Back to All Events

FIRELEI BÁEZ "TRUST MEMORY OVER HISTORY"


  • Louisiana, Humlebæk Gl Strandvej 13 Humlebæk, 3050 Denmark (map)

Firelei Báez, How to slip out of your body quietly, 2018. Courtesy: kunstneren og James Cohan, New York, © Firelei Báez.

Pressemeddelelse, september 2023

Trust Memory Over History er den første soloudstilling i Europa af den dominikansk-amerikanske kunstner Firelei Báez (f. 1981). Monumentale malerier og installationer fulde af poesi, smerte og enorm skønhed konfronterer den vestlige verdens hegemoniske magtsprog. Gamle kort, arkitektoniske tegninger og bogsider er de håndgribelige og vitale udgangspunkter for malerierne.

Den kraft og energi, der strømmer ud af Firelei Báez’ værker, er overvældende. Hun maler stærke, poetiske billeder på gamle diagrammer som kort, bogsider og arkitekturtegninger, mens hun bevæger sig ubesværet frem og tilbage mellem abstraktion og figuration. Báez trives med modsætninger og flertydigheder. I hendes værker sammenflettes forestillinger om skønhed med voldens spøgelse; her blandes personlige perspektiver og storslåede historiske narrativer, her fusioneres caribisk mytologi og science fiction. Igennem hele værket løber en rød tråd, der handler om den Sorte diasporas erfaringer og repræsentation og et ønske om at udfordre forudindtagede og undertrykkende idéer om identitet og historie.

Firelei Báez in her studio, 2023. Photo: Sean Hanley.

Firelei Báez, Untitled (Flow of merchandise in France on railways and waterways in the year 1856), 2020 (Oil and acrylic on archival printed canvas, 198.1 x 154 cm). Collection of Stephanie and Tim Ingrassia. Photo: Phoebe d’Heurle © Firelei Báez.

I Firelei Báez’ malerier gælder tanken om at ”begynde fra nul” ikke. I stedet tager hun udgangspunkt i gamle diagrammer. For Báez går vejen til atelieret gennem arkivet. De diagrammer, som Báez inkorporerer i sin kunst, stammer primært fra en historisk kontekst af europæisk og amerikansk dominans, opnået gennem kolonisering, slavebinding og udnyttelse af naturlige ressourcer. De bliver en definerende ramme for kunstneren og påvirker det indhold, som påmales efterfølgende.

Denne påvirkning går hinsides de historiske og politiske konnotationer i et givent diagram og omfatter også dets formelle æstetik. Diagrammerne giver sig til kende under de mange lag af maling, som er det fortidens uafrystelige spøgelser, der hjemsøger nuet. De fungerer som stærke påmindelser om de omstændigheder, der ligger til grund for nutidige konstruktioner, som vi ikke kan komme udenom, og som standhaftigt modstår ethvert forsøg på at blive visket ud.

Firelei Báez' bestræbelser ligger tæt op ad samtidige forfattere og kunstnere, der kæmper med den begrænsede mængde historiske optegnelser, der vedrører oprindelige kulturer og efterkommere af slavegjorte. Som modtræk til denne udelukkelse fra historien, vender de sig mod fiktionen som et effektivt middel til at opbygge modbilleder og i samme åndedrag udfordre begreber om fakta og sandhed.

Firelei Báez, Fruta Fina, Fruta Estrańa (Lee Monument), 2022 (Oil and acrylic on archival printed canvas, 224,2 x 281,9 cm). Louisiana Museum of Modern Art. Donated by the Kotzubei-Beckmann Family Philanthropic Fund. Photo: Jackie Furtado © Firelei Báez.

Motiver i udstillingen:

Vand: I Báez’ værker fungerer især havet som beholder for de rædsler, der blev gennemlevet på slaveskibene. Men i Báez’ fortolkning af vand flyttes fokus i retning af en form for genfødsel og den skønhed, der trods alt opstod på baggrund af disse uhyrlige og sindsoprivende omstændigheder. Af og til fører hendes kunst os ned under bølgerne til en fantastisk verden, hvor mennesker kan leve og trække vejret frit under overfladen.

Hår: Báez’ brug af glattet sort hår samlet i små knolde er et tilbagevendende element, som transcenderer både hendes figurative og abstrakte hybridkompositioner. Hårknoldene agerer referencepunkt for hendes personlige forbindelse til sit eget hår og til de kulturelle koder, der associeres med hår.

Ciguapa: For Báez er ciguapa’en – et mytologisk væsen med oprindelse i dominikansk folklore – i særlig grad forbundet med barndomsminder, og er et tilbagevendende motiv i hendes værker. Ciguapa-figuren skildres i en tilstand af konstant transformation og unddrager sig enkel klassifikation, hvad angår køn, idet den har både feminine og maskuline træk. Den repræsenterer en fusion af menneske-, dyre- og plantekarakteristika, og fremstår som et hybridvæsen.

Femininitet: I mange af Firelei Báez’ malerier påtager feminine figurer sig hovedrollen og stiller sig dristigt i centrum af et givent kort, og kræver deres plads. For det meste forbliver de ansigtsløse, og deres hud bliver et lærred, hvor livlige og komplekse farvemønstre påføres. I lighed med Báez’ andre figurer unddrager de sig enkle klassifikationer og forsøg på at omslutte dem med på forhånd etablerede grænser, om disse så er kønnede eller racemæssige.

Firelei Báez, Encyplopedia of Gestures (Jeu du Monde), 2023 (Oil and acrylic on archival printed canvas, 209.3 × 263.8 cm). Courtesy of the artist and James Cohan, New York. Photo: Mats Nordman © Firelei Báez.

Fruta Fina, Fruta Estraña (Lee Monument) (2022), et værk af Báez i Louisianas samling: Den spanske titel på værket indikerer en forbindelse mellem fin og mærkelig frugt. I 1939 udgav den store amerikanske sanger Billie Holiday (1915-1959) sangen Strange Fruit, der refererede til lynchninger af Sorte amerikanere (de hang fra træerne som ”mærkelig” frugt). I Báez’ komposition ser vi noget virkelig mærkelig frugt. En form for svulstlignende mutation, lyserød klump/klase, med bolde af hår og saftige vindruer stikkende ud af. Báez har placeret sit motiv oven på en plantegning af et monument til ære for sydstatsgeneralen Robert E. Lee, et symbol på strukturel racisme og slaveri, der blev opstillet i New Orleans i slutningen af det 19. århundrede. Det fine og det mærkelige som præsenteret i Báez’ titel handler om forholdet mellem skønheden og rædslen. Hvordan det sidste skaber utrolige mutationer af det første.

Louisianas engagement i amerikansk kunst gør det kun mere spændende at præsentere Firelei Báez første soloudstilling i Europa. Udstillingen rejser efterfølgende til Kunstmuseum Wolfsburg, der sammen med Louisiana er blandt de få europæiske museer, der hidtil har erhvervet kunstnerens værker til samlingen.

Udstillingsperiode: 5. oktober 2023 – 18. februar, 2024.

Udstillingen er støttet af C.L. Davids Fond & Samling.

Earlier Event: September 4
SAUCE X OVENPÅ