olof Olson (SE/DK).


Christian Schmidt-Rasmussen, Griseblomsten-med-øjne-på næsen sang: Der var engang en gris som no’n kaldte for svin så tog den en elefantsnabel på og så var alt fint, 1999 (Akryl på lærred150x160 cm. + tekstskilt). Du kan bare vove på at forlade mig,…

Christian Schmidt-Rasmussen, Griseblomsten-med-øjne-på næsen sang: Der var engang en gris som no’n kaldte for svin så tog den en elefantsnabel på og så var alt fint, 1999 (Akryl på lærred150x160 cm. + tekstskilt). Du kan bare vove på at forlade mig, 1999 (Akryl på lærred 80x60 cm + tekstskilt).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Christian Schmidt-Rasmussen, Griseblomsten-med-øjne-på næsen sang: Der var engang en gris som no’n kaldte for svin så tog den en elefantsnabel på og så var alt fint, 1999 (Akryl på lærred150x160 cm. + tekstskilt). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Christian Schmidt-Rasmussen, Griseblomsten-med-øjne-på næsen sang: Der var engang en gris som no’n kaldte for svin så tog den en elefantsnabel på og så var alt fint, 1999 (Akryl på lærred150x160 cm. + tekstskilt).
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Tv-skærm Wilhelm Freddie og Jørgen Ross, Spiste horisonter, 1950. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Tv-skærm Wilhelm Freddie og Jørgen Ross, Spiste horisonter, 1950.
Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Sonja Lillebæk Christensen, Historien er noget rod, et gammel skib fortæller, 2019. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Sonja Lillebæk Christensen, Historien er noget rod, et gammel skib fortæller, 2019. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Program til fernisering lørdag d. 19. september, 2020:

  • 14-17: Dørene til SAK åbner.

  • 14.15-13.30: Åbningstale ved Mogens Palm, SAK og Sonja Lillebæk Christensen, kurator (stueetage).

  • 14.30-13.45: Et par ord fra David Løssing Bernicken fra Fyns Amts avis om samarbejdet (stueetage).

  • 13.45-17: Performance, Hånd med Kristoffer Akselbo (stueetage).

  • 14.30-14.35: Performance, Hudlotion mod tør hud med claus ejner (2. sal).

  • 15.30-15.50: Performance, At tænke med røven quiz med Ulla Hvejsel (2. sal).

Ret til ændringer forbeholdes.

Udstillingen er kurateret af Sonja Lillebæk Christensen i samarbejde med SAK Kunstbygning.
Avisen er lavet i samarbejde med Fyns Amts Avis.

Olof Olsson, Driving the Doubts Away, 2020 (1 times Performance). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Olof Olsson, Driving the Doubts Away, 2020 (1 times Performance). Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Fernisering: Lørdag d. 19. september, kl. 14-17 (se program ovenfor).
Udstillingsperiode: D. 20. september - 15. november, 2020.
Åbningstider: Tirsdag-søndag, kl. 11-16.

Udstillingen mm. er støttet af Beckett-Fonden, 15. Juni Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond, Fynske Bank, Svendborg Kommune og Statens Kunstfond. Tak til MSJ-Kunstmuseet i Tønder, DFI, DR Arkiv, Dansk Skuespillerforbund, © Grasværk/Lars Therkildsen og Charter McCloskey 2020, © Wilhelm Freddie/VISDA og © Jørgen Roos/Peter Roos 2020, © Buster Larsen/Arving 2020 og Martin Buch og Rasmus Botoft.

Later Event: September 19
GRUPPEUDSTILLING "LABYRINTH" 📷