Back to All Events

DINA EL KAISY FRIEMUTH "NO HISTORY AT ALL"


  • O – Overgaden, København Overgaden Neden Vandet 17 København, 1414 Denmark (map)
Diara Sow scr.sh. D.N.A. hydrocapsules.love.

Still fra filmen hydrocapsules.love, D.N.A, 2020. Foto: Diara Sow.

Pressemeddelelse, oktober 2021

Dina El Kaisy Friemuths kommende soloudstilling No History at All består af en totalinstallation på O – Overgadens underetage og en intervention i kunsthallens institutionelle program. Udstillingen holder et spejl op foran den hvide, vestlige museumsinstitution og stiller spørgsmålstegn ved dens historiske magtposition og aktuelle eksistensberettigelse. Med bl.a. en arrangementsrække, et nyt filmværk, et tæppe udsmykket med et citat af den antiislamofobiske aktivist Houria Bouteldja og store, kulørte statement plakater beder El Kaisy Friemuth i sin første, danske institutionelle soloudstilling sit publikum om at tage stilling til historieskrivningen, de selv er en del af.

I udstillingen tager man plads på et stort gulvtæppe, der mimer den kultur, El Kaisy Friemuth selv er vokset op i, hvor familier sidder sammen og deler viden gennem fortællinger, skrifter og billeder. Gulvtæppet danner rum for sociale arrangementer og debatter i udstillingsperioden, hvor El Kaisy Friemuth faciliterer en række samtaler om dekolonial tænkning og institutionel kritik italesat af især stemmer fra det globale syd. "Hvem kan eje en historie?", spørger El Kaisy Friemuth med udstillingens spørgsmål til demokratiet og museets legitimitet: Museets er en oplysningsinstitution, der i Vesten hyldes som et produkt af oplysningstiden. Men museet bærer også på en dyb og smertefuld historie af imperialisme, kolonialisme og hvidt overherredømme; mange museer har stadig objekter, som blev stjålet under kolonitiden.

I en kritik af, at museumsinstitutionen repræsenterer et Vestligt blik på verden, spørger udstillingen, hvordan man kan returnere kulturhistoriske artefakter til deres oprindelseslande uden bare at give dem til “endnu et museum”? Og hvordan kan man implementere radikale og vedvarende strukturelle forandringer i selvsamme museumsinstitutioner – eller på en kunstinstitution som O – Overgaden?

3_credit_ Aphinya Jatuparisakul.jpeg

Dina El Kaisy Friemuth.
Foto: Aphinya Jatuparisakul.

2_credit_ scr.shot fcnnnews ep.3.jpeg

Still fra FNCNNNews ep. 3, FKUN.

El Kaisy Friemuth er kendt for sit aktivistiske, kollektive, feministiske og kritiske kunstneriske arbejde, der undersøger socio-politiske fællesskaber og tilhørsforhold og sætter spørgsmål om køn, etnicitet og klasse i relation til kulturel opvækst. El Kaisy Friemuths praksis skabes ofte i samarbejde med andre kulturarbejdere og involverer kuratering, tekst, performance og video. Således vil udstillingen No History at All også omfatte en eventrække af workshops, paneldebatter og talks, hvor Friemuth giver rum og plads til flere stemmers perspektiver på udstillingens tematik. Blandt andet afholder den nyopstartede fagforening for racialiserede kunstnere og kulturarbejdere i Danmark – The Union – en samtalerække på gulvtæppet.

Dina El Kaisy Friemuth (f. 1988) bor og arbejder i København og Berlin og er blandt andet medstifter af kunstnerkollektivet FCNN – Feminist Collective With No Name sammen med Anita Beikpour. De er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i København og UdK Berlin 2010-2016 og deltager p.t. i Berlin Programme for Artists 2021-2023.

Fernisering D. 5. november, kl. 17-21.
Udstillingsperiode: D. 6. november - 31. december, 2021.