ABOVE THE SKY, BENEATH THE GROUND – ET KURATORISK RESEARCHPROJEKT I BEVÆGELSE

SixtyEight Art Institute i København kan du, til og med d. 27. november 2021, opleve anden og sidste del af kurator Rebekka Elisabeth Anker-Møllers kuratoriske researchprojekt Above the Sky, Beneath the Ground. Med titlen opfordrer Anker-Møller til en mere vertikal orientering, hvor vi forbinder os mere opadtil og nedadtil. En poetisk måde at huske mennesket på, at vi er naturen, og derfor må strække os mod en mere holistisk verdensopfattelse.

Beyond the Sky, Beneath the Ground er et yderst aktuelt projekt, der undersøger og reflekterer over klimakrisen og menneskets eksistensgrundlag i den antropocæne tidsalder ved at foreslå en mere etisk og empatisk tilgang til vores omverden. Projektet består af to sammenhængende udstillinger; en gruppeudstilling Biting the Nest med bidrag fra Anna Samsøe (DK), Anne Guro Larsmon (NO) og Linnéa Gad (SE) efterfulgt af den nuværende soloudstilling The Zombie Function af Iris Smeds (SE).

If we fail to reflect on the negative forms that we have created, and won’t abandon them, what is the use of being the actors of our own destiny?
— fra pressemeddelelsen: The Zombie Function

Begge udstillinger udforsker idéer indenfor ny materialisme, posthumanisme, animisme og dyb økologi. Emner der er dybt forbundne, og som bliver udfoldet på meget forskellig vis i de to udstillinger.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Time and Space. Foto: Jenny Sundby.

The Zombie Function
Gennem sin praksis undersøger den svenske kunstner Iris Smeds eksistentielle vilkår og de samfundsstrukturer, vi har skabt for os selv gennem surrealistiske og performative installationer, som ofte involverer både tekst, skulptur og video. Udstillingen The Zombie Function på SixtyEight er ingen undtagelse. Som beskuer træder du direkte ind i en totalinstallation, der med grønt kunstgræs på gulvet og vægge beklædt med tekstil, der simulerer mørke træpaneler, straks giver associationer til David Lynch’s Twin Peaks. I udstillingens bagerste rum er værket Time and Space placeret (oprindeligt skabt til performancen The Average Manifesto, Bonnier Kunsthal, 2019) og i det forreste rum møder man skulpturen Dog. Begge værker består af gummi, skum og silikone – et syntetisk materialevalg, der er med til at fuldføre den æstetiske oplevelse af installationen. I hjørnet står et miniature bord- og stolesæt fra IKEA, der sammen med resten af omgivelserne indikerer, at du er i noget, der minder om et hjem, men ikke er det. På bordet ligger et manuskript med titlen Dog/Dad/Child/Mom, som vidner om, at rummet har været aktiveret, og vil blive det igen.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Dog. Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Dog. Foto: Jenny Sundby.

Et af omdrejningspunkterne for Smeds er familien som institution. I udstillingens pressemeddelelse står der følgende: “By putting the family construct on display and interrogating the generational threats that lie within it, the exhibition suggests that an active criticality is vacant in the way we program the family as a social dynamic”.

Ved at stille skarpt på måden, hvorpå vi konstruerer og agerer i familien, henviser Smeds til, hvordan vi mennesker er underlagt eller underlægger os bestemte strukturer og normer. Ikke blot inden for familien, men i samfundet generelt. Normer og strukturer, som kan være svære at bryde, hvilket resulterer i, at vi bliver ved med at reproducere de samme fejl igen og igen – hvis ikke vi bliver bevidste om vores inkorporerede handlingsmønstre.

Iris Smeds, The Zombie Function (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Dog/Dad/Child/Mom. Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Dog/Dad/Child/Mom. Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Dog/Dad/Child/Mom. Foto: Jenny Sundby.

Iris Smeds, Dog/Dad/Child/Mom. Foto: Jenny Sundby.

Et emne som også vil blive udfoldet yderligere, når Smeds i slutningen af udstillingsperioden (den 27. november, kl. 14-15.30 på SixtyEight Art Institute) vil filme en scene til sit filmprojekt The Little House in the food court. Scenen vil blive filmet i installationen, og vil bestå af en gruppe på fire mennesker inklusiv Smeds selv, som sammen læser op fra manuskriptet Dog/Dad/Child/Mom, efterfulgt af en fælles samtale om performerens egne familierelationer og iboende roller. Filmprojektet er et projekt, som strækker sig over flere år, som en del af Smeds løbende research om den kritiske forbindelse mellem familie- og samfundsstruktur.

Anna Samsøe, Anne Guro Larsmon & Linnéa Gad, Biting the Nest (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Anna Samsøe, Anne Guro Larsmon & Linnéa Gad, Biting the Nest (Installation view). Foto: Jenny Sundby.

Anne Guro Larsmon, Glass I-IV. Foto: Jenny Sundby.

Anna Samsøe, From what we are, spirit. From what we do, matter.
Foto: Jenny Sundby.

Anne Guro Larsmon, Klosterklokken. Foto: Jenny Sundby.

Anna Samsøe, From what we are, spirit. From what we do, matter.
Foto: Jenny Sundby.

Naturligt og syntetisk
Der er ingen tvivl om, at soloudstillingen The Zombie Function er kontrastfyldt i både skala og format ved siden af Anker-Møllers første udstillingsdel; gruppeudstillingen Biting the Nest.

I denne udstilling var udstillingsrummet holdt simpelt og hvidt, så fokus udelukkende var på Anna Samsøes, Anne Guro Larsmons og Linnéa Gad’s fremtidsvarslende skulpturer. Derudover arbejder de tre nævnte kunstnere i naturlige materialer såsom porcelæn, glas, kalksten og østers, hvilket er et materialevalg, der henviser til, at vi skal arbejde med naturen og ikke mod naturen. Det eneste naturlige og ikke-syntetiske i The Zombie Function er asken fra Smeds afdøde hund Soja (2009-2021), som befinder sig i glaseringen på keramik-fødderne på det førnævnte værk Dog. Selvom materialevalgene for kunstnerne står som modsætninger, så er der en fælles agenda om at ville afføde en sanselig oplevelse hos beskueren, hvor vedkommende bliver opmærksom på materialearbejdet.

Hos Anna Samsøe, Anne Guro Larsmon og Linnéa Gad benyttes de geologiske materialer som et modsvar til den moderne livsstil, hvor billige tricks skaber dyre vaner og overforbrug.

Linnéa Gad, Arrow Bound Aggregate. Foto: Jenny Sundby.

Linnéa Gad, Arrow Bound Aggregate. Foto: Jenny Sundby.

Linnéa Gad, Arrow Bound Aggregate. Foto: Jenny Sundby.

Smeds præsenterer os derimod for den syntetiske menneskeskabte verden, og får os til at reflektere over, om vi virkelig har lyst til at fastholde den verden? På den måde forbindes og fuldfører udstillingerne hinanden, og viser os, at der er brug for forskellige tilgange og perspektiver, hvis vi skal forstå den tid, vi befinder os i, for at kunne arbejde os hen mod en mere bæredygtig fremtid – både på et konkret og et strukturelt plan.

Above the Sky, Beneath the Ground, består ikke alene af de to førnævnte udstillinger, men også af et offentligt program, som inkluderer et større symposium afholdt på Thorvaldsens Museum lørdag d. 13. november, en række interviews med udvalgte internationale kunstnere samt en kommende publikation ved Really Simple Syndication Press. Dette vidner om et ambitiøst og nysgerrigt projekt, der er i konstant bevægelse og dermed formår at stille nye spørgsmål og skabe flere lag til videre refleksion.

Se www.sixtyeight.com for det fulde program.

Sæt x i kalenderne d. 27. november, kl. 14-15.30, hvor der vil være live performance med Iris Smeds på SixtyEight Art Institute.


Dette essay og anmeldelse er del af et tiltag som har til hensigt at fremme kunstkritik på dansk og engelsk, skrevet af en række nye skribenter. Tiltaget er at samarbejde mellem I DO ART and SixtyEight Art Institute.


Lise Grüner Bertelsen (f. 1988) er freelance kurator og skribent, og assisterende redaktør for RSS Press, SixtyEight Art Institutes uafhængige forlag. Siden 2017 har hun været en del af den kunstneriske arbejdsgruppe The Winter Office. Hun er cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling, Københavns Universitet. Lise har bidraget til idoart.dk siden 2020.