Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "MONSTRØSE MASKINER" 📷


  • ARoS, Aarhus Aros Allé 2 Aarhus C, 8000 Denmark (map)
Monstrous Machines, ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Monstrous Machines, ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Pressemeddelelse, maj 2021

Radar Contemporary: Amalie Smith, Andreas Refsgaard, Black Quantum Futurism, Diana Velasco, Ida Kvetny, Kristoffer Ørum, Lawrence Lek, Morehshin Allahyari, Stephanie Dinkins og Uffe Isolotto.

Under temaet Monstrøse Maskiner præsenterer udstillingsplatformen Radar Contemporary danske og internationale kunstneres værker, som reflekterer over, hvorfor vi ofte er bange for ny teknologi, og hvordan det præger vores teknologiopfattelse. I Lawrence Leks futuristiske film AIDOL 爱 道 får frygten for ny teknologi menneskene til at forbyde kunstige intelligenser at lave kunst. Alt imens har Kristoffer Ørum installeret en elektromagnetisk pick-up i en 3D-printet signalkrebseklo for at sammenligne vores frygt for den digitale transformation og invasive arter.

Frygten for at teknologi vil overgå vores evner og dominere os, har gjort den monstrøse maskine til en arketype i både teater, billedkunst og litteratur gennem århundreder. Ordet monster kan spores tilbage til det latinske ord monstrare, der betyder at vise og samle. Monstre kan altså forstås som skabninger, der krydser grænser og samler modsatte dele. Derfor peger flere af værkerne på, at monstres udviskning af kategorier er brugbart til at udfordre vores opfattelse af os selv og teknologi med. Det illustrerer Uffe Isolotto i sit værk Phantom Limbs ved at forstørre de sanseområder, som vi forlænger ind i den digitale sfære. Ligeledes sammenvikler Amalie Smiths vævede værk Hypertextile III hænder, algoritmer og planter, imens kollektivet Black Quantum Futurism instruerer sorte mennesker i at omkode deres kroppe for at modsætte sig en vestlig tidsforståelse på hjemmesiden Black Womxn Temporal Portal.

Amalie Smith, Hypertextile III, 2019 © A. Smith, ARoS. Foto: Mikkel Kaldal

Amalie Smith, Hypertextile III, 2019 © A. Smith, ARoS. Foto: Mikkel Kaldal

Morehshin Allahyari, She Who Sees the Unknown: Ya’jooj Ma’jooj, 2017 © M. Allahyari and Sapar Contemporary, ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Morehshin Allahyari, She Who Sees the Unknown: Ya’jooj Ma’jooj, 2017 © M. Allahyari and Sapar Contemporary, ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Uffe Isolotto, Phantom Limb (Sensorimotor Homunculus in Panton Phantom Chair), 2011 © Uffe Isolotto.. ARos Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Uffe Isolotto, Phantom Limb (Sensorimotor Homunculus in Panton Phantom Chair), 2011 © Uffe Isolotto.. ARos Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Andreas Refsgaard, Erasing/Enhancing Monstrous Machines, 2021 © Ex Machina (2015), Universal Pictures.

Andreas Refsgaard, Erasing/Enhancing Monstrous Machines, 2021
© Ex Machina (2015), Universal Pictures.

Andreas Refsgaard, Erasing/Enhancing Monstrous Machines, 2021 © Ex Machina (2015), Universal Pictures. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Andreas Refsgaard, Erasing/Enhancing Monstrous Machines, 2021 © Ex Machina (2015), Universal Pictures. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Det monstrøse er derved ikke altid negativt. Det bliver også tydeligt i Morehshin Allahyaris værk She Who Sees the Unknown: Ya'jooj Ma’jooj. Her viser hun, hvordan muslimer bliver monstrøst fremmedgjorte, men omdanner det til en styrke. Samtidig snerrer robotten Bina48 i Stephanie Dinkins’ videoværk, at de mennesker, der tager hendes følelser for givet, er monstre, og vender dermed billedet på det uskyldige menneske overfor den monstrøse maskine på hovedet.

Kristoffer Ørum, Signal Crayfish, 2019-2020 © Kristoffer Ørum. Foto: David Stjernholm.

Kristoffer Ørum, Signal Crayfish, 2019-2020 © Kristoffer Ørum. Foto: David Stjernholm.

Kristoffer Ørum, Signal Crayfish, 2019-2020 © Kristoffer Ørum. Foto: David Stjernholm.

Kristoffer Ørum, Signal Crayfish, 2019-2020 © Kristoffer Ørum. Foto: David Stjernholm.

Kristoffer Ørum, Signal Crayfish, 2019-2020 © Kristoffer Ørum. Foto: David Stjernholm.

Kristoffer Ørum, Signal Crayfish, 2019-2020 © Kristoffer Ørum. Foto: David Stjernholm.

Diana Velasco, Face Lift, 2021. Print on textile © Diana Velasco.

Diana Velasco, Face Lift, 2021. Print on textile © Diana Velasco.

Diana Velasco, Face Lift, 2021. Print on textile © Diana Velasco.

Diana Velasco, Face Lift, 2021. Print on textile © Diana Velasco.

I løbet af de seneste år har den monstrøse maskine taget en ny form. Det kan man se i Andreas Refgaards videoværk, hvor en algoritme analyserer stilbilleder fra adskillige årtiers sci-fi film. Faretruende metalrobotter fra det forrige århundrede er erstattet af senmoderne androider og kunstig intelligenser, hvis menneskelige lighedstræk fremkalder en tvivl om deres væren. I takt med at vi blevet uendeligt forbunde med digital teknologi i vores daglige liv, er det derfor blevet relevant at se på, om frygten for teknologi har ændret sig og overveje, hvordan nye monstrøsiteter vokser frem. Eksempelvis frekventerer kvinder med rør forbundet til deres kroppe Ida Kvetnys VR-univers, og i Diana Velascos tekstilværk påminder 3D-scannede portrætter os om, hvordan ansigtsgenkendelse vinder indpas i vores hverdagsliv.

Ida Kvetny, DEMOS, 2021 © Ida Kvetny. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Ida Kvetny, DEMOS, 2021 © Ida Kvetny. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Ida Kvetny, DEMOS, 2021 © Ida Kvetny.

Ida Kvetny, DEMOS, 2021 © Ida Kvetny.

Ida Kvetny, DEMOS, 2021 © Ida Kvetny.

Ida Kvetny, DEMOS, 2021 © Ida Kvetny.

Black Quantum Futurism, Black Womxn Temporal Portal, 2019 © Black Quantum Futurism.

Black Quantum Futurism, Black Womxn Temporal Portal, 2019
© Black Quantum Futurism.

Black Quantum Futurism, Black Womxn Temporal Portal, 2019 © Black Quantum Futurism.

Black Quantum Futurism, Black Womxn Temporal Portal, 2019
© Black Quantum Futurism.

Black Quantum Futurism, Black Womxn Temporal Portal, 2019 © Black Quantum Futurism. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Black Quantum Futurism, Black Womxn Temporal Portal, 2019 © Black Quantum Futurism. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Stephanie Dinkins, Conversations with Bina48, Fragments 7, 6, 5, 2, 2018 © Stephanie Dinkins. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Stephanie Dinkins, Conversations with Bina48, Fragments 7, 6, 5, 2, 2018 © Stephanie Dinkins. ARoS Public. Foto: Mikkel Kaldal.

Stephanie Dinkins, Conversations with Bina48, Fragments 7, 6, 5, 2, 2018 © Stephanie Dinkins.

Stephanie Dinkins, Conversations with Bina48,
Fragments 7, 6, 5, 2, 2018 © Stephanie Dinkins.

Lawrence Lek, AIDOL 爱道, 2019 © Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London. ARoS Puclic. Foto: Mikkel Kaldal.

Lawrence Lek, AIDOL 爱道, 2019 © Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London. ARoS Puclic. Foto: Mikkel Kaldal.

Lawrence Lek, AIDOL爱道, 2019 © Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London.

Lawrence Lek, AIDOL爱道, 2019
© Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London.

Lawrence Lek, AIDOL爱道, 2019 © Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London.

Lawrence Lek, AIDOL爱道, 2019
© Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London.

Værkerne fremvises i ARoS’ formidlingscenter, ARoS Public, på tredje etage med en supplerende online udstilling på www.radarcontemporary.com/extensionsvol3. Monstrøse Maskiner er kurateret af Ida Schyum og er den tredje præsentation i serien Extensions af Radar Contemporary. Radar Contemporary er en kunstnerdreven udstillingsplatform for kunst med fokus på ny teknologi. Læs mere om værkerne og udstillingsplatformen i den nyudgivne bog Radar Contemporary: Extensions vol I II III.

Online screening: D. 7. maj-10. juli, 2021 på www.radarcontemporary.com.
Udstillingsperiode: D. 7. maj-10. juli, 2021 i formidlingscentret ARoS Public.