IF ONLY LIFE WAS SIMPLE

If only life was simple” er en serie, som jeg har arbejdet på de sidste uger. Serien består af en række enkle motiver og er serigrafitrykt. Jeg har længe haft lyst til at besøge serigrafilokalet på Danmarks Designskole, men da hele processen ved denne trykteknik er utroligt tidskrævende, er det først nu, at jeg har fundet et så tilpas stort hul i min kalender, at jeg har kunnet begive mig ned i den malingplettede kælder.

Serigrafi – også kaldet silketryk eller rammetryk – er en trykmetode, der stammer fra Kina. Det er ikke kun en process i mange led, men også et arbejde, der giver plads til mange tvungne pauser, og at nå fra skitse til færdige tryk kræver således lige dele arbejdsomhed og tålmodighed. En kort beskrivelse af arbejdsgangen: tegn illustration, scan illustration, rediger og tilpas illustration i Photoshop, print illustration, kopier print til transparent papir, klargør serigrafiramme med emulsion, lad ramme tørre mange timer, monter transparent udgave af illustration med ramme over i stor maskine og udsæt det for 30 sekunders UV lys, skyl ramme af, lad den tørre, fjern eventuelle fejl og skrammer med emulsion, lad den tørre, monter ramme på trykbord, bland den rette farve til trykket, lav tests (ofte mange) og endelig tryk det ønskede antal plakater. Vær klar over at du skal beregne ekstra papir og farve, da mange prints får fejl af uønsket karakter som en vildfaren klat maling, streger udvisket af for meget maling eller for meget pres under tryk eller manglende dele af motivet ved forkert pres under trykket. Det er et stort arbejde!

…men hvorfor så gøre det?  En uendeligt lang proces og en langt større risiko for fejl i trykkene – hvorfor ikke bare sende motivet til nærmeste printer og udskrive 100 nydeligt identiske illustrationer?

Der er flere grunde til at min serigrafikærlighed er så stor; Jeg synes, at fejl er fantastiske. De der små fejl, der gør hver plakat unik, og som gør at ikke to tryk er ens. Jeg synes, at farven lægger sig finere i disse tryk – som et fint lag, der ligger ovenpå og ikke er blevet mast teknisk ned i papiret. Og så synes jeg, at der er noget uforklarligt dejligt i tanken om den lange proces, der ligger bag hvert enkelt påtrykt papir. Det er håndværk på en langsom og nænsom måde, som kan ses, hvis man kigger efter. “If only life was simple” er resultatet af min begejstring for et håndværk, der langt fra er simpelt.

My Buemann (f. 1986) er illustrator og har taget en kandidat i Illustration ved Kunstakademiets Designskole i 2015. My har bidraget til idoart.dk siden 2011.