Back to All Events

RUNE BERING "BYCATCH"


  • Nikolaj Kunsthal, København Nikolaj Plads 10 København, 1067 Denmark (map)

Rune Bering. Foto: Nikolaj Kunsthal.

Pressemeddelelse, januar 2024

Bag årets første udstilling i Nikolaj Kunsthal står Rune Bering, der indtager Øvre Galleri med skulpturelle kobbervævede fiskeruser og en stedsspecifik tilgang til kunsthallens fortid som de søfarendes kirke. Med fiskeindustrien som en tematisk ramme og kritisk analogi undersøger Rune Bering gennem en række nye værker cyklussen mellem destruktion, død og genfødsel.

Udstillingen Bycatch – eller på dansk bifangst – er skabt med reference til Nikolaj Kunsthals fortid som maritim kirke opkaldt efter de søfarendes helgen Sankt Nikolaj. Der findes referencer på denne forhistorie i loftet i Øvre Galleri, hvor fisk er afbilledet i ornamenteringen.

Teknologiens blodåre
Med henvisninger til arkitekturen og historien i den gamle kirke arbejder Rune Bering skulpturelt med fiskeruser og fangstnet. Med afsæt i fiskeindustrien – som en beretning om både at fange og blive fanget – væver Rune Bering fiskenet i kobberkabler, der stammer fra teknologiens infrastrukturer. I Rune Berings verden består fiskenettene ikke af nylon, men er i stedet produceret i kobbertråde fra skrællede ledninger og kabler – teknologiens blodåre. Rune Berings arbejde med kobberfiskenettene er frembragt via det gamle traditionsrige håndværk vodbinderi. Denne omstændige, forældede og ikke mindst tidskrævende produktionsmetode fremstår som modpol til det effektivitetssøgende digitale bekvemmelighedstyranni.

Rune Bering. Foto: Nikolaj Kunsthal.

Rune Bering. Foto: Nikolaj Kunsthal.

Slangen der spiser sin egen hale
Rune Bering arbejder skulpturelt med, hvordan teknologi er tæt forbundet med geologi og natur. I hans udstilling er der en gennemgående og underliggende Ouroboros-tilgang. Ouroboros henviser til et gammelt symbol, der betegner en evig cyklus i form af en slange eller drage, der spiser sin egen hale.

Rune Bering uddyber: ”I udstillingen arbejder jeg skulpturelt med følelser, som, jeg mener, er kendetegnede for vores samtid. Vi ved, at vi lever på en måde, som ikke kan vare ved, men følelsen er samtidig, at vi ikke kan ændre det. Vi lever i strukturer, som griber ind i hinanden, og som er for komplekse til rigtigt at forstå, ændre og komme ud af. Det føles, som om vi er fanget i vores eget net.”

I Berings optik agerer vi mennesker som en slags rastløse guder, der uden en gennemtænkt plan har finkæmmet og ressourceudnyttet verdenshavene. Vi har trukket størstedelen af liv op af vandet, men som offer for vores effektivitet er vi nu endt som bifangst i vores eget net: “Først nu, hvor vi ligger og spræller i nettet med vores eksistens på spil, er vi begyndt at sætte spørgsmålstegn til vores måde at leve på.”

Foto: Nikolaj Kunsthal.

Rune Bering (født 1984) er uddannet fra Det Kongelige Akademi i 2013. I sit arbejde genfortolker Rune Bering ofte eksisterende systemer ved at forbinde dem med nye materialer og nye former. Han interesserer sig for de glitches, skift og sprækker af fortolkning, der opstår mellem subjektive valg og herskende strukturer. Bycatch er Rune Berings første større soloudstilling i en etableret kunstinstitution. Udstillingen består af helt nye værker lavet specifikt til Nikolaj Kunsthals Øvre Galleri.

Nikolaj Kunsthal præsenterer især dansk samtidskunst i unikke historiske omgivelser midt i København. Kunsthallen er beliggende i den gamle Sankt Nikolaj Kirke, der kan dateres tilbage til 1200-tallet. Den smukke arkitektur indgår i samspil med skiftende udstillinger, senest af bl.a. Shane Brox, Mikkel Carl, Radar Contemporary, Ditte Ejlerskov og Nikoline Liv Andersen. Nikolaj Kunsthal har sit fokus på Københavns samtidskunstscene og er optaget af kunstmøder på tværs af genrer, medier og formater. Kunsthallen præsenterer også løbende koncerter, performances, omvisninger, middage, talks og ikke mindst det nye udstillingsrum Platform, der er dedikeret til unge kunstnere og kuratorer.

Fernisering: Fredag d. 9. februar, kl. 16-20.
Udstillingsperiode: 10. februar - 28. juli, 2024.

Udstillingen er realiseret med støtte fra Københavns Kommune, Statens Kunstfond, Beckett-Fonden, Grosserer L. F. Foghts Fond, Gottfred & Gerda Eickhoffs Fond og Rådet for Visual Kunst.