Back to All Events

EMILY GERNILD "FAR HAR DUKKER MED"


  • Gl. Holtegaard, Holte Attemosevej 170 Holte, 2840 Denmark (map)

Emily Gernild, Dukker, 2023. Foto: Malle Madsen.

Pressemeddelelse, november 2023

På Gl. Holtegaard åbner den danske billedkunstner Emily Gernild nu sin hidtil største soloudstilling Far har dukker med. Med sine dragende og farvestærke malerier gendigter Gernild erindringer om sin egen families fortid og de fortællinger, der er gået i arv i generationer i en udstilling om kvindeskæbner, erindringslag og søsterskab.

I udstillingen Far har dukker med er billedkunstner Emily Gernild (f. 1985) optaget af, hvordan vi forholder os til de familiehistorier, som går i arv, og de som går tabt mellem generationer. Gernild bruger maleriets mange lag til at gå i dybden med det, som ligger under overfladen. I udstillingen tematiserer hun generationsfortælling, sorg og søsterskab med udgangspunkt i tanterne Inger og Evas historie.

Fra sin barndom husker Emily Gernild tanterne i svage glimt. Inger og Evas liv og skæbnehistorie har hun kun begrænset kendskab til gennem samtaler med sin familie, familiefotos og arvede genstande. I et sanseligt, melankolsk univers af marcipanbeige, hindbærrøde, cremehvide og blommefarvede nuancer gendigter Emily Gernild sin egen families historie.

Søstrene Inger og Eva er født i 1919 og 1921 og voksede op i et fint borgerhjem på Bellisvej i Vanløse, hvor de boede sammen til deres død. Deres far var en succesfuld konditor, og tanterne elskede, når han havde store flødekager med hjem fra arbejde. Inger og Eva fik hverken børn eller anden familie. De levede et isoleret liv i familiens villa og kom kun sjældent ud af huset. Inger var i lange perioder af sit liv syg og sengeliggende, og Eva viede sit liv til at passe hende. Som ung blev Inger kaldt oprørsk og uregerlig, fordi hun stik i mod familiens indremissionske traditioner ikke ville konfirmeres. Inger var angst for at blive voksen – nægtede overgangsritualet fra barn til voksen. I de ungdomsromaner, hun læste, slettede hun sirligt de ord, der henviste til køn, alder og religion. Inger blev med tiden mere og mere plaget, hørte stemmer og udviklede lidelsen OCD. I 30’erne fik hun foretaget det omstridte indgreb lobotomi, også kaldet det hvide snit, hvorefter hun levede et liv som både apatisk, depressiv og stille.

Udstillingens titel Far har dukker med refererer til en sætning, som søstrene gentog, hver gang faren kom hjem fra udlands- eller forretningsrejser. Så havde han nemlig porcelænsdukker med hjem til sine døtre. Titlen beretter både om forventningsfuldhed og glæde og en kærlig handling, men klinger samtidig af ambivalens og uhygge. Den fremmaner således nogle af de mere dystre, tvetydige og psykologiske spor, som finder sted i Emily Gernilds sanselige og farvestærke malerier.

Emily Gernild bruger maleriets mange lag til at gå i dybden med det, der ligger under overfladen i tanternes historie. Maleriet er et konstruktionsarbejde, hvor flødekager, interiører, blomstrede tapeter og lugten af lux-sæbe væver sig sammen i åbne fortællinger, der forholder sig både nysgerrigt, undrende og kritisk til tanternes liv. Et liv, der udspillede sig i en tid parallelt med kvindefrigørelsens gryende begyndelse og i en tid før moderne psykiatri. Gernild tematiserer samtidig de generationsfortællinger, der ofte gives videre i form af samtaler, familiefotos, arvegods og løsrevne erindringer, og med sin udstilling Far har dukker med kaster Gernild lys over nogle af de kvindeskæbner, som hidtil har fået meget lidt plads i vores fælles historieskrivning.

Emily Gernild (f. 1985) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og Kunstakademie Düsseldorf. Hun har deltaget i udstillinger i både ind- og udland og hendes værker er repræsenteret i flere markante kunstsamlinger. Gernild er i dag en af de mest markante unge danske malere, der har udmærket sig ved et farvestærkt og sanseligt maleri. I sit arbejde med maleriet bruger hun en bred vifte af materialer, herunder harelim, olie, akryl, gesso, pastel, oliekridt, blyant mm. Gernilds visuelle sprog pendulerer mellem det abstrakte og det figurative, hvorfra både konkrete motiver og ubestemmelige stemninger træder frem med en medrivende energi.

Kreativt værksted for børn, unge og voksne: Hver dag i kunsthallens åbningstid kan udstillingens gæster besøge det kreative værksted på egen hånd. Her er der mulighed for lave kreative opgaver med inspiration fra udstillingen. På udvalgte lørdage er der er værkstedsvært tilstede, der vil give inspiration og guide til værkstedets kreative opgaver. Materialer i værkstedet er gratis.

Udstillingsåbning: Torsdag d. 16. november, kl. 17-19.
Der vil være forfriskninger, åbningstaler og fri adgang til udstillingen. Kunstneren vil være til stede. Det kræver ikke tilmelding at deltage.
Udstillingsperiode: 17. november, 2023 - 18. februar, 2024.
Åbningstider: Tirs-fre: kl. 12-17, tors: kl. 12-20, lør-søn: kl. 10-17.
Mere info: www.glholtegaard.dk

Udstillingen er generøst støttet af: Beckett-Fonden og Grosserer L. F. Foghts Fond. Gl. Holtegaards udstillingsprogram 2023 er støttet af: Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond.