Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "FANTASTISKE KVINDER"


  • Louisiana, Humlebæk Gl Strandvej 13 Humlebæk, 3050 Denmark (map)
Frida Kahlo “Den lille hjort”, 1946 (Olie på masonit, 22,5 × 29,8 cm). Privateje © Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museum Trust / VISDA 2019. Foto: Nathan Keay, © MCA Chicago.

Frida Kahlo “Den lille hjort”, 1946 (Olie på masonit, 22,5 × 29,8 cm).
Privateje © Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museum Trust / VISDA 2019. Foto: Nathan Keay, © MCA Chicago.

Pressemeddelelse, juni 2020

Fantastiske kvinder
– Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida Kahlo

Udstillingen Fantastiske kvinder – Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida Kahlo på Louisiana er den første store samlede præsentation af kvindelige surrealister. Flere end 260 værker af 34 kunstnere fra USA, Mexico og Europa viser, at deres engagement og deltagelse i bevægelsen var større end alment kendt og tidligere beskrevet.

Gudinde, hundjævel, dukke, fetish, barne-kvinde eller vidunderlig drømmeskabning – kvinden eller forestillingen om det kvindelige var det centrale element i de mandlige surrealisters fantasier. De kvindelige kunstnere blev i første omgang en del af surrealismens inderkreds som primært modeller, men de brød snart ud af de traditionelle roller og manifesterede sig med egne værker.

Udstillingen viser, hvorledes de arbejdede inden for temaer, der i mange tilfælde allerede blev forbundet med surrealismen, men også hvordan de adskiller sig fra de mandlige kunstnere. Det aspekt, der tydeligst adskiller de kvindelige surrealister fra deres mandlige kolleger, er omvendelsen af perspektivet. De kvindelige kunstnerne søgte efter en (ny) kvindelig identitetsmodel. Det involverede ofte en undersøgelse af deres eget spejlbillede og en leg med forskellige roller. I talrige selvportrætter og skildringer af kvindeskikkelser udviser de en legende, selvbevidst tilgang til billedet af kvindekroppen og kvindelig seksualitet. Derudover inddrog de tidens politiske begivenheder og litteratur samt myter fra andre kulturer i deres værker og udvidede surrealismens visuelle sprog på en lang række punkter.

Louise Bourgeois “Torso, selvportræt”, 1963-64 (Hvidbemalet bronze, 62,9 × 40,6 × 20 cm). Collection the Easton Foundation © The Easton Foundation / VISDA.  Photo: Christopher Burke.

Louise Bourgeois “Torso, selvportræt”, 1963-64 (Hvidbemalet bronze, 62,9 × 40,6 × 20 cm). Collection the Easton Foundation © The Easton Foundation / VISDA.
Photo: Christopher Burke.

Kay Sage “Til den aftalte tid”, 1942 (Olie på lærred, 81,3 × 99,1 cm). Newark Museum of Art, Bequest of Kay Sage Tanguy, 1964 © Estate of Kay Sage/ VISDA 2020.

Kay Sage “Til den aftalte tid”, 1942 (Olie på lærred, 81,3 × 99,1 cm). Newark Museum of Art, Bequest of Kay Sage Tanguy, 1964 © Estate of Kay Sage/ VISDA 2020.

Alle kunstnere i denne store, internationale udstilling er direkte associeret med den surrealistiske bevægelse, der blev etableret i Paris i de tidlige 1920’ere – nogle dog kun for en kort periode. De kendte den franske digter og teoretiker André Breton personligt, udstillede med gruppen af surrealister, bidrog til publikationer eller forholdt sig teoretisk til de surrealistiske idéer. I løbet af 1930’erne begyndte de også at deltage i gruppens mange internationale udstillinger. En række af kunstnerne, fx Leonora Carrington, Kay Sage, Leonor Fini og Toyen, præsenteres for første gang i en dansk sammenhæng. Udstillingen inkluderer også de danske og svenske kunstnere Elsa Thoresen, Rita Kernn-Larsen og Greta Knutson.

Udstillingen
Hver kunstner præsenteres med et repræsentativt udvalg af markante værker, der fremhæver deres specifikke bidrag til surrealismens form- og billedsprog. Samtidig søger udstillingen at vise og perspektivere tematiske ligheder og forbindelser mellem de forskellige kunstnere ved at gruppere dem i geografiske regioner, idet mange af dem dannede netværk i surrealismens forskellige centre: Frankrig, England, Belgien, Tjekkoslovakiet, Schweiz, Skandinavien og senere USA og Mexico. Værkerne omfatter maleri, skulptur, tegning, fotografi og film, og udviser en stor stilistisk og indholdsmæssigt mangfoldighed.

Leonora Carrington “Selvportræt”, ca. 1937-38 (Olie på lærred, 65 x 81,3 cm). The Metropolitan Museum of Art, New York © Leonora Carrington / VISDA 2020.

Leonora Carrington “Selvportræt”, ca. 1937-38 (Olie på lærred, 65 x 81,3 cm).
The Metropolitan Museum of Art, New York © Leonora Carrington / VISDA 2020.

Tidsmæssigt ligger udstillingens anslag i starten af 1930’erne, hvor de første eksempler på kvindernes kunstneriske bidrag til surrealistgruppens fælles aktiviteter i Paris blev realiseret.

Kunstnere som Nusch Éluard, Jacqueline Lamba og Valentine Hugo bidrog ofte med tegninger og malerier til de såkaldte Cadavre Exquis, der havde tilfældighedsmetoden som skabende princip. Udstillingen fokuserer især på 1940’erne og 1950’erne, hvor kunstnere som Dorothea Tanning, Leonora Carrington, Leonor Fini, Kay Sage og andre kvindelige protagonister udførte deres vigtigste arbejder. Selv om værkerne således tidsmæssigt ligger senere end bevægelsens mandlige udøvere, er de baseret på den underliggende teoretiske ramme udstukket af André Breton.

Værker af følgende kunstnere indgår i udstillingen
Eileen Agar, Lola Álvarez Bravo, Rachel Baes, Louise Bourgeois, Claude Cahun, Leonora Carrington, Ithell Colquhoun, Maya Deren, Germaine Dulac, Nusch Éluard, Leonor Fini, Jane Graverol, Valentine Hugo, Frida Kahlo, Rita Kernn-Larsen, Greta Knutson, Jacqueline Lamba, Sheila Legge, Dora Maar, Emila Medková, Lee Miller, Suzanne Muzard, Meret Oppenheim, Valentine Penrose, Alice Rahon, Edith Rimmington, Kay Sage, Jeannette Tanguy, Dorothea Tanning, Elsa Thoresen, Bridget Tichenor, Toyen, Remedios Varo, Unica Zürn.

Frida Kahlo “Selvportræt med tornehalsbånd og kolibri”, 1940 (Olie på lærred, 62,2 × 48,3 cm). Collection of Harry Ransom Center, The University of Texas at Austin, Nickolas Muray Collection of Modern Mexican Art © Banco de México Diego Rivera Frida…

Frida Kahlo “Selvportræt med tornehalsbånd og kolibri”, 1940 (Olie på lærred, 62,2 × 48,3 cm). Collection of Harry Ransom Center, The University of Texas at Austin, Nickolas Muray Collection of Modern Mexican Art © Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museum Trust / VISDA 2020.

Remedios Varo “Skabelse med astrale stråler”, 1955 (Olie og tempera på masonit, 67,4 × 42,6 cm). Privateje, ART VIA Collection © VISDA 2020.

Remedios Varo “Skabelse med astrale stråler”, 1955 (Olie og tempera på masonit, 67,4 × 42,6 cm). Privateje, ART VIA Collection © VISDA 2020.

Udstillingen arrangeres i samarbejde med Schirn Kunsthalle i Frankfurt, hvor udstillingen vises frem til den 5. juli. Begge institutioner har fået enestående støtte i form af lån fra bl.a. Centre Pompidou, Paris; Kunstmuseum Basel; Tate, London; Metropolitan Museum, New York; Museo de Arte Moderno, Mexico City; mumok – Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig; Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh; Städel Museum, Frankfurt; Moderna Museet, Stockholm; Statens Museum for Kunst, København samt en lang række private samlinger verden over.

C.L. Davids Fond og Samling og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond støtter udstillingen.

Udstillingsperiode: 25. juli - 8. november, 2020.
Åbningstider: Tir-lør: kl. 11-23, Søn: kl. 11-18.

Earlier Event: July 20
SAMLING "HÅBET"