Back to All Events

ASTID SVANGREN "I KNOW SHE IS LIGHT AND FAITHLESS [..]" 📷


  • ARIEL (Kvindernes Bygning), København Niels Hemmingsens Gade 10 København, 1153 Denmark (map)
Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Pressemeddelelse, december 2019

I know she is light and faithless / there is someone in the shadows / flip-flops and changes / I bathed my snow skin / in a coral castle / fragrant plums breathe / waiting for the spring / pink air and an ocean of jelly fish

‘I know she is light and faithless / there is someone in the shadows / flip-flops and changes / I bathed my snow skin / in a coral castle / fragrant plums breathe / waiting for the spring / pink air and an ocean of jelly fish' af Astrid Svangren er anden udstilling i ARIELs toårige udstillingscyklus.

Den nye værk kommissionering optager hele udstillingsrummet, og viser nye sider af Astrid Svangrens kontinuerlige undersøgelse af maleriets grænseflader og dets flydende og komplicerede relation til at ville være andet – til at blive set, følt, vokaliseret og oplevet som anden.

I midten af rummet hænger lange lokker af lysegrå fibre fra en stumtjener. Figurens krop er sammensat af træ, og med de forarbejdede og sammenfiltrede hørfibre, hængende i luften, forbinder den sig med de mørke metalliske pigmenter på væggene og trækker sine umiddelbare omgivelser nærmere. Med sine fortættede vægge indkapsler det aflukkede udstillingslokale en lukket mise-en-scène af animerede objekter, der henviser til vandelementer. Ved betragtning gør 'figurens' omgivende strukturelle komponenter, at den synes at oscillerer mellem overflade og materie, og således leger med om det skal betragtes som indre eller ydre. Nu som før, ser det ud til at være et fremmedgjort rod af materialer, nedsænket og sammenfiltret i sig selv, der står foran os som en urolig Medusa fra det dybe. Med I know she is light and faithless [..] udforskes processen med gradvis og ubevidst assimilering af idéer, viden eller misrepræsentation og markerer, hvordan begreber om køn, identitet, magt og seksualitet knytter sig til en mærkelig form for politisk osmose, hvor private anliggender bliver et uvæsen i offentligheden.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Ved at kombinere disse forskelligartede, men alligevel sanselige materialer, trækker Svangren på Medusa figuren, både som en udviklingsfase for nogle bestemte typer vandmænd og et mytisk væsen, idet hun bruger den til at undersøge den underliggende strukturelle diskrimination, tvungne tavshed og kriminalisering af et frygtet fordrevet væsen som bliver den uhyrlige udstødte. I Svangrens udvidede malerpraksis præsenteres publikum for en æstetisk tilstedeværelse, der fremhæver erfaring og udforskning som en måde at forstå og erkende på, og deler dermed dens flydende forestillinger om repræsentation og styrkelse af det ‘fremmedgjorte’ væsens selvstændiggørelse.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren (f. 1972, Göteborg) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Konsthögskolan i Malmö i 1998 og er repræsenteret af Galleri Christian Andersen, København, og Tracy Williams, New York. Svangrens værker er at finde i væsentlige samlinger i Skandinavien; Statens Museum for Kunst, Moderna Museet, Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet m.fl. I 2014 modtog Svangren Statens Kunstfonds tre-årige legat. Soloudstillingen ‘In original violet / influenced transparent / feeling emerald / affected by honey yellow / worker bee / under influence of chestnut red / singing pastel dust’ hos Galleri Christian Andersen i 2017 modtog præmiering af Statens Kunstfond.

Fernisering: Torsdag d. 19. december, kl. 17-19 | Facebook event
Udstillingsperiode: 19. december 2019 - 25. januar 2020.


ARI. Readings
Lørdag d. 18. januar, kl. 14-16, Kvindernes Bygning (gratis adgang)
Tilmelding til: arielfeminisms@gmail.com

ARI. Readings er en serie af arrangementer, hvor vi orienterer os mod litteraturen som formidler og essentiel del af kunstnernes research. Ved at skabe veje ind i stoffet vil vi med ARI. Readings fostre nye samtaler og nuancere debatten i det politiske, æstetiske og sociale felt. Som en del af ARIELs outreach, er intentionen at skabe en ramme for engagement og en kontaktflade på tværs af forskningsmiljøer, civilsamfund, foreninger og kunstneriske praksisser. Litteraturen vil til ARI. Readings #2 være udvalgt af Astrid Svangren og kunstneren vil være til stede til at guide en fælles læsning.

Literatur:

Det er ikke nødvendigt at læse på forhånd. Se mere på Facebook eventet.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.


ARIEL – FEMINISMS IN THE AESTHETICS
ARIEL er en platform for udvikling og formidling af nyskabende udstillinger af høj kunstnerisk kvalitet, centreret omkring nye forgreninger af feminismer i det æstetiske felt. Ved innovativt at fremme kunstnerisk forskning søger projektet at udvide og nuancere forståelsesrammen for det feministiske felt i dag og skabe en kontaktflade, hvor en bred vifte af emner kan tilgås. Initiativet er nordisk og internationalt orienteret med et langsigtet perspektiv på at forgrene sig ud i nye samarbejder, kontekster og situationer.

ARIEL er initieret af Nina Wöhlk, og ledet samt kurateret i samarbejde med Karen Vestergaard Andersen. Vi sigter efter at have en bæredygtig drift. Derfor prioriteres bl.a. landtransport frem for flytransport, når kunstnere fra europæiske lande deltager.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Astrid Svangren “I know she is light and faithless [..]”. Foto: Malle Madsen.

Kvindernes Bygning
ARIELs udstillingsplatform befinder sig i Kvindernes Bygning, hvor der eksisterer et fælles ønske om at bidrage til den offentlige debat og at samle et tværfagligt miljø omkring sig. ARIEL – Feminisms in The Aesthetics er understøttet af og startet i samarbejde med Kvindernes Bygning. Her har ARIELs udstillingsplatform til huse i bygningens stueetage, hvor et varieret udstillingsprogram er tilgængeligt for offentligheden og kan ses 24/7 fra gadeplan. ARIEL ønsker at bygge videre på det skelsættende arbejde Kvindernes Bygning har foretaget. Hensigten er både at bidrage til den offentlige debat og samle et tværfagligt miljø, der afspejler og støtter op om de mange initiativer og foreninger, der har til huse i bygningen såsom Dansk Kvindesamfund, Interkulturelt Kvinde Råd, Kvindelige Kunstneres Samfund, Kvinderådet, Kvinder i Musik, Folkevirke og KFUK´s Sociale Arbejde.

Initiativet til Kvindernes Bygning blev til på baggrund af Kvindernes Udstilling i 1895. Selve bygningen blev tegnet af den kvindelige arkitekt Ragna Grubb og indviet i 1936.

Vi takker Bikubenfonden, København Kommune, Rådet for Visuel Kunst, MARI KANTER arkitekter, Decor Farver, Nørhaven, faustlight, Flügger farver, STARK, Kvindernes Bygning.