Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "BAD TIMING – OR HOW TO WRITE HISTORY WITHOUT OBJECTS"


  • Den Frie Udstillingsbygning, København Oslo Plads 1 København, 2100 Denmark (map)

Grafik: Beate Bloch Christensen (baseret på en tegning af Henriette Heise).

Pressemeddelelse, august 2023

Ny udstilling synliggør kvindelige kunstneres historiske fravær

Bad Timing – or How to Write History Without Objects udforsker historiens udeladelser og bearbejder det narrative fravær i kvinders bidrag til kunsthistorien. Med en kombination af historiske værker og nyproduktioner af fremtrædende samtidskunstnere sætter udstillingen fravær i forgrunden.

I 1920 åbnede Kvindelige Kunstneres Retrospektive Udstilling på Den Frie, hvor 200 kvindelige kunstnere udstillede næsten 700 kunstværker. I dag er mange af værkerne gledet ud af historien, og det samme gælder fortællingerne om de kvinder, der skabte dem. Denne forsvinden er udgangspunktet for udstillingen Bad Timing – or How to Write History Without Objects.

Udstillingen undersøger, hvordan man kan arbejde med det fravær af objekter, vi står tilbage med i historien om kvindernes udstilling og deres levede liv. Hvordan kan fraværet tage form og blive registrerbart? Ti fremtrædende samtidskunstnere tager fat på dette spørgsmål og udforsker på hver deres særegne måde fravær som fænomen. Ulla von Brandenburgs enorme tekstilinstallationer udgør den strukturelle rygrad i udstillingen. De gigantiske værker griber ind i Den Fries ikoniske arkitektur og skaber nye rum i rummene. Inden for disse bløde vægge vidner mørke aftegninger på tekstilet om objekter, der ikke længere er til stede, og som vi nu kun kan spore som skygger af fortid.

Herudover giver fraværet sig til kende på flere måder i udstillingen. Det udforskes i de tomme, udtværede landskaber i Anna Munks malerier og i processen, hvormed verdenshavene har opsuget pigmenten fra Jota Mombaças stofværker og efterladt nye spøgelsesagtige indfarvninger. Det mærkes i Henriette Heises undvigende 'flaneter,' i Hannah Blacks hullede politirapporter og Atiéna R. Kilfas fritstående model af en trappeopgang. Man fornemmer fraværet i Marie Søndergaard Lolks valg af skrøbelige materialer, i Eliyah Mesayers portal-lignende tærskelinstallation og i illusionen om kuratoren Bob Smith.

Selvom udstillingens kuratoriske tilgang er fravær, indgår malerier, tegninger, skulpturer og andre kunstværker skabt af de kvinder, som deltog på udstillingen i 1920. Blomstermotiver, portrætter af kvinder og børn, interiører og stilleben, stilfærdige landskabsbilleder og mennesker fordybet i hverdagslige sysler er ophængt i en stor installation skabt af Lea Porsager i det centrale udstillingsrum. Her er billederne fra kvindernes levede liv, verden set igennem de kvindelige kunstneres øjne, placeret blandt Porsagers kalibreringskrydsskulpturer, der metaforisk afstemmer kunsthistoriens ubalancer.

Med Bad Timing manifesterer fraværet sig på en måde, hvor det ikke blot opleves som tomhed, men paradoksalt nok som rum fyldt med genstande og tableauer, der tematiserer fraværet. Udstillingen stræber efter at bidrage til opbygningen af et transhistorisk fællesskab og frembringer en tilgang til kuratering og kunsthistorie, der ikke venter på det rette øjeblik, men derimod afskaffer ideen om dårlig timing.

Deltagende samtidskunstnere:

  • Hannah Black

  • Ulla von Brandenburg

  • Henriette Heise

  • Atiéna R. Kilfa

  • Marie Søndergaard Lolk

  • Eliyah Mesayer

  • Jota Mombaça

  • Anna Munk

  • Lea Porsager

  • Bob Smith

Bad Timing – or How to Write History Without Objects er den anden udstilling i den forskningsbaserede udstillingsserie Ormehuller, kurateret af ph.d.-stipendiat og inspektør på Den Frie, Anna Weile Kjær.

Fernisering: Fredag d. 25. august, 2023, 15-18 (Facebook-event)
Periode: 26. august - 22. oktober, 2023.

Udstillingen er generøst støttet af 15. Juni Fonden, Arne V. Schleschs Fond, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Bodil Pedersen Fonden, Dansk Tennis Fond, Knud Højgaards Fond, Novo Nordisk Fonden, Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.