Back to All Events

FINN REINBOTHE "FACING REALITY" đź“·


  • Ringsted Galleriet, Ringsted Bøllingsvej 15 Ringsted, 4100 Denmark (map)
Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Pressemeddelelse, august 2020

Så er det endnu engang blevet tid for superduper-hardcore-konceptkunst på vores stille villavej i det midtsjællandske. Finn Reinbothe (1953) kigger forbi Ringsted Galleriet med en serie værker, der på forskellig vis peger på konstruktion, tyngdekraft, bevægelse, relationer mellem hverdagselementer og sproget som formgiver. Det lyder måske lidt ’opstyltet’ og indrømmet, det er nogle af værkerne da også, men flere er også ’nede på jorden’. Det er en udstilling, hvor hverdagen bliver viklet godt og grundigt ind i finkulturens ramme. Facing Reality er mixed media med filthatte, diverse stativer, sten, snorretræk, papircollager, smykker i lysstofarmaturer og roterende mobiler.

Finn Reinbothes Facing Reality kredser, som udstillingstitlen indikerer, omkring accept; er måske ligefrem en lille opfordring til at give slip, tage ansvar, og acceptere og forholde sig til dét som man nu står overfor.

Finn Reinbothe, Untitled (Back to Nature) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Back to Nature) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Fra slut 70’erne og frem har Reinbothe med sine værker stillet spørgsmålstegn til dagligdagens og billedkunstens repræsentationer. Reinbothes arbejde er konceptuelt funderet, men uden at være nærig med formen. Intet medium eller materiale står uantastet: opbevaringsstativer, brødkasser, papkasser, video, filthatte, fotos fra fjernsynet, postrør, diasprojektioner, ledninger, malerier, dimser fra det lokale byggemarked, gangstativer, collager, dele fra en pavillon og så videre, - elementer, der alle indgår på lige fod med hinanden. Der er en overflod af information, som approprieres og komprimeres til en tight komposition i rummet. Reinbothe er ikke fedtet med sine aspirationer, hvilket resulterer i nogle tvetydige installationer, der rummer både det spektakulære og patetiske.

Finn Reinbothe, Untitled (print collection), 1980. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (print collection), 1980. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (print collection, detalje), 1980. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (print collection, detalje), 1980. Foto: Morten Jacobsen.

Reinbothe er übercool, men også herligt selvudleverende. Han presser (kunst)konventioner og ikke mindst forventninger om, hvad man kan tillade sig og IKKE tillade sig … I Reinbothes selskab får vi et humoristisk los i vores konventionelle og hierarkiserede forestillinger. Der æstetiseres, leges og parodieres over den modernistiske trang til overskridelse (erobring af nyt land, nyt udstillingsrum!).

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

I et tidligere fotoværk Seven Louisiana Installation (2001) har Reinbothe skudt en diasprojektion af det prestigefyldte (utilnærmelige) udstillingsrum på Kunstmuseet Louisiana op ad sin ateliervæg, hvorefter han placerer ensfarvet plastikark på ’Louisiana-væggen’, affotograferer dem i deres nye setting, således at disse nu fremstår som højmodernistiske monokromer. Som illusion fremstår det ret utroværdigt, men som konceptuelt værk omvendt troværdigt. Reinbothes tydelige fake er hans troværdighed.

Finn Reinbothe, Pretty Beautiful 2019. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Pretty Beautiful 2019. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Pretty Beautiful 2019 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Pretty Beautiful 2019 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Words) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Words) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Naked (Back to Nature) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Naked (Back to Nature) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Mandala, 2018. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Mandala, 2018. Foto: Morten Jacobsen.

Reinbothe har igennem de sidste 40 år testet betragterens villighed til at acceptere kunsten som den kan tage sig ud. ’Rammeværkerne’ han har udstillet de senere år kan ses som en kulmination af denne test, hvor rør og snorretræk på væg udgør en ramme for betragterens egne forventninger og fordomme. I værkerne stilles der spørgsmål til betydningsrammen for kunsten, og på den måde inddrages beskueren og institutionen som aktive medskaber af kunstoplevelsen. Med ferniseringen af Facing Reality åbner vi op for en ny sæson med fortsættelse af udstillingsprogrammet idiosynkrasi (det særegne).

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Facing Reality, 2020 installationsview. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Depot (Material Collection) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Depot (Material Collection) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Depot (Material Collection) 2020 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Depot (Material Collection) 2020 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, The Air I Breath 2018. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, The Air I Breath 2018. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020. Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Finn Reinbothe, Untitled (Framing) 2020 (detalje). Foto: Morten Jacobsen.

Med Finn Reinbothes udstilling ønsker vi at vise konceptkunst, der er udført med et skarpt blik for detaljer, genstandenes indbyrdes relationer i kompositionen og i rummet. Holdet bag Ringsted Galleriet inviterer derfor indenfor til et møde med det billedkunstneriske felt. Her vil der være mulighed for at opleve høj kunstfaglighed i en afslappet og imødekommende ramme. Der vil være lidt øl, vin, sodavand, Covid-19 venlige snacks af en art og ikke mindst en introduktion til udstillingen, hvor man får mulighed for at høre kunstnerens tanker omkring værkerne. Udstillingen er kurateret af Morten K Jacobsen og Heidi Hove.

Fernisering: Lørdag d. 29. august, kl. 13-15.
Udstillingsperiode:
D. 29. august - 19. september, 2020
Åbningstider i udstillingsperioden: Lørdage kl. 13-16 (eller efter aftale).

Earlier Event: August 28
CHART 2020