Pressemeddelelse, august 2023
Siden 2021 har den internationalt anerkendte kunstner Cally Spooner vĂŚret tilknyttet O â Overgaden med et researchprojekt, der bevĂŚger sig mellem at vĂŚre koreografi, lyd, bog, øvelse, filosofistudie og opera. Et hovedfokus for Spooners projekt er at spørge, hvordan udmĂĽlingen af vores âperformanceâ â den konkurrencebetonede, 24/7 forventning om, at vi âperformerâ (godt) til alle tider, hvad enten det er pĂĽ sociale medier, pĂĽ jobbet eller gennem effektiv søvn â er blevet styrende for samtidens sociale relationer. Og ikke mindst spørger Spooner, om det er muligt at stĂĽ imod denne styring ved at bruge alternative tidslige modeller? Kan andre handlemĂĽder eller tidsligheder skubbe til, ĂŚndre eller gĂĽ imod den standardisering, som følger det konstant tikkende, âkrono-normativeâ ur, ved at forekomme uplanlagte, âdødeâ, ude af sync, usynlige, ufĂŚrdige, som i en slags øvesituation eller ved at insistere pĂĽ en udstrakt langvarighed?
Udstillingen Duration undersøger indenfor denne ramme potentialet, der ligger gemt i de lĂŚngerevarende eller varige (durational) samarbejder. I udstillingen fungerer Spooners eksisterende vĂŚrk DEAD TIME (Maggieâs Solo) (2021) â en stor, nĂŚsten arkitektonisk skaleret filmprojektion af en dansesolo foran et kamera â som lige dele hovedvĂŚrk og baggrund for udviklingen af nye vĂŚrker og samtaler. Blandt andet vil danseren Maggie Segale, hovedrolleindehaveren i filmen og Spooners mangeĂĽrige samarbejdspartner, bruge filmprojektionen som afsĂŚt for at udvikle en ny koreografi gennem en tre-dages offentlig workshop, der afholdes d. 21.-23. september kl. 15-17; Will Holder vil afslutte sin talkserie i O â Overgadens OâRooom; og Spooner vil sammen med lokale børn lave et omsluttende soundtrack i en ĂĽben workshop.
Det 43:59-minutter lange vĂŚrk DEAD TIME (Maggieâs Solo) er struktureret efter et højt bip, som pauseløst afspilles hvert 42. sekund. Ligesom bippet i ubĂĽdsfilmen Das Boot aktiverer den intensive lyd af tiden, der forsvinder, potentielt en følelse af, at vi (publikum) er under pres, danseren er under pres â tiden i sig selv er et pres. Til tonerne af denne âsangâ begynder filmen DEAD TIME (Maggieâs Solo) med en serie tempofyldte og moderne gladiatorlignede bevĂŚgelser af forskellige slag, burpees og rugbyøvelser. Illustreret sĂŚrligt gennem et âløb-i-cirkel-pĂĽ-gulvâ synes Maggies bevĂŚgelser samlet set at pege pĂĽ et enerverende, nytteløst, cirkulĂŚrt arbejde â i et selvskabt, umuligt tempo.
Maggies bevĂŚgelser følger en serie gentagne instruktioner fra Spooners stemme: âJackal (sjakal)â, âStopâ, âStill Life (stilleben)â. Soundtracket afspilles i udstillingens første rum, lĂŚnge før selve den store filmprojektion. Den ustyrlige lyd af Maggies krop og bevĂŚgelser omslutter og møder sĂĽledes den besøgende, før filmen bliver synlig. PĂĽ lĂŚrredet forfølger filmfotografen med sit kropsbĂĽrne kamera Maggie â fra hendes lemmer og tunge, forpustede vejrtrĂŚkning til intense studier af hendes ansigt. Billederne, som falder ind og ud af fokus, veksler mellem at vĂŚre en slags rĂĽ dokumentation af en danseprøve og smukt komponerede billeder af âstillebenerâ eller rugbyøvelser optaget i en nĂŚsten reklamelignede ĂŚstetik.
Udstillingens ĂĽbningsvĂŚrk er en lydinstallation Principles (2023â), som kan høres i Overgadens overgangs- og mellemrum, fra husets entre til O â Rooom og i trappeopgangen. VĂŚrket er skabt i samarbejde med en rĂŚkke mindre børn og bestĂĽr af deres larmende stemmer, som glĂŚdesfyldt tĂŚller afsted for stolt at vise deres nye kunnen frem. Den umiddelbart indtagende, genkendelige lyd af børn som tĂŚller, gør det svĂŚrt ikke at tĂŚlle med. Samtidig ĂĽbner lydvĂŚrket, som er synkroniseret med det tilbagevendende bip, op for en lang rĂŚkke spørgsmĂĽl om, hvornĂĽr og hvordan børn indlemmes i samfundets udmĂĽlte tempo og normer, hvornĂĽr og hvordan karakterer, økonomi og matematik, institutionelle systemer og principper â det sĂĽkaldte âvirkelighedsprincipâ, heraf titlen Principles â sĂŚtter ind.
Cally Spooner (f. 1983, EN) er ph.d.-forsker huset af O â Overgaden og tilknyttet Det Kongelige Danske Kunstakademi og Københavns Universitet (2021-24). Spooners essayserie A Hypothesis of Resistance, hvoraf det sidste drejer sig om udstillingens tema Duration, er blevet til gennem kollektive workshops og events pĂĽ O â Overgaden og udgives fortløbende af Mousse Magazine (2022-2023). Spooners seneste soloudstillinger har fundet sted pĂĽ bl.a. Art Institute of Chicago; Swiss Institute, New York; Castello di Rivoli, Torino; New Museum, New York; og Stedelijk Museum, Amsterdam.
Fernisering: Fredag d. 25. august, kl. 17-21.
Udstillingsperiode: 26. august - 29. oktober, 2023.