Pressemeddelelse, december 2018
På Rønnebæksholm er vi stolte af at kunne præsentere denne tematiske gruppeudstilling med værker af tre helt unikke kunstnere. Oplev blandt andet helt nyskabte værker af Julie Nord, et videoværk, tegninger og malerier af den verdenskendte israelske kunstner Roee Rosen samt ikke mindst tegninger af Ingeborg Prehn fra Museum Ovartacis samling.
I sammenstillingen af disse tre kunstnere udspændes en forestillingsverden om galskab, normalitet, drøm og fiktion. Fantasmer ønsker at berøre, hvordan billedets frigørende kraft kan virke som en modstand imod normalitetens pres. Udstillingen undersøger vores forestillinger om, hvad der betragtes som normalt eller afvigende, og åbner for de mange stemmer, synsvinkler og problematikker, der knyttes til det at stå uden for normaliteten både i relation til outsiderkunsten såvel som i samtidskunsten.
Om de tre kunstnere
Der findes begrænset information om Ingeborg Prehn (1895-1987), men man ved, at hun en kort overgang gik på malerskole i Aalborg, har arbejdet som porcelænsmaler og i 54 år af sit liv var indlagt på Psykiatrisk Hospital i Risskov. I Prehns portrætter ses en række personer, der er underligt stereotype, som skuespillere eller pop-arketyper hentet i ugeblade som Familiejournalen og Billed-Bladet, men hvis karaktertræk er svære at få hold på. Da arketyper netop er generaliserende idealbilleder, står Prehns forskydende portrætter som sitrende og frigørende forslag til nyfortolkninger af ideale forestillinger om det normale.
Den danske kunstner Julie Nord (f. 1970) er kendt for sine præcise tegninger, som blandt andet spidder middelklassens forestillinger om idyl. Nord referer i sin stil og sine subtilt foruroligende motiver til folkemytologier, psykoanalyse, surrealisme, Lewis Carrolls Alice i Eventyrland og populærkulturens illustrationer, men henter også stor inspiration og energi fra outsiderkunstnere som Henry Darger, Ovartaci og Ingeborg Prehn. Opløsninger af virkeligheden har altid fyldt meget i Julie Nords praksis, hvor normalitetsforestillinger krakelerer og det ellers velkendte, idylliske eller ligefrem naive vendes på vrangen og bliver grotesk. I udstillingen vises værker af Nord, der mere eller mindre tegner sig ind i Prehns univers samt adskillige nye værker, der er direkte inspireret af dette.
Israelske Roee Rosen (f. 1963) arbejder som forfatter, billedkunstner og filmskaber og er en markant kritisk stemme i sit hjemland. Han har udstillet på væsentlige biennaler og institutioner i hele verden, senest på Centre Pompidou i Paris og Documenta 14 i Kassel og Athen. I sine værker arbejder Rosen med begærforestillinger, som forbinder den nuværende israelske og verdenspolitiske virkelighed med mytiske og politiske henvisninger til europæisk og jødisk historie. I udstillingen vises flere værker fra serien om og af Justine Frank: en fiktiv, belgisk-født, kvindelig, surrealistisk kunstner, hvis livsværk og livsbane kædes sammen med Roee Rosens egne tegninger og egen krop – imellem fiktion og virkelighed, mand og kvinde.
Fantasmer er kurateret af Mathias Kryger (f. 1977), der er kunstner, kurator og anmelder på dagbladet Politiken. Udstillingen blev vist på Fanø Kunstmuseum i foråret 2018, men i et markant mindre format. På Rønnebæksholm går udstillingen endnu dybere ind samspillet mellem de tre kunstnere gennem et langt større værkudvalg samt et formidlingsmateriale, der udfolder de strømninger, som ligger under og går på tværs af udstillingens værker.
Tak til Museum Ovartaci og Rosenfeld Gallery.
Fernisering: Lørdag d. 5. januar, kl. 13 | Facebook event
Udstillingsperiode: 5. januar – 31. marts 2019.
Åbningstider: Torsdag-søndag og helligdage: kl. 12-17.