FRA SKITSE TIL FÆRDIG ILLUSTRATION

Jeg har altid været fascineret af, hvordan andre illustratorer og tegnere arbejder, og jeg har tit fanget mig selv i at sidde og ‘aflure’ deres arbejdsmetoder. Når jeg har set noget, som jeg synes er fedt og inspirerende, tænker jeg altid “Hvordan fanden gør det det?“. Samtidig synes jeg, at det er virkelig spændende at få lov at kigge med over skulderen på folk, og se hvordan de griber hele arbejdsprocessen an, fra skitse til færdig illustration.

Det der gør os illustratorer unikke, er jo netop den personlighed, som vi lægger i en tegning, og de bestemte metoder og materialer vi vælger at bruge, samt måden vi bruger dem på. Oveni kommer idéudviklingen, og hvordan vores opfattelse af verden skal puttes ned i en illustration. Egenskaber som er essentielle for en illustrators udtryk, og som kan føles svært at dele med andre. Jeg har aldrig haft svært ved at fortælle om min arbejdsproces, men nogle gange kan man da godt få følelsen af, at man ikke har lyst til at ‘afsløre’ sine ‘tricks’, da det jo er dem, man skal leve af. Heldigvis er personlighed noget, som ingen kan efterligne eller tage fra én.

Så, som sagt elsker jeg selv at se, hvordan andre arbejder, og derfor vil jeg her vise jer et lille hurtigt udsnit af én af de måder, jeg laver illustrationer på. Jeg arbejder som regel i en blanding af analogt og digitalt; med blyant, blæk og Photoshop.

Som regel laver jeg en skitse enten med blyant eller digitalt. Sidstnævnte kan jeg godt lide, fordi man hurtigt kan skabe former og farver og få et indtryk af billedets komposition, og se hvad der fungerer. I dette tilfælde lavede jeg en digital skitse og printede den ud. Herefter brugte jeg mit lysbord til at tegne de forskellige elementer på. På en måde mister man selvfølgelig det tilfældige og løse, man får ved en blyantsskitse, men samtidig er den digitale skitse lige så tilfældig med de hurtigt kreerede former og figurer.

Med et lysbord laver jeg forskellige lag af først blyant og derefter blæk. Jeg arbejder stort set altid med sort Liquitex, som er en akrylbaseret blæk med den samme mæthed som blæk, men som samtidigt har samme transparens som vandfarve. Den sorte farve giver efter min mening en meget flottere struktur end de andre farver, så derfor er sort mit fortrukne valg.

Derefter ryger alle tegningerne en tur i scanneren, så jeg kan fortsætte med mit arbejde i Photoshop. De forskellige lag af illustrationer bliver lagt oven på hinanden, hvorefter jeg fjerner al den hvide struktur, så gennemsigtigheden i blyanten og blækket bevares. Herefter er det bare ren farvelægning og korrigering af de forskellige elementer, som desværre på grund af min til tider lidt sjuskede tilgang nogle gange ikke helt passer med hinanden.

Josephine Kyhn (f. 1987) er illustrator og har taget en kandidat i Visuel Kommunikation ved Kunstakademiets Designskole, 2015. Josephine har bidraget til idoart.dk siden 2013.