PERFORMERE I AKTION MOD DÅRLIGE LØNVILKÅR PÅ NIKOLAJ KUNSTHAL
Onsdag d. 6. marts vandrede en gruppe mennesker uanmeldt ind på Nikolaj Kunsthal, lagde sig på gulvet midt i udstillingsrummet og blev liggende i 3 minutter. Aktionen var en stille protest imod dårlige arbejdsvilkår, i solidaritet med de performere der arbejder til en lav løn i den aktuelle udstilling.
I slutningen af sidste år søgte Nikolaj Kunsthal performere til Andreas Emenius’ udstilling When the Unknown Becomes Familiar. I opslaget stod der, at udstillingen ville “blive en totalinstallation, hvor levende performere udgør og bliver en aktiv del af værket,” at de søgte performere mellem 20-35 år med en højde på 180-190cm, og at der ville blive udbetalt et mindre honorar. Præcist hvor småt det var, fandt performancekunstnerne dog først ud af ved aktiv henvendelse, eller efter at de var blevet udvalgt til arbejdet.
Som performer skulle man arbejde 18 timer ugentligt, fordelt over 3 vagter à 6 timer, gennem 4 måneder fra d. 8. februar - 9. juni 2019, til et samlet honorar på 12.500 kr. “If you do the maths, you will figure out, that comes down to an hourly payment of 43,40 DKK” skrev folkene bag onsdagens aktion i en intern meddelelse, hvor de også skrev, at kunsthallen efter forhandlinger med performerne havde begrænset vagterne til 3 timer, sådan at timelønnen nu lå på “87,00 DKK and almost reaching a decent level.” I meddelelsen beskrev de desuden deres motivation for at udføre aktionen:
“We want to support the performers in the exhibition in their claim and criticise, that a big institution like Nikolaj Kunsthal hasn’t taken proper responsibility for their performers from the start.
It is a bad habit of many institutions to force their employees into a bad working environment, instead of scaling their projects down, hiring less performers, give them lesser working hours, or have a short exhibition period, but to pay that work well and appropriately – so that there is enough time to work other jobs that allow you to pay rent and get by!”
Kort før kl. 15 onsdag eftermiddag mødtes 14 mennesker fra det københavnske performancemiljø i nærheden af Nikolaj Kirke. I samlet flok gik de ind i kunsthallen, udførte deres aktion og efterlod et brev med deres kritik, solidaritetserklæring og godt 100 underskrifter. Her kan du se dokumentation fra aktionen og læse brevet i sin fulde længde. Derudover har vi modtaget en kommentar fra Nikolaj Kunsthal, som du kan læse til sidst.
Kære Nikolaj Kunsthal,
På vegne af kollegaer i det scenekunstneriske og live-art miljø i Danmark skriver vi nu dette brev til jer. Vi er mange, som så jeres opslag vedrørende stillingen som performer i udstillingen “When the unknown becomes familiar” af kunstneren Andreas Emenius. Det vakte umiddelbart stor begejstring for os i miljøet, da jeres opslag er et eksempel på den voksende interesse for live-art. Vi er naturligvis glade for, at denne tendens også er rykket ind i kunsthaller, gallerier og museer, som sætter pris på det arbejde, der bliver skabt af levende kroppe. Denne “nye” tendens skaber dog også nogle udfordringer, da man naturligvis som institution bør tilpasse arbejdsvilkårene efter de nye omstændigheder. Vi er ikke kunstobjekter, som I skal betale et engangsbeløb + forsikring for, vi er levende mennesker, som har dedikeret vores liv til at dygtiggøre os inden for det performative felt. Ligesom hvilket som helst andet arbejde i velfærdsstaten Danmark skal man lønnes for sin tid, tilstedeværelse og præstation. Vi mener ikke, at jeres oprindelige løsning med at betale et honorar på 12.500 kr for HELE udstillingsperioden er at anerkende det arbejde, vi udfører. Det er en timeløn på 43,40 kr før skat!
Forklaringen på den lave aflønning var fra jeres side et spørgsmål om presset økonomi. Dette er en forståelig situation. Det er ikke altid, at man modtager nok midler til sine projekter, men så opfordrer vi jer til at være realistiske og forbilledlige for andre institutioner, og ansætte efter det budget I nu har! I kunne have færre performancedage og/eller færre performere, men derimod glade medarbejdere. Det er en misforstået idé, at kunstnere vil gøre alt for deres kunst, og at man derfor skal være tilfreds med at arbejde for 43,40 kr i timen for evt. at udvide ens netværk og håbe på, at nogle døre åbner sig i branchen. I sidste ende er vi mennesker, der arbejder på samme måde som jeres ansatte i caféen eller på kontoret. Kunstinstitutioner, ligegyldigt om det er store, små, private eller offentlige, burde være frontløbere for et kulturskifte indenfor branchen og vise, at det er muligt at behandle folk med respekt, hvilket inkluderer gode arbejdsvilkår.
Det er godt, at I er blevet åbne for ændringer, men det er ikke okay at performerne skulle insistere på disse, og at en af dem blev afskediget, da vedkommende ville forhandle rimelige vilkår og bad jer om at komme i øjenhøjde. Vi vil at I skal vide, at modstanden ikke kun er indefra, men at performance- og kunstmiljøet observerer processen og taler højt!
Det er ikke i orden. Vi råber op! Vi ønsker, at I tager ansvar.
I har magt, og I kan gøre en forskel.
Med venlig hilsen, Miljøet
Underskrevet af:
Marie Lykkemark
Lukas Racky
Emma Thielfoldt
Max Wallmeier
My Djørup
Miss Benjamin Francis
Vincent Jonsson
Micaela Kühn Jara
Selma Kjesen
Marlene Bonnesen
Kristoffer Kempker
Lucie Piot
Lara Ostan
Joana Öhlschläger
Lucía Jaén Serrano
Nanna Finding Koppel
Mikael Orozco Madsen
Henrik Vestergaard
Ágnes Grélinger
Nanna-Karina Schleimann
Linh Le
June Lysjø
Andreas Haglund
Johanna Forsehag
Stina Ehn Hillberg
Elise Brewer
Sonia Ntova
Sanna Blennow
Anna Lea Ourø Jensen
Thjerza Balaj
Inga Gerner Nielsen
Louisa Aisin
Tanya Rydell Montan
Laura Kley
Iwona Rejmus
Andrea Deres
Anne Sofie Vermund
Ida Katinka Fridan Pedersen
Kalliopi Siganou
Sofia Bellucci
Louise Lassen Iversen
Peiman Fallahian Sichani
Birgitte Lundtoft
Mads Bittmann
Lotta Beckers
Ingvild Bertelsen
Karin Bergman
Sidsel Filipsen
Kirsten Kaagaard
Nathalia Fleron
Karla Rosendahl Rasmussen
Julia Müllner
Kåre Lindberg
Ingvild Skandsen
Tobias Eff Johanessen
Fie Fri Nielsen
Naya Moll Olsen
Antonia Josephine Dix
Marie Bru Eide
Jeppe Kaas Vad
Evita Tsakalaki
Tiina Lehtimäki
Amalia Kasakove
Dorte Bjerre Jensen
Camilla Lind
Amalie Bergstein Nielsen
Jon Hoff
Antonia Harke
Sheba Mikkelsen Hunter
Sullivan L Nordrum
Denise Lim
Daniel Fogh
Inger Eilersen
Mikkel Flyvholm
Charlotte Munksoe
Christian Jütte
Rasmus Ölme
Mark Balder Vairagi Nørskov
Jesper Berger
Paolo de Venecia Gile
Anastasia Nørlund
Chollada Phinitduang
Rebecka Berchtold
Signe Errboe
Marie Mark Andersen
Annika Kompart
Camilla Maike Juul Jensen
Oriane Paras
Kommentar fra Nikolaj Kunsthal
Vi har naturligvis taget kontakt til kunsthallen for at høre deres side af sagen, og har i dag, fredag d. 8. marts modtaget følgende kommentar:
“Der er sket en fejl i forbindelse med de pågældende ansættelsesforhold i Nikolaj Kunsthal, og det undskylder vi. Vi skal naturligvis leve op til de til en hver tid gældende retningslinjer. Nikolaj Kunsthal indgår nu individuelle ansættelsesaftaler med performerne i overensstemmelse med de gældende aftaler og overenskomster, som er indgået med Københavns Kommune. Performerne vil hurtigst muligt modtage ansættelsesbrev. Ansættelsen vil ske med tilbagevirkende kraft. Performerne er blevet informeret om dette på et møde den 5. marts. Hvad angår opsigelsen, der nævnes i brevet, kan vi desværre ikke udtale os, da der er tale om en personalesag.”
Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.