Back to All Events

ANN VERONICA JANSSENS "HOT PINK TURQUOISE" 📷🌀


  • Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk Gl Strandvej 13 Humlebæk, 3050 Denmark (map)
Ann Veronica Janssens “Blue, Red and Yellow”, 2001. Foto: Pascual Merce Martinez.

Ann Veronica Janssens “Blue, Red and Yellow”, 2001. Foto: Pascual Merce Martinez.

CORONA UPDATE, MAJ 2020

Langt de fleste har endnu den store udstilling Per Kirkeby – Bronze til gode. Den havde kun været åbnet få uger, inden landet lukkede ned. Siden har det været nødvendigt at justere og rykke rundt på vores 2020 program. Alle planlagte udstillinger gennemføres, de fleste dog med nye datoer. Mens Kirkeby forlænges betragteligt, er der kun præcis en måned til at opleve Hot Pink Turquoise og Nancy Spero. For begge udstillinger er sidste chance nu 21. juni.

Ny udstillingsperiode: D. 23. januar - 21. juni, 2020.


Pressemeddelelse, november 2019

År 2020 på Louisiana Museum of Modern Art begynder med en præsentation af Belgiens største nulevende kunstner Ann Veronica Janssens. Udstillingen HOT PINK TURQUOISE indtager museets Sydfløj, og Janssens får hermed sin første store udstilling i Skandinavien.

Over de seneste år er mange gæster på Louisiana stoppet op foran et lokkende glimt af guld i overfladen af et akvarium. Ved nærmere eftersyn har de kunnet konstatere, at kunstneren sætter vores sansning på spil, så vi faktisk ikke forstår, hvordan det, vi ser, er frembragt. Kunstneren er belgiske Ann Veronica Janssens (f. 1956), og de færreste kender denne perle i samtidskunsten.

Janssens’ værker spænder vidt, men kan alle beskrives som skulpturer, der bruger rummet som scene for sanselig udfoldelse. Louisianas Sydfløjs enkle, hvide arkitektur bliver resonansbund for Janssens’ både spinkle og svimlende værker – spinkle, fordi værkerne og deres komponenter er ret enkle, medens effekten af dem løfter sig over materialet. Den prominente hollandske teoretiker Mieke Bal siger om sådanne værker, at de på én gang er genstand og begivenhed. Janssens selv bruger ofte ordet ’flydende’ til beskrivelse af effekten af sine værker – selv når de f.eks. udgøres af en 6,5 meter lang jerndrage blankpoleret på toppen. Eller røg, farvestof og væsker.

Værkerne venter på, at vi nærmer os dem – glidende afsted på en spejlblank cykel eller med blikket rettet mod en formation af farvet glitter, der tegner en skygge af et legeme.

Ann Veronica Janssens “Golden Dream”, 2011-2015 (Glass, paraffin oil, serigraph, wooden base). Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra Museumsfonden af 7. dec. 1966.

Ann Veronica Janssens “Golden Dream”, 2011-2015 (Glass, paraffin oil, serigraph, wooden base). Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra Museumsfonden af 7. dec. 1966.

Ann Veronica Janssens “Blue, Red and Yellow”, 2001-open date (Steel, wood, polycarbonate, blue, red and yellow films, artificial fog). Foto: Ann Veronica Janssens / Courtesy Neue National Galerie Berlin.

Ann Veronica Janssens “Blue, Red and Yellow”, 2001-open date (Steel, wood, polycarbonate, blue, red and yellow films, artificial fog). Foto: Ann Veronica Janssens / Courtesy Neue National Galerie Berlin.

Ann Veronica Janssens “Untitled (White Glitter)”, 2016- (Polyester, dimensions variable). Foto: Peter Cox / Courtesy De Pont Museum, Tilburg (NL).

Ann Veronica Janssens “Untitled (White Glitter)”, 2016- (Polyester, dimensions variable). Foto: Peter Cox / Courtesy De Pont Museum, Tilburg (NL).

Forestillingen om verden ĂĄbner pĂĄ ny
Udstillingen viser eksempler på Janssens’ snart fire årtiers virke og produktion, og for nogen vil den fremstå som en blanding af indtryk fra et fysiklokale og det, man forventer at møde på et kunstmuseum. Det er ikke så mærkeligt, for der er et fællesskab mellem Janssens’ kunst og det blik på verden, naturvidenskaben anlægger: Der arbejdes ikke på at bekræfte, hvad vi allerede ved, men på at forfølge nye forestillinger, perspektiver og modeller. Det eksperimentelle spiller også en stor rolle for Janssens, f.eks. i hendes mest berømte værk Red, Blue, Yellow (2001), hvor en pavillon af farvede plader fyldes med let røg og lys, som undergraver vores almindelige, kropslige manøvrer. Det farvede lys, som er værkets egentlige materiale, vækker minder om ordene fra digteren Inger Christensens digtcyklus Sommerfugledalen fra 1991: “... zinnober, okker, guld og fosforgule, en sværm af kemisk grundstof løftet op...” At nærme sig rummet, gå ind i det og forlade det igen er en æstetisk oplevelse af de sjældne.

Ann Veronica Janssens Gaufrettes Sequence n°1, 2017. (Annealed glass, pvc filter). Foto: Andrea Rossetti / Courtesy Institut d'Art Contemporain Villeurbanne/Rhône-Alpes, France.

Ann Veronica Janssens Gaufrettes Sequence n°1, 2017. (Annealed glass, pvc filter). Foto: Andrea Rossetti / Courtesy Institut d'Art Contemporain Villeurbanne/Rhône-Alpes, France.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View.
Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View.
Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View.
Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ann Veronica Janssens Hot Pink Turquoise, 2016. (2 x 700/1000 watt halogen lamp, dichroic color filter, 1 tripod). Foto: Andrea Rossetti / Courtesy Institut d'Art Contemporain Villeurbanne/RhĂ´ne-Alpes, France.

Ann Veronica Janssens Hot Pink Turquoise, 2016. (2 x 700/1000 watt halogen lamp, dichroic color filter, 1 tripod). Foto: Andrea Rossetti / Courtesy Institut d'Art Contemporain Villeurbanne/RhĂ´ne-Alpes, France.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View. Foto: Louisiana Museum of Modern Art.

Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE, Installation View.
Foto: Louisiana Museum of Modern Art.

Udstillingen er støttet af Den Danske Forskningsfond og Lektor Peer Rander Amundsens Legat. Udstillingen vises senere på South London Gallery og er kurateret af museumsinspektør Anders Kold.

Oprindelig udstillingsperiode:
Udstillingsperiode:
23. januar 2020 - 17. maj 2020.
Åbningstider: Tirs-fre: kl. 11-22, lør-, søn- og helligdage: kl. 11-18.