STANLEY WHITNEYS MØDE MED KOBBERTRYK

Det er af mange grunde en fornøjelse at skrive om det projekt, vi i øjeblikket viser i BORCHs Butik og senere på vores galleri i Berlin under Gallery Weekend. En af dem er, at vi er det første danske udstillingssted, der præsenterer en af de virkelig store nulevende amerikanske malere; Stanley Whitney.

Stanley Whitney (f. 1946) blev en del af kunstscenen i New York i midten af 1970erne. Indtil hans store gennembrud i 2015 med udstillingen Dance the OrangeThe Studio Museum i Harlem var han en udpræget artist’s artist, men relativt ukendt blandt civilbefolkningen. Jeg mødte selv Whitney i begyndelsen af 1990erne, men først da jeg igen stødte på hans malerier i 00erne, begyndte vi at tale om at lave et trykprojekt sammen.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop | Foto: Steven Tannenberg.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop | Foto: Steven Tannenberg.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Det lykkedes i juli 2016, og det samarbejde der opstod mellem Whitney og værkstedet, er en anden grund til min fornøjelse ved at skrive dette. Hans erfaringer med tryk var ret begrænsede, så vi startede med at introducere ham til de mange forskellige teknikker, der findes i kobbertryk.

Vi arbejdede med 15-20 testplader, som vi først bearbejdede i hver sin teknik, og derefter forsatte vi med at arbejde med dem i mange kombinationer. Whitney fandt hurtigt frem til et udvalg af teknikker, der passede hans arbejdsform, og allerede på anden dagen begyndte vi på de 8 større plader, der udgør projektet. Han så hurtigt, hvordan kobbertryk adskiller sig fra tegning og maleri på papir, og hvordan det tillader drastiske forandringer fra ét stadie til det næste. Serien udviklede sig til en suveræn leg med pladens og trykkets rum og sluttede med nogle frigjorte, nærmest henkastede, versioner af hans karakteristiske, løse grid.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop | Foto: Steven Tannenberg.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop | Foto: Steven Tannenberg.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Stanley Whitney, Niels Borch Jensen Editions Print Shop.

Den største fornøjelse er dog de tryk, der kom ud af det hele. De 8 sort/hvide raderinger har alt det, der gør grafik til et så fantastisk medie. De er friske og umiskendeligt fine værker af Stanley Whitney, og samtidig er de helt sig selv, ikke som nogle af hans andre værker. Han har tydeligt ladet sig udfordre af teknikkernes specifikke udtryk, han har fulgt dem og undersøgt dem, til de bragte ham til helt nye visuelle udtryk. For os beskuere er det en sjælden mulighed for at komme helt tæt på hans kunstneriske proces.

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Sugar lift aquatint, open bite. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Soft ground etching, sugar lift aquatint. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Sugar lift aquatint, open bite. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Sugar lift aquatint. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Soft ground etching. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Sugar lift aquatint. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Spit bite aquatint, soft ground etching. Edition of 18).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Spit bite aquatint, line etching. Edition of 18).

Som en ekstra bonus blev raderingerne færdige et par dage før tiden, så vi nåede at lave en serie på 9 store og fantastisk veloplagte monotypier.

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Monotype, 139,5 x 169,5 cm).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Monotype, 139,5 x 169,5 cm).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Monotype, 139,5 x 169,5 cm).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Monotype, 139,5 x 169,5 cm).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Monotype, 139,5 x 169,5 cm).

Stanley Whitney "Untitled", 2016 (Monotype, 139,5 x 169,5 cm).

Niels Borch Jensen (f. 1952) har drevet Niels Borch Jensens Værksted for Kobbertryk siden 1979 og har lige siden arbejdet med en lang række anerkendte kunstnere. I 1999 åbnede Niels Borch Jensen Gallery i Berlin og i 2014 åbnede BORCH's butik i Bredgade, København. Niels Borch Jensen har bidraget til idoart.dk siden 2016.