OM AT PRØVE AT FORSTÅ STØRRE SAMMENHÆNGE

Den 4. november åbnede udstillingen Ung Dansk Fotografi '16Fotografisk Center i København. I årets udgave af den tilbagevendende gruppeudstilling viser jeg for første gang i Danmark en installation af mit større arbejde About Common Ground i samspil med værker af Lina Hashim, Sarah Riisager, Lærke Posselt, Tinne Zenner og 10 videokunstnere.

Installationen er den femte, siden jeg åbnede udstillingen på den danske ambassade i London i marts i år. Det har været en stor oplevelse for mig at se projektet udvikle sig, i takt med hver ny installation, som jeg havde håbet det ville. Ingen af de seks installationer har været ens, men alle er spundet sammen. Der er billeder, som går igen i flere af dem, men billederne optræder i forskellige størrelser og forskellige præsentationsformer, – hver gang indeholder installationerne nytilkomne billeder og nogle gange andre billeder af tidligere situationer.

Terminal, 2016.

Terminal, 2016.

About Common Ground er netop et eksperiment i en kontinuerlig fotografisk undersøgelse af tilstande og bevægelser, og ét billede er ikke mere 'rigtigt' end et andet. Der er ikke ét svar eller én måde at repræsentere det på. Det er i hvert fald sådan, jeg innovativt forsøger at sætte billeder fri – ligesom opfattelserne af dem. Der er noget fascinerende over, hvordan ikoniske billeder spejler vores måde at huske ting på: i enkelte detaljer, en bestemt farve, en lugt, en lyd, et billede, som bliver repræsentativt for den begivenhed, vi husker tilbage på.

Men hvad hvis nu der dukker anderledes billeder op fra samme begivenhed, så vores opfattelse sættes fri og ikke længere bindes til den enkelte repræsentation? Jeg håber, at nuancerede billeder af en kompliceret virkelighed kan inspirere til nuancerede opfattelser.

Uniform, 2016 blev vist i Glasgow i juni 2016. 

Uniform, 2016 blev vist i Glasgow i juni 2016. 

Uniform (II), 2016 blev vist i Glasgow i et andet galleri i oktober 2016.

Uniform (II), 2016 blev vist i Glasgow i et andet galleri i oktober 2016.

Where Alexandros Died, 2015.

Where Alexandros Died, 2015.

Installationen på Fotografisk Center indeholder 16 billeder, 7 af dem er indrammede og 9 af dem er ikke. Billederne Uniform, 2016 og Where Alexandros Died, 2015 har optrådt i flere af de tidligere installationer, men ikke i denne specifikke konstellation, ikke i præcist disse sammen- og modstillinger. To spejlborde er placeret i midten af rummet som platforme for tekstværket Joint Report, som er en essentiel del af installationerne. Værket indeholder nu 12 dokumenter, men jeg vil ikke gå ind i, hvordan disse kan læses sammen. Det er jeg mere interesseret i at høre, hvordan andre læser. Joint Report er lige så meget et eksperiment i sammenstilling af elementer bragt ind fra steder og tider umiddelbart langt fra hinanden og et forslag om mere eller mindre direkte sammenhænge i skabelsen af helt nye fortællinger – med rødder i virkeligheden lige uden for galleriet.

Schnöggersburg, 2016.

Schnöggersburg, 2016.

Billedet Schnöggersburg er et særligt element i denne installation. Det er første gang, jeg viser det, og det er det senest tilkomne billede. Det er også et billede, som jeg har arbejdet på at kunne inkludere lige siden About Common Ground begyndte at tage form for lidt over et år siden. Det er lavet på det militære træningsområde i Nordtyskland, hvor der lige nu opføres et helt byområde med 520 bygninger, metrosystem, regerings- og industriområde, religiøse bygninger og slum. Udelukkende med det formål at træne soldater i urban krigsførelse.

Torpedo, 2016.

Torpedo, 2016.

Consequence, 2015.

Consequence, 2015.

I starten af oktober afholdte det tyske forsvar Bundeswehr pressedag på området, og jeg havde sørget for at blive inviteret. Jeg havde kun 4 timer i området og var stærkt overvåget af Bundeswehrs presseansvarlige. Jeg fotograferede alt, jeg kunne komme til, også de andre journalister og fotografer. Det var et værre spektakel og ét stort spil for galleriet (forsvaret er jo stolte af deres nye bebyggelse). For mig er det svært ikke at finde det stærkt bekymrende. Især når konklusionen på side 73 i rapporten What Ambitions for European Defence 2020 af Institute for Security Studies lyder:

"As we are unlikely to have solved this problem at its root by 2020 – i.e. by curing dysfunctional societies – we will need to strengthen our barriers. It is a morally distasteful, losing strategy, but will be unavoidable if we cannot solve the problems at their root."
A Family (IIII), 2016.

A Family (IIII), 2016.

Restrain (II), 2015.

Restrain (II), 2015.

Det er disse, i mine øjne, åbenlyse sammenhænge jeg forsøger at forslå i mine installationer. Jeg håber About Common Ground kan fungere som et rum, hvori der kan reflekteres. Jeg tror på billeder, der antyder mere end de manifesterer. Som læser foretrækker jeg selv at blive inviteret ind i processen, i akten at observere, frem for at få stoppet halsen fuld. Hvad skal et billede af en stor udklædningsbjørn ved siden af et billede af en torpedo på en dansk frigat? Hvis jeg kun viser de hårde ting, har jeg slet ikke repræsenteret den verden, jeg observerer.

Resource, 2015.

Resource, 2015.

Downtown, 2016.

Downtown, 2016.

Border Water, 2016.

Border Water, 2016.

Verden er lige så fuld af gøgl, som den er fuld af mord, og jeg tror at min kunstneriske behandling af den bliver nødt at indeholde begge elementer, samt det imellem, for at prøve at forstå sammenhænge. Vores største politiske problem i øjeblikket er, at udfordringer opfattes og behandles isoleret. Vores større medier er nogle værre syndere i den kontekst og meget dokumentarisk fotografi er ikke meget bedre.

Vi når ikke frem til holdbare løsninger, så længe vi ikke er i stand til at diskutere de større sammenhænge. Vi bliver nødt til at undersøge sager længere op i vores magthierarkier.

Carrefour, 2016.

Carrefour, 2016.

Så længe våbenindustrien står for 40% af verdens korruption, bør vi opfatte mennesker på flugt som en selvfølge. Problemet og løsningen ligger gemt et helt særligt sted, og det er på tide, at vi begynder at beskylde de rigtige mennesker for alle verdens ugerninger. Jeg tror ikke på reformer og tiltag, så længe de fremføres inden for de eksisterende politiske rammer. Det er som at forsøge at slukke en skovbrand med en teske. Det bør opfattes ganske udramatisk, men der er brug for revolution – en fuldstændig omstrukturering af vores politiske system og en fremstilling af solide alternativer til parlamentarisme og kapitalisme.

Barrier, 2016.

Barrier, 2016.

Jeg håber, at mine installationer indbyder til tanker om disse sammenhænge uden at blive sortseende. Først og fremmest er målet, at vi alle skal have det godt, og verden er fuld af gode ting. Dem vil jeg prøve at huske at vise.


Jeg bor i København og udstiller i øjeblikket på Fotografisk Center i København, Stills Gallery i Edinburgh og på den danske ambassade i London.

Madsholm.com | Fiblefable.com | Instagram.

Mads Holm (f. 1990) er fotograf og studerer Fine Art Photography ved Glasgow School of Art (2013-2016), Skotland. Mads har bidraget til idoart.dk siden 2015.