Pressemeddelelse, august 2021
Nanna Abell & Marie Søndergaard Lolk, Kåre Frang, Marianne Skaarup Jakobsen, Lone Haugaard Madsen, Andreas Rasmussen, Finn Reinbothe, Lars Worm
Of Gardens er en udstilling, der finder sted i haven omkring villaen Regstruplund ved Jyderup. Villaen er bygget i 1926 og stilen er klart inspireret af den engelske bevægelse ”Arts and Crafts”, som opstod i sidste halvdel af 1800-tallet, som en kritik af industrialiseringen.
Både den arkitektoniske stil og havedesignet man forbinder med ”Arts and Crafts” er uløseligt forbundet med England, og opleves for de fleste i dag som meget engelsk. Det er en hyggelig landsbystil, og dens haver præges af små og mindre rum, hvor man kan drikke te og gemme sig for industrialiseringen. Et hyggeligt haverum omkranset af en rød murstensvæg, hvor opad der på romantisk vis vokser duftende roser, kan dog også blive så hyggelig og isoleret, at det bliver uhyggeligt. Som vi ved fra Agatha Christies romaner om Miss Marple og tv-serien om kriminalkommissæren Barnaby, så er der ikke grænser for den ondskab, der lurer lige på den anden side af havemuren i en veltrimmet og hyggelig sydengelsk landsby.
Den have man kan opleve omkring Regstruplund i dag, minder dog ikke meget om de engelske haver man ser i tv-serierne om Marple og Barnaby. Haven ved Regstruplund er ikke blevet holdt ved lige, og den er tydeligt blevet naturlig og organisk på en anden måde end den tiltænkte. Haven er i sin nuværende stand ikke kvælende malerisk. Den er ikke et sted, der inviterer til isolation og glemsel af resten af verden med en kop te i hånden, den peger nærmere på den tid, der er gået siden 1926 uden for havemurerne. Udstillingens værker placeret rundt omkring i haven, kan siges både at gøre beskueren opmærksom på havnes forfald, samtidig med de også skjuler den.
Værkerne i udstillingen har ikke et fælles tema eller udgangspunkt. Alligevel findes der et overlap. De deler en form for åben eller ufærdig æstetik og metode, hvor deres værker ofte udgøres af samlinger af objekter eller består af sammensatte dele, hvor det ikke nødvendigvis er tydeligt, om der er tale om et færdigt værk, en skitse til et endnu ikke realiseret værk, eller en mindre del af et større hele. Værker der på den måde er åbne, indgår altid i et væsentligt samspil med de omgivelser de placeres i, fordi det er utydeligt, om de er færdige eller stadig er i gang med at vokse, hvilket også gør det utydeligt, hvor værkerne slutter og omgivelserne starter. Omgivelserne bliver smittet med værkernes betydninger, og beskuerens opmærksomhed rettes i lige dele mod værket i sig selv og omgivelserne.
I Of Gardens gør værkernes åbne æstetik og metode opmærksom på havnes ufærdighed eller forfald, som også tydeliggør stedes historie med dens absurde sider. Det kan virke absurd at bygge en klassisk engelsk villa udenfor Jyderup, eller måske morsomt-excentrisk. Værkerne i udstillingen fungerer som små indspark, der afslører illusionen, og fortæller os, at vi ikke er i 1800-tallets England, men fem kilometer uden for Jyderup. Værkerne afslører dog ikke kun stedets historicitet, de gør samtidig også haven spændende igen. De gør det muligt at se havnes forfald og misvedligehold som en åbenhed, på samme måde som værkerne selv er åbne. Værkerne gør haven til en del af udstillingen, og giver opmærksomhed til det specifikke ved hvert enkelt sted et værk er placeret. Tekst af Philip Pihl.
Fernisering: D. 14. august, kl. 14-17.
Udstillingsperiode: D. 14. august - 12. september, 2021.
Åbningstider: Lørdag-søndag, kl. 12-17.