0
0
Back to All Events

ANDREAS ALBRECTSEN & OTAVIO SCHIPPER "SLEEPER" đŸ“·


  • Specta, KĂžbenhavn Peder Skrams Gade 13 KĂžbenhavn, 1054 Denmark (map)
Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Pressemeddelelse, september 2019

History resembles photography in that it is, among other things, a means of alienation.
— Siegfried Kracauer [1]

'Giv mig et fast punkt, og jeg skal bevĂŠge verden'. Med denne udtalelse har den oldgrĂŠske matematiker og fysiker Archimedes lagt navn til begrebet et 'arkimedisk punkt', som i overfĂžrt betydning beskriver et fast holdepunkt eller en ideal synsvinkel. Temaet for udstillingen Sleeper, med vĂŠrker af Andreas Albrectsen og Otavio Schipper, er netop spĂžrgsmĂ„let om synsvinkler, blik og perspektiver og i sĂŠrdeleshed dĂ©t, som historiker SĂžren MĂžrch har kaldt for 'jernbanesynet' [2]. 'Jernbanesynet' – eller 'det moderne blik' – opstĂ„r ifĂžlge MĂžrch med opfindelsen af jernbanen og fotografiet. IsĂŠr jernbanens rejsehastighed giver et radikalt nyt blik pĂ„ landskabet, hvor forgrunden udviskes og horisontlinjen trĂŠder frem som en visuel konstant – et fast holdepunkt. Og som titlen understreger – ved at bruge det engelske ord for jernbanesvelle – er netop jernbanen og linjer i landskabet vigtige fĂŠllesnĂŠvnere i denne udstilling med to kunstnere, der arbejder med hvert deres udtryk.

Kunstnerne har ikke blot et fÊlles kulturelt udgangspunkt (Schipper er brasiliansk med europÊiske rÞdder og Albrectsen er halv dansk, halv brasiliansk) men ogsÄ en fÊlles kunstnerisk strategi, som har gjort det muligt at lave en udstilling, hvor de enkelte vÊrker gÄr i dialog i en svimlende associationsleg over begreberne historie, perspektiv, perception, spor, erindring, konstanter, infrastruktur, kommunikation, modernitet, rationalitet og subjektivitet. Begge kunstnere arbejder med de betydningsforskydninger, der opstÄr, nÄr fundne ting isoleres, bearbejdes og indsÊttes i nye tidslige og rumlige sammenhÊnge.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled arcoiris”, 2019.  Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled arcoiris”, 2019.
Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “The Modern Eye”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “The Modern Eye”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Albrectsen viser to vÊrkgrupper. Den ene bestÄr af tre frottage-tegninger efter filmstrimler med fotografiske negativer fra en rejse til den brasilianske jernbaneby Paranapiacaba sydÞst for Sao Paulo. Paranapiacaba er tupi-indiansk for 'et sted hvorfra man kan se havet', og jernbanen blev anlagt med det formÄl at transportere kaffebÞnner ned fra bjergene til kysten af det britisk ejede Sao Paulo Railway Company. Byen blev anlagt af Jeremy Bentham i et panoptisk design i midten af 1800-tallet efter viktoriansk forbillede inklusiv en kopi af Big Ben. Jernbanen havde dog kun en kort storhedstid og blev endeligt nedlagt i lÞbet af 1970'erne og stÄr nu som et forfaldent mindesmÊrke over en transatlantisk handels- og industriepoke. Frottage-tegningerne viser ikke negativernes indhold, men fokuserer pÄ filmstrimlens ydre karakteristika, der bÊrer visse fÊllestrÊk med et jernbanespor. Filmstriberne fremstÄr sÄledes som 'beholdere' for en latent rejsefortÊlling.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “Menthal Chronometry”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “Menthal Chronometry”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Paranapiacaba) I”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Paranapiacaba) I”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Albrectsens anden vĂŠrkgruppe bestĂ„r af to stĂžrre tegninger i kul og blyant pĂ„ papir. Forlaget til disse vĂŠrker er to snapshots fundet pĂ„ de sociale medier af regnbuer taget i farten igennem en bilrude. den langsomme arbejdsmetode, hvor han streg for streg arbejder sig hen over billedfladen, stĂ„r dog i stĂŠrk kontrast til de hurtige medier, som motiverne stammer fra. Tegningerne lĂŠgger yderligere afstand til forlĂŠggene i deres sort/hvide fremstilling, hvoraf den ene fremstĂ„r som et fotografisk negativ med sort regnbue – som en nĂžgtern demaskering af naturens spektakler eller et blik ind i en anden dimension.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Paranapiacaba)” (detail), 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Paranapiacaba)” (detail), 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “The Last Nail”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “The Last Nail”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Paranapiacaba)”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Paranapiacaba)”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “Eyeglasses for Ernst Lanzer”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “Eyeglasses for Ernst Lanzer”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schippers installation La Ciotat kan beskrives som en mellemting mellem et legemliggjort koordinatsystem, et fysikeksperiment, et maleri af de Chirico og Den flyvende hollĂŠnder. VĂŠrket bestĂ„r af en jernbaneskinne placeret horisontalt pĂ„ gulvet med skinnenagler strĂžet ud omkring, en vertikal jernstang fastgjort som en mast pĂ„ togskinnen og en lang sĂžlvkĂŠde, der som en slap telefonledning forbinder masten med vĂŠggen samt et par nĂŠsebriller eller 'pincenez', med indfattede dollarmĂžnter fra 1890. Titlen er et lille vink til en af filmhistoriens fĂžrste film af brĂždrene LumiĂšre – L'arrivĂ©e d'un train en gare de La Ciotat – der viser et brusende tog ankomme til banegĂ„rden i La Ciotat. Filmen er blevet legendarisk pĂ„ grund af den pĂ„stĂ„ede voldsomme effekt den havde pĂ„ datidens biografgĂŠngere, der blev overrumplede af filmens 'realisme'. Desuden viser Schipper et par mindre vĂŠrker som f.eks. The Modern Eye. Dette vĂŠrk bestĂ„r af et par antikke briller og en sĂžlvkĂŠde, der, som en mellemting mellem en brillesnor og en telegraftrĂ„d, forbinder en serie af gamle hĂ„ndlavede isolatorklokker monteret pĂ„ vĂŠggen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “Blue Eyes”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “Blue Eyes”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled negative rainbow”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled negative rainbow”, 2019. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen & Otavio Schipper “Sleeper (installation view). Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Olhos_1)”, 2018. Photo: Malle Madsen.

Andreas Albrectsen “Untitled (Olhos_1)”, 2018. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “la Ciotat” (detail), 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper “la Ciotat” (detail), 2019. Photo: Malle Madsen.

Otavio Schipper har en baggrund som fysiker, og hans vĂŠrker er ofte inspirerede af f.eks. Einsteins tankeeksperimenter, der involverede bĂ„de tog sĂ„vel som elevatorer, og som lagde grunden til hans relativitetsteorier. PĂ„ samme mĂ„de kan Schippers vĂŠrker beskrives som tankeeksperimenter omend i en materialiseret form. I sine installationer iscenesĂŠtter han et udvalg af 'konstanter' (dvs. fundne ting fra en tidligere 'analog' epoke som f.eks. telefonpĂŠlen, togskinnen, telegrafen) i forskellige kombinationer og sammenhĂŠnge – som et alfabet af ting.

– Tekst af Kunsthistoriker, mag.art. Lotte Mþller.

[1] Siegfried Karcauer, History. The Last Things Before the Last, Princeton 2014, p. 5.
[2] SĂžren MĂžrch, VĂŠldige ting - 63 fortĂŠllinger om verden, som den er, Kbh. 2009, pp. 51-59.

Fernisering: Fredag d. 20. september, kl. 17-20 | Facebook event
Udstillingsperiode: 21. september - 26. oktober 2019
Åbningstider: Tirsdag-fredag: kl. 12-17.30, Lþrdag: kl. 11-14.

Earlier Event: September 20
BOGLANCERING: "GETAWAY"