Back to All Events

SAMMENSTØD 1: HENRIK PLENGE JAKOBSEN, MARIA WÆHRENS, METTE CLAUSEN & ANDERS VISTI 📷


  • Forskellige steder i Ringsted (map)
Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

SAMMENSTØD 1

Henrik Plenge Jakobsen / Maria Wæhrens / Mette Clausen / Anders Visti
– Samtidskunstkunst i Svømmeland, Ringsted Station, Klosterlunden og Tinggade 9. Kurateret af Jonas Kjeldgaard Sørensen & Morten K Jacobsen.

– Art is Art. Everything else is Everything Else

Med den dikotomiske læresætning: Art is art. Everything else is everything else af den gamle modernist Ad Reinhardt ønsker vi, at blande kunst og alt andet sammen. Ikke fordi vi stræber efter en harmonisering af kunst og ikke-kunst, men for at skabe et SAMMENSTØD mellem kunst og hverdag.

Med udstillingsprogrammet, SAMMENSTØD udfordres udstillingsformatet ved at vende vrangen på galleriet, træde ud af vante rammer og ind i byrummet. Gennem 6 udstillinger vil vi i løbet af året popup på forskellige beliggenheder i Ringsted. Rammen om alle udstillingerne vil være det sammenstød, der findes, når polære, kunstneriske genrer, udtryk eller medier simultant støder sammen med hverdagens rum.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station.  Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station.
Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station. Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station. Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station. Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station. Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station.  Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station.
Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station.  Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen ”Det bliver værre endnu”, 2021 / Ringsted Station.
Foto: Morten Jacobsen.

Vi er stolte over at kunne åbne programmet med udstillingen, SAMMENSTØD 1 med billedkunstnerne, Henrik Plenge Jakobsen, Maria Wæhrens, Mette Clausen og Anders Visti. De er sat sammen i et ublu stævnemøde af myter, erindringer, hårde statements og snørklede koder. Vi har materialernes alvor og kodernes digitale poesi. De udvalgte kunstnere deler interesse for at hacke sprog og masse, men gør det med væsensforskellige æstetiske tilgange. Sideløbende med udstillingerne i byen, tager galleriet form som formidlingscentral. Ved programstart vil udstillingsrummet fremstå som et lagerlokale med 26 opstablede EU-paller (én til hver udstiller), men i løbet af programmet vil pallerne blive aktiveret med direkte- eller indirekte processuelle elementer fra tilblivelsen af de udstillede værker til byrum

Anders Visti, “Common Tools” / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Anders Visti, “Common Tools” / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Anders Visti, “Common Tools” / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Anders Visti, “Common Tools” / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Anders Visti, “Common Tools” / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Anders Visti, “Common Tools” / Tinggade 9. Foto: Morten Jacobsen.

Med SAMMENSTØD præsenteres kunst i ikke-kunstrum og ikke-kunst i kunstrum for derved at skabe nye mulighedsrum, hvor værkerne operer efter gadens regler og agerer som selvstændige udstillinger i et sammenstød med deres omgivelser. Med dette tiltag ønsker vi gøre samtidskunsten mere synlig i den ellers restriktive dagligdag, at gøre plads til andet end ’smittetal, kontakttal, mørketal og B117’. Vi håber at samtidskunsten kan give anledning til nye oplevelser og samtaler, som vi kan være fælles om.

Vi er stolte over at kunne præsentere et alsidigt og stærkt hold af kunstnere til SAMMENSTØD. På årets øvrige udstillinger kan man desuden opleve værker af Nanna Debois Buhl, Thomas Bo Østergaard, Tue Greenfort, Lise Harlev, Carl Plum, MC Coble, Maria Meinild, Jørgen Fog, Lydia Hauge Sølvberg, Nina Nowak, Jørgen Carlo Larsen, Mo Maja Moesgaard, Maria Gondek, Thorgej Steen Hansen, Karin Lorentzen, Fredrik Tydén, Freja Niemann Lundrup, Tove Storch, Simon Lindhardt, Vinyl -horror & -terror og Lis Nogel.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.

Maria Wæhrens ”Asken”, 2021 / Klosterlunden. Foto: Morten Jacobsen.


Henrik Plenge Jakobsen

I Ringsted Svømmeland, hvor al aktivitet er sat på pause, kan man ane lyset i værket med den lidt voldsomme titel Satan’s Mirrors, der er et lys- og spejlværk af Henrik Plenge Jakobsen (f. 1967). Med invitation af denne billedkunstner ønsker Ringsted Galleriet at præsentere borgerne for en praksis, der både er cool og teatralsk. Jakobsen har været en central figur i dansk kunst siden midt halvfemserne. Som kunstner, skribent og underviser på flere akademier i Norden, har han været med til at forme og udvikle kunstmiljøet i ind- og det omkringliggende udland. Henrik Plenge Jakobsen er en billedkunstner med mange forskellige spor. Han er repræsenteret på de vigtigste museer i DK. Han laver større, statslige udsmykningsopgaver såsom til det nye metrobyggeri eller i et boligkvarter i København, men deltager også på skæve, anarkistiske, kunstnerarrangerede pop-up udstillinger eksempelvis på en minigolfbane. Ligesom CV’et viser en alsidighed, ses det også i den kunstneriske tilgang, fra punkede performances og dagsordenssættende happenings, til minimale visuelle signalværker, der optræder som nærmest abstrakte, udefinerbare påbud. Jakobsens æstetik er en underlig blanding af storskrydende cirkus og finkulturel finesse. I Henrik Plenge Jakobsens billedkunst ses interessen for de kulturhistoriske tegn og de billige tricks! Noget der også går igen i Satan’s Mirrors som vises i det covid-nedlukkede Ringsted Svømmeland, hvor man gennem ruderne kan se tre, mørke rombe spejle med omkransende kulørte lamper. Det er mørk refleksion og festligt lys, et perfekt mix af forskelligartede følelser, som nok er kendetegnende vor tid, med håb det ene øjeblik og sortsyn det næste. Så tag den daglige spadseretur til Svømmelandet og find værkerne i et lysende sammenspil med deres omgivelser.

Maria Wæhrens

I Klosterlunden omkring Skt. Bendts Kirken, hvor konger og dronninger ligger begravet, vil man fra begyndelsen af marts kunne møde billedkunstner Maria Wæhrens’ (f. 1976) ekspressionistiske, naivistiske værker i form af masonit-malerier ophængt i det store træ ved kirken. De er en del af en samlet installation, hvortil Wæhrens også har skabt en hjemmebrygget murstensskulptur, som er en fortolkning af hendes mormor og morfars havepejs. Asken er den samlende titel på værkerne i træet og på grunden. Værket tager udgangspunkt i barndomsminder med bedsteforældrene og havepejsen. Malerierne i træet er tænkt som en slags aske, der hvirvles rundt i luften. Denne spøjse måde at installere sine malerier på, hvor selve ophængningen understreger en stemning, er typisk for Wæhrens. Hun forbinder maler-traditionens glæde for gestik og samtidskunstens legende fornemmelser for ophængningsgreb. Maria Wæhrens arbejder med et særdeles ekspressivt antrit med masser af swung, der trækker tråde til bl.a. ekspressionismen og motiver fra teknologi, køn, religion, hendes erindring og familieforhold. Wæhrens er historisk set ikke en ekspressionistisk outsider, der vrænger af os, men en insider, der laver kunst tæt forbundet til sit eget liv i vores samtid. Med sans for den lille detalje og den store kunstnergestik, spænder Wæhrens vidt, fra det monumentale maleri til hurtige maleriske anmærkninger på papir. Hun er på samme tid radikal og imødekommende! Maria Wæhrens er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2005. Hun har et alsidigt CV med kunstnerdrevne popup-udstillinger i rå omgivelser, men også museumsudstillinger, senest en retrospektiv på Vejen Kunstmuseum som kan opleves indtil juni 2021.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Henrik Plenge Jakobsen ”Satan Mirrors”, 2003 / Ringsted Svømmeland. Foto: Morten Jacobsen.

Mette Clausen

Mette Clausen, der er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2015, er en sproglig væver. Hun skaber store, digitalvævede gobeliner og formgiver keramiske svaler i et tekstunivers, der med statements af universel kraft er nærværende ærlig. Ringsted er en stationsby, der i 1856 dannede forbindelse mellem Korsør og Roskilde samt til Køge. Senere i 1924 blev Ringsted Sjællands trafikale midtpunkt med etablering af 1. etape af Den Sjællandske Midtbane til Næstved. Det er i bygningen fra 1924, nærmere bestemt i ventesalen på Ringsted Station, at man kan opleve Mette Clausens farvede lysværk ”Det bliver værre endnu”. I violet LED lys hænger ordene: det, bliver, værre, endnu. Med en veldoseret, mængde humor ”taler” ordene en nærmest selvopfyldende profeti. En profeti om en kollektiviseret angst, der spinner vi’et om tenen i et samfund, hvor kapitalismens kapital er parfumen i luften. Værket ”Det bliver værre endnu” undersøger, hvordan vi møder modstand, hvordan vi navigerer med håbet, og hvad kunstens rum kan i en tid, hvor alle sætninger starter med: ”Det bliver bedre…”

Anders Visti

Anders Visti arbejder konkret-digitalt, hvor kodning er skulpturelt og socialt indigneret som et grundvilkår for vores sansning. Til SAMMENSTØD indtager Anders Visti facaden på den gamle biograf i Tinggade, hvor man sad tæt på bagerste række. Her finder man lydværket “Common Tools”, som samler lydene af det daglige arbejde foran skærmene i Ringsted. Værkets lydarkiv er optaget i samarbejde med beboere fra Ringsted, og fra dette, fælles arkiv, genererer værket en popmusik, der kan høres på Tinggades fortov. “Common Tools” ser på forestillinger om beskæftigelse og produktion gennem de teknologiske forandringer, der har ændret vilkårene for vores arbejdsliv. Grænserne mellem vores arbejds- og privatliv er udviskede, og det immaterielle arbejde antager nye former i den digitale sfære.

Værkets titel refererer til The Beauty of The Common Tools af den amerikanske fotograf, Walker Evans, der i 1950erne fotograferede den menige arbejders værktøjer. ”Common Tools” tegner et nutidigt billede af hvad og hvem, der optræder som værktøjer - og hvordan forestillinger om arbejde og produktion er relateret til de kroppe, der sidder foran skærmene.


SAMMENSTØD, Formidlingscenter / Ringsted Galleriet. Foto: Foto: Morten Jacobsen.

SAMMENSTØD, Formidlingscenter / Ringsted Galleriet. Foto: Foto: Morten Jacobsen.

Grundet Covid-19 vil der ikke blive afholdt udstillingsåbning, men i stedet kan vi på åbningsdagen, den 6. marts tilbyde gratis guidet tur ved forudbestilling til de forskellige værker i byrum i henhold til myndighedernes retningslinjer. Se senest update om formidlingstiltag på vores instagram- og facebookprofil, der vil være i overensstemmelse med de pågældende restriktioner.

Udstillingsperiode: 6. marts - 27. marts, 2021
Åbningstider: Værker i byrum er tilgængelige 24/7, mens formidlingscentralen er åben efter aftale på tlf. 26180083 (når myndighederne tillader det, vender vi tilbage til vores normale åbningstid lørdag 13-16 på Ringsted Galleriet). Find os her: Bøllingsvej 15, 4100 Ringsted, www.ringstedgalleriet.dk

For mere information omkring udstillingen eller vores guidede ture, kontakt:
Morten K. Jacobsen, tlf. 42201111
Jonas Kjeldgaard Sørensen, tlf. 26218676
Eller skriv til: ringstedgalleriet@mail.dk