Back to All Events

KUNSTMANIFESTATION "OFFICE OVERLOAD" 📷


  • Bikubenfonden (Enigheden), København Lygten 39 København, 2400 Denmark (map)

Pressemeddelelse, oktober 2022

pro tempore.art omdanner Bikubenfondens midlertidige lokaler med kunstmanifestationen ”OFFICE OVERLOAD”

Hvor går grænsen for kunst på en moderne arbejdsplads? Hvad sker der, når kunsten infiltrerer mødelokaler, tv-skærme, toiletter og skriveborde? Det undersøger kunstmanifestationen OFFICE OVERLOAD, når kuratorkollektivet pro tempore.art omdanner Bikubenfondens midlertidige kontorbygning i København NV. I det nye samarbejde mellem pro tempore.art (pro temp.) og Bikubenfonden bliver der gået radikalt til værks, når installationer, objekter, videoer, skulpturer, fotos, malerier, performances og lyd i tre faser over de næste ni måneder overtager arbejdspladsen.

Den nye udstilling tager afsæt i det eksisterende kontormiljø og bruger kunsten til at undersøge et mere universelt spørgsmål, der dagligt opstår på en moderne arbejdsplads: Hvor går grænsen?

Zein Majali. Del af Office Overload af Pro Tempore.Art hos Bikubenfonden, 2022. Foto: Nicklas Adrian Vindelev.

Zein Majali. Del af Office Overload af Pro Tempore.Art hos Bikubenfonden, 2022. Foto: Nicklas Adrian Vindelev.

Med meget forskellige udtryk og praksisser tager udstillingens 14 kunstnere og kunstnergrupper alle afsæt i kontorets materialer og arbejdspladsens begreber: Pauseskærme, whiteboards, stikkontakter, plakater, kontorplanter, teknostress, massageordning, fyringsrunder, silent quitting og sundt arbejdsmiljø.

”Vi vil gerne skabe muligheder for at nytænke, hvad kunst betyder i vores hverdag – det gælder også i vores arbejdsliv. Når vi inviterer pro temp. ind på deres, kunstnernes og kunstens præmisser muliggør det en undersøgelse af, hvordan kunsten påvirker os i vores daglige arbejdsfællesskab. Vi arbejder hver dag ud fra en stærk overbevisning om kunstens betydning og nu lader vi den folde sig ud på vores arbejdsplads,”, siger Mette Marcus, direktør i Bikubenfonden.

Philip Ullman, What Dying Feels Like (2021). Del af Office Overload af Pro Tempore.Art hos Bikubenfonden, 2022. Foto: Nicklas Adrian Vindelev.

Det kuratoriske kollektiv pro temp. har netop startet deres et-årige residency hos Bikubenfonden, der midlertidigt holder til i Enigheden på Lygten 39 i København NV. Dermed fortsætter og udvikler pro temp. Deres organisation og kuratoriske praksis, hvor de siden 2017 har overtaget udstillingsrum midlertidigt med kunstudstillinger. Kollektivet udtaler:

”Vi udvikler og udvider vores ambition om at placere nyskabende kunst og kunstnere i etablerede kontekster med vores forsøg på langsomt at overtage arbejdspladsens rum. Værkerne, som på hver deres vis refererer til det allerede eksisterende kontormiljø, bliver allegorier for de uskrevne regler, den fælles virksomhedskultur og de personlige grænser. Ved at installere flere og flere værker over tid, kan vi undersøge, hvor grænsen går – fra at kunsten indtager lokalerne, til at de overtager dem.”

Omkring 40 værker vil indtage Bikubenfonden. Tre gange under kunstmanifestationen åbnes der op for rundvisninger og artist talks. Udstillingen åbner officielt for offentligheden med fernisering i slutningen af maj 2023 og står frem til august 2023 (forlænget til 31. august, 2024).

Trine Struwe. Del af Office Overload af Pro Tempore.Art hos Bikubenfonden, 2022. Foto: Nicklas Adrian Vindelev.

Åbent hus og rundvisning:

  • 22. november, 2022, kl. 16.30-18.30.

  • 30. marts, 2023, kl. 17-19.30.

  • Udstillingen er blevet forlænget med et år og åbent hus og rundvisning i august er udskudt til 2024. Venligst kontakt info@pro-tempore.art for at aftale en privat tur i udstillingen.

Fernisering: 31. maj, 2023, kl. 16-21.
Officiel udstillingsperiode & åbningstider: 1.-4. juni, 2023. Alle dage kl. 11-17.
Udstillingsperiode: 1. juni, 2023 - 31. august, 2024.


OFFICE OVERLOAD – INVOLVEREDE KUNSTNERE

  • Madeleine Andersson (SE)

  • Julie Falk (DK)

  • Rune Bering (DK) + Kevin Josias (DK)

  • Karl Eivind Jørgensen (NO)

  • Zein Majali (JO/PL)

  • Dagmar Moldovanu (DE/RO)

  • Victor Nyberg (SE)

  • Emil Sandström (SE)

  • Sara Sjölin (SE)

  • Trine Struwe (DK)

  • TLF Trio (DK)

  • Philip Ullman (SE)

  • Filip Vest (DK)

  • Emilie Tarp Østensgård (DK)

Madeleine Andersson. Del af Office Overload af Pro Tempore.Art hos Bikubenfonden, 2022. Foto: Nicklas Adrian Vindelev.

BAGGRUND – OFFICE OVERLOAD
OFFICE OVERLOAD forholder sig til, hvordan kunst kan indgå i en arbejdsplads uden at blive forvist til rollen som pynt på væggene eller instrumentaliseres i en helt anden agenda end værkets eller kunstneres egen. Opstår der refleksioner over værkernes relevans for konteksten? Er der stor forskel på individers reaktion og på værkerne? Taler værkerne ind i en forhenværende diskurs blandt afdelinger eller fælles virksomhedspræference? Opstår der en cocktail-effekt, hvor de enkelte værker ikke overskrider grænser, men den samlede mængde gør? Eller er der værker, som overskrider alles grænser? 

På den baggrund er kunstmanifestationen sammensat ud fra et ønske om et bredt indhold af medier. Værkerne og kunstnerne er udvalgt på baggrund af deres formsprog, interessesfære eller metode – og som refererer til eller tager udgangspunkt i elementer, der eksisterer i kontormiljøet.

Blandt andet endevendes printeren som redskab, mens alt fra håndsæber, mødekultur og meme-dialog reflekteres på nye måder. Duften og markedsføring af “naturlig” toiletrens, gardinets funktion som membran mellem to rum og alles afhængighed af fossile brændstoffer tager plads, mens bogstaver og det skrevne sprog undersøges som grundlag for al kommunikation.

Værkerne vil ikke nødvendigvis dominere visuelt eller overtage rummene, men de spørger ind til de ansattes sanselige grænser: Kan man leve med et konstant lydspor? Er emner som død, sex, religion og krig for meget til at figurere på en arbejdsplads? Er glemte nøgler til for at blive fundet?

OM PRO TEMPORE.ART
pro temp. består af Isabella Hemmersbach, Sia Hurtigkarl, Julie Koldby og Anna Wæhrens. Det kuratoriske kollektiv skaber møder mellem den uetablerede og etablerede del af kunstverden i form af udstillinger, som finder sted hos etableret kunstinstitutioner, når der er et hul i deres eget program. Her leder tre faktorer den kuratoriske proces for hver udstilling: Udstillingsstedets ramme (tidsrum, kunstnerisk profil og rummenes fysiske kvaliteter), den unge kunstners rejse fra at være uetableret til at etablere sig, og et spørgsmål, en tendens eller et eksperiment som pro temp. er optaget af på lige præcis det tidspunkt, hvor udstillingskonceptet tager form. Læs mere om pro temp. her.