Pressemeddelelse, februar 2020
Det er med store forventninger, at Ringsted Galleriet Äbner sÊsonen op med soloudstillingen I DID DID I af billedkunstner Benedikte Bjerre (f. 1987). Den kryptiske titel er bÄde pÄstÄelig og tvivlende, og antyder miksede fÞlelser i mixed media.
Titlen er et palindrom, der kan aflĂŠses ens forfra og bagfra og er pĂ„ den mĂ„de helt konkret tvetydig. Den kan oversĂŠttes til JEG GJORDE GJORDE JEG, som rummer bĂ„de det storskrydende og selvudslettende. For Bjerre er titlen ogsĂ„ hĂŠftet op omkring sit eget forhold til skulptur: âhvilken del har jeg lavet, og ikke-lavet?â SpĂžrgsmĂ„l, der uvilkĂ„rligt opstĂ„r, nĂ„r man arbejder med readymades som i Bjerres tilfĂŠlde. Udover at pege pĂ„ en konkret skulpturproblematik, refererer titlen ogsĂ„ til, hvordan vi i det sociale rum stĂ„r i konstant forhandling mellem opfattelsen af en given handling set fra vores eget perspektiv og den andens. PĂ„ den mĂ„de er den sociale virkelighed relativ abstrakt, mens der findes en hĂžjere grad af fĂŠlles forstĂ„else af vores fysiske omgivelser "fx. kan vi som regel blive enige om at en stol, er en stol" udtaler Bjerre.
Det er mÄske grunden til, at de prÊfabrikerede hverdagsmaterialer, de sÄkaldte readymades, er sÄ prÊsente i Bjerres praksis. De findes overalt: i titlen, i motiverne og i materialerne. Readymadens em af tidligere funktion og system, kiler kultur og industri ind i kunstens rum og trÊkker dermed verdenen ind i perceptionen. Via dens funktion og pragmatik reprÊsenterer readymaden ogsÄ noget uprÊtentiÞst og distancerende. For Bjerre er denne distance vigtig i vÊrket, ikke fordi hun vil lÞbe fra sit ansvar, men fordi readymaden reprÊsenterer et semioffentligt rum, en distance til det private.
Readymaden er ikke et aftryk af Bjerre selv, men den er et manipulerbart redskab, der kan omformes og sĂŠttes i nye relationer, som muliggĂžr en stĂžrre grad af adskillelse mellem vĂŠrk og kunstner. En adskillelse, der efterlader rum til beskuerens refleksioner.
Til udstillingen I DID DID I pÄ Ringsted Galleriet har Bjerre sammenfattet forskellige typer af butiksinteriÞr. VÊrkgruppen bestÄr af tre mobile-lignende skulpturer, som er holdt oppe af et stativ, der lyder og gÄr i bevÊgelse ved berÞring. Skulpturerne kan minde om et slags new-age vindspil, men ifÞlge Bjerre ogsÄ som halv-voldelige skelletter fanget i et stÄlskab eller en reol. Udstillingen byder ogsÄ pÄ en serie billeder printet pÄ aluminium. Det er forstÞrrede scanninger af tilsyneladende mere eller mindre tilfÊldige avisopslag af Êldre, fysiske udgaver af New York Times International. Dog med den fÊllesnÊvner at reklamer for armbÄndsure optrÊder i dem alle.
Holdet bag Ringsted Galleriet inviterer indenfor til et mÞde med det billedkunstneriske felt. Her vil der vÊre mulighed for at opleve hÞj kunstfaglighed i en afslappet og imÞdekommende ramme. Der vil vÊre lidt Þl, vin, sodavand, snacks af en art og ikke mindst en introduktion til udstillingen, hvor man fÄr mulighed for at hÞre kunstnerens tanker omkring vÊrkerne. Med ferniseringen I DID DID I, Äbner vi op for en ny sÊson med fortsÊttelse af udstillingsprogrammet idiosynkrasi (det sÊregne). Med Bjerres udstilling Þnsker vi at vise objektkunst, der er udfÞrt med et skarpt blik for kompositioner og rum.
Fernisering: LĂžrdag d. 7. marts, kl. 13-15 | Facebook event
Udstillingsperiode: 7. marts - 28. marts 2020.
Ă
bningstider: Alle lĂžrdage: kl. 13-16 eller efter aftale.