ASYLPOLITIK IFØLGE AI WEIWEI #2

D. 27. januar valgte Ai Weiwei at trække sine bidrag til to danske udstillinger tilbage som reaktion på nye asylstramninger. På Faurschou Foundation besluttede man at lukke hans udstilling omgående, mens datoen for nedtagningen af hans værk på ARoS endnu er uvis. Nu åbner han udstilling i Prag, og selvfølgelig ikke uden en dedikation til flygtningekrisen.

I går, fredag d. 5. februar, åbnede National Gallery i Prag en udstilling i forbindelse med institutionens 220 års jubilæum. Som en del af udstillingen indgår Ai Weiwei’s Circle of Animals/Zodiac Heads, bestående af 12 enorme bronzeskulpturer der hver især repræsenterer et af de kinesiske stjernetegn. De tre meter høje værker er kopier af en serie skulpturer, der stod ved det gamle kejserlige sommerpalads Yuanming Yuan, nordvest for Beijing, men som invaderende tropper destruerede i 1860 under Den anden opiumskrig. Circle of Animals/Zodiac Heads er skabt i flere udgaver, i både guld og bronze, og det har siden 2010 rejst verden rundt og indgået i udstillinger på museer og i offentlige rum. Siden sommeren 2013 og helt frem til juli 2019 er guldversionen desuden præsenteret på ARKEN i Ishøj, som en del af den permanente udstilling.

Illustration af det kejserlige sommerpalads Yuanming Yuan før invasionen i 1860. I midten af billedet ses de tolv stjernetegnsskulpturer.

Illustration af det kejserlige sommerpalads Yuanming Yuan før invasionen i 1860. I midten af billedet ses de tolv stjernetegnsskulpturer.

Ved National Gallery i Prag kan man som nævnt, frem til d. 31. august, opleve bronzeudgaven af værket, dog med en noget iøjefaldende tilføjelse. Ai Weiwei har nemlig pakket samtlige dyrehoveder ind i gyldne redningstæpper, som en påmindelse om de tusind og atter tusindvis af mennesker, der netop nu er på flugt fra krigsramte og ustabile tilstande i bl.a. Syrien, Irak og Afghanistan. Ai Weiwei har til The Associated Press omtalt handlingen som “a gesture in defending the dignity of the refugees.”

De tolv bronzeskulpturer, der hver repræsenterer et af de kinesiske stjernetegn, i værket Zodiac Heads.

De tolv bronzeskulpturer, der hver repræsenterer et af de kinesiske stjernetegn, i værket Zodiac Heads.

Efter at Ai Weiwei trak sine værker tilbage fra udstillingerne på Faurschou Foundation og ARoS lød der en del kritik om, at hvis man vil have en indflydelse på debatten, så skal man ikke boykotte, men bidrage. I Prag har Ai Weiwei valgt at lave en tilføjelse til sine præsenterede værker, som både skjuler dem og sender et direkte budskab om en problemstilling, der står hans hjerte meget nært. Denne handling er et godt eksempel på, hvordan kunstværker af nulevende samtidskunstnere ikke er døde objekter, men konstant i dialog med deres samtid. Og i en tid der præges af humanitære kriser, må man forvente at aktivistiske kunstnere som Ai Weiwei benytter sig af aktivistiske handlinger (som at trække værker tilbage eller at tildække dem) for at få sine budskaber frem.

På ARoS har man i skrivende stund endnu ikke meldt noget ud ifht. hvad der kommer til at ske med Ai Weiwei’s værk, men måske skal vi begynde at glæde os til at se en guldindpakket bambusmand i loftet af det aarhusianske kunstmuseum?

Fotos fra Ai Weiweis Instagram og Petr David Josek, The Associated Press.

Fotos fra Ai Weiweis Instagram og Petr David Josek, The Associated Press.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.