Back to All Events

"WILLUMSEN, GAUGUIN, LILJA. MELLEM MYTE OG VIRKELIGHED"


  • CLAY, Middelfart Kongebrovej 42 Middelfart, 5500 Denmark (map)

Klara Lilja, Jonghyun, 2018 (46x26x28 cm). Klara Lilja er bl.a. inspireret af den koreanske popkultur. Værket her refererer således til Kim Jong-hyun, kendt som Jonghyun, en sydkoreansk sanger og sangskriver, der døde i 2017 som bare 27-årig. Foto: Ole Akhøj.

Pressemeddelelse, maj 2022

Hvad har en ung billedkunstner som Klara Lilja, med hang til fantasy og koreansk popkultur, tilfælles med de gamle mestre J. F. Willumsen og Jean René Gauguin? Ikke så lidt, viser det sig i udstillingen Willumsen, Gauguin, Lilja. Mellem myte og virkelighed, der åbner på CLAY Keramikmuseum 29. maj. Her møder man tre kunstnere, der trods forskel i tid og vilkår er fælles om interessen for de store mytiske fortællinger, det fabulerende, det fantasifulde og deres eksperimenterende tilgang til arbejdet med glasurerne.

Selvlærte med fælles passion
Noget andet, de tre har til fælles er, at ingen af dem er uddannede keramikere. Jean René Gauguin (søn af maleren Paul Gauguin og danske Mette Gad) arbejdede i starten af sin karriere med skulpturer i træ og bronze, men efter 1921 kom han mere og mere til at udtrykke sig i leret og glasurerne.

J. F. Willumsen var primært maler, da han gik i gang med leret i årene 1891-1900 og excellerer med sin modige, autodidakte tilgang. Hans intense, farvestrålende glasurer og de ambitiøse formgivninger bliver banebrydende i dansk keramik. Mere end 100 år senere sidder Klara Lilja på Willumsens Museum og fordyber sig indgående i hans glasurbøger og sætter sig for at genskabe nogle af hans glasurer til denne udstilling. Det var netop et glasurkursus på Kunstakademiet, der fik Lilja til at skifte fra foto- og videomedie til keramikken. I sit arbejde inddrager hun bl.a. elementer fra fantasy, japansk manga og computerspil. Her er hun optaget af worldbuilding, et begreb, der ofte forbindes med fantasy-genren og betegner ideen om at skabe sit eget univers, hvor man selv bestemmer naturlovene, biologien og naturen.

Fælles om det storladne og groteske
Koblingen til Jean Renè Gauguin kan synes knap så indlysende, og så alligevel. Lilja kan godt spejle sig i hans vildt fabulerende og groteske stil, fyldt med drama, sammenfiltrede kroppe af fauner og nymfer, sportsudøvere og dyrefigurer. Her smelter antikkens myter sammen med sydamerikansk oldtidskunst til et moderne og nyt, keramisk formsprog. Nu vil man måske synes, både at de er for meget, men også at de er så for meget på en grotesk måde, at det bliver sådan lidt ulækkert (…) Og jeg er mega, mega-interesseret i horror, og på den måde kan jeg kan godt synes, at Gauguin laver sådan noget pastel-horror, fortæller Lilja med et smil i stemmen i videoen, der indgår i udstillingen.

Hos alle tre finder man kombinationen af noget storslået og skævt i deres udtryk og et valg af motiver, som gennem deres modige eksperimenter bringer det keramiske formsprog ud i helt nye retninger.

Mellem myte og virkelighed er skabt i et samarbejde mellem CLAY Keramikmuseum i Middelfart og Willumsens Museum i Frederikssund. Udstillingen på CLAY kan ses fra 29. maj - 23. oktober i år.

Fernisering: Lørdag d. 28. maj, kl. 14-17.
Velkomst ved direktør Pia Wirnfeldt. Tale ved kunstner Klara Lilja.
Museet byder herefter på en forfriskning i Café CLAY.

Fredag d. 10. juni kl. 15: Offentlig omvisning i udstillingen ved museumsinspektør Christina Rauh Oxbøll.

Udstillingsperiode: D. 29. maj - 23. oktober, 2022.

Projektet støttes af 15. juni Fonden
, Augustinus Fonden, 
Beckett-Fonden, 
C.L. Davids Fond og Samling, 
William Demant Fonden
, Hoffmann & Husmans Fond
, Knud Højgaards Fond, 
Lemvigh-Müller Fonden, 
Toyota Fonden, 
Statens Kunstfond, Jotun Danmark, Carl Hansen & Søn og Petersen Tegl A/S.