Back to All Events

CAROLINE SLOTTE OG GITTE JUNGERSEN "THERE IS CONSTANTLY SOMETHING HAPPENING" 📷


  • Peach Corner, Frederiksberg 67A Howitzvej 67A, st. Frederiksberg, 2000 Denmark (map)

Caroline Slotte og Gitte Jungersen, There is constantly something happening. Foto: Ole Akhøj.

Pressemeddelelse, april 2023

På et splitsekund kan et stykke keramik forandres, når det tabes og splintres til skår. Eller det kan slides langsomt; af hænder, der rører, bestik, der ridser, vind og vejr, der fejer hen over overfladen og forvitrer materialet. Enhver genstand er fra det øjeblik, den bliver til, også en begyndende ruin, for lige som der er et “før”, vil der også komme et “efter”. Genstandene vil engang med tiden nedbrydes helt for at indgå i nye fysiske forbindelser.

Caroline Slotte tager udgangspunkt i antikke porcelænstallerkener. Hun sandblæser, sliber og skærer sig ned i materialet og bringer nye poetiske billeder frem fra de velkendte brugsgenstande.

Caroline Slotte. There is constantly something happening. Foto: Ole Akhøj.

I serien Tracing har en sandstorm i miniatureformat blæst hen over genstanden og fjernet lag efter lag af materiale. Et landskab malet i koboltblå, en himmel, en sky, et lille menneske – gradvist eroderer motivet bort og bliver til hvidt støv på værkstedets gulv. Det flade blåmalede motiv forvandles langsomt til noget, der ligner et aftryk eller et røntgenbillede, som om et minde om motivet var sunket ned i fladen og nu langsomt dukker frem som en tredimensionel erindring. På Under Blue Skies står blot nogle få blå skyer tilbage. Skyerne, der ellers var tilføjet som baggrund i randen af det centrale motiv, står nu skarpt frem, men samtidig opstår et omrids af motivets borteroderede elementer – en kirke, et træ, en blomsterbort. Som negative former skimtes de forsvundne områder i porcelænsskærvens hvidhed.

Caroline Slotte. Foto: Ole Akhøj.

Caroline Slotte. Foto: Ole Akhøj.

I Gitte Jungersens store glasurflader fornemmes tilblivelse og destruktion som to yderpoler, der er tæt forbundne. Piece #2 og Piece #3 består af forskellige glasurer, som er hældt ud i tykke lag. Oftest er glasuren, selv på en stor skulptur, et ganske tyndt lag, men her får de et format, som spejler kroppens. Glasurfladerne er som en detalje, der er forstørret op, eller et zoom ned i selve stoffet. Alle glasurer er indfarvet med koboltoxyd, som i de forskellige glasurers kemi foldes ud i varierende blå nuancer og teksturer fra det gråblå og boblende lavaagtige til det dybblå og skinnende blanke. Glasuren bliver til, når forskellige mineraler smelter sammen, transformeres og danner nyt som følge af brændingens dramatiske, destruktive og opløsende kræfter. Den transformation, der sker i brændingen, fastholdes som et frosset øjeblik af en dynamisk dimension, der dragende fornemmes som en dirrende undertone i det færdige værk.

Gitte Jungersen. There is constantly something happening. Foto: Ole Akhøj.

Caroline Slotte (f. 1975 i Helsinki, Finland) er uddannet fra Designskolen Kolding (1995-98) og KMD – Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen (2001-03). Slotte har derudover en ph.d. i kunstnerisk forskning fra KMD, Universitetet i Bergen (2007-11). Fra 2017-22 var Slotte professor i keramisk kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Udvalgte udstillinger: Ceramics Facing the New, Espoo Museum of Modern Art, 2021; Broken Nature, Museum of Modern Art, New York, 2020-21; Riska & Slotte, Gallery Format, Oslo, 2018; Revive, Remix, Respond, The Frick Pittsburgh, 2018, Visioning Future: Cheongju Craft Biennale, 2017; PAGES, Konsthantverkarna, Stockholm, 2016; My Blue China!, Bernardaud Foundation, Limoges, 2015; Zwinger und Ich, Bomuldsfabrikken Kunsthall, Arendal, 2015; Solo, Kunstnerforbundet, Oslo, 2014; Tenderness, Galleri F15, Moss, 2013; New Blue-and-White, Museum of Fine Arts, Boston, 2013; Making Knowledge, Gustavsbergs Konsthall, Stockholm, 2012; Thing Tang Trash, KODE, Bergen, 2011; Object Factory, Museum of Arts and Design, NY, 2009. Repræsenteret (i udvalg): Museum of Modern Art, NY (US), Museum of Arts and Design, NY (US), Victoria and Albert Museum, London (UK), Musée Ariana, Geneve (CH), National Museum of Scotland (UK), Nasjonalmuseum, Oslo (NO), KODE Art Museums, Bergen (NO), Nationalmuseum, Stockholm (SE), Röhsska Museum, Göteborg (SE), Design Museum, Helsinki (FI).

Gitte Jungersen. Foto: Ole Akhøj.

Gitte Jungersen. Foto: Ole Akhøj.

Gitte Jungersen (f. 1967) er uddannet fra Danmarks Designskole (nu Det Kongelige Akademi) i 1993. Udvalgte udstillinger: RUIN, solo i Officinet, København, 2022; Bend, Bubble and Shine, Hostler Burrows NY og Los Angeles, 2021; Ceramic Works, A. Petersen, København, 2019; Crafted Matter, Cheongju Crafts Biennale (Korea), 2019; Ceramic Momentum, CLAY, Middelfart, 2019; People Who Pot, MDR Gallery, London, 2019, Mindcraft 18, San Simpliciano, Milano, 2018; Tilstedet, soloudstilling i Bagsværd Kirke, 2017; Ultimate Impact, Rundetårn, København, 2017; Glasur: kemi, masse og myte, Sophienholm, Lyngby, 2017; Fireworks, Gustavsbergs Konsthall, Stockholm, 2016; Zwinger und Ich, Bomuldsfabriken Kunsthal, Norge, 2015; Setting the Stage, Copenhagen Ceramics, 2012; Thing Tang Trash, KODE Art Museums, Bergen, 2011. Repræsenteret: Musee Ariana, Geneve (CH), Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (NO), Statens Konstråd, Stockholm (S), Nationalmuseet, Stockholm (S), KODE Art Museums Bergen (NO), Statens Kunstfond (DK), McManus Galleries, Skotland (UK), CLAY Keramikmuseum Danmark (DK), Designmuseum Danmark (DK), Ny Carlsbergfondet. Priser og legater: Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfonds påskønnelseslegat 2020, Ole Haslunds Hæderslegat 2008, Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat 2000.

Udstillingsperiode: 13. april - 20. maj, 2023.
Åbningstider: Onsdag-Fredag, kl. 13-18. Lørdag, kl. 11-15.

www.peachcorner.dk