LYDBILLEDER: QUICK QUICK OBEY

Så er det blevet tid til at dykke ned i en ny omgang lydbilleder. Denne gang handler det om det danske band Quick Quick Obey.

Quick Quick Obey er et band, som jeg har fulgt lige siden deres begyndelse, og jeg har altid beundret dem for deres helt fantastiske musik og specielt for deres tilgang til at skabe. Jeg har en stor respekt for folk, der tager sagen i egen hånd, og som selv tager ejerskab over hver eneste del af den kreative proces. Jeg har kæmpe respekt for folk, der tør at bevæge sig ud på steder, som de måske ikke er vant til. Det synes jeg er helt vildt inspirerende.

Quick Quick Obey | Foto: Daniel Buchwald Rasmussen

Quick Quick Obey | Foto: Daniel Buchwald Rasmussen

Hvem er i, og hvor kommer i fra?
Vi er Esben, Nikolaj, Mikkel og Søren, og tilsammen er vi Quick Quick Obey. Vi mødte hinanden, og startede bandet, i foråret 2009. Først holdte vi til i Thy, men nu er vi flyttet til København. I april 2014 udkom vores debutalbum Bulb Days, som vi selv indspillede over 4 måneder, hvor vi fandt ind til musikken, og hinanden, på en gård i Thy.

Hvilke tanker gjorde i jer, inden i skulle lave jeres artwork?
Nikolaj: “Bulb Days” står for den tid hvor albummet blev skabt. Vi spillede musik og voksede op sammen over 4 år, inden vi begyndte at indspille, og der er faktisk sange og idéer fra hele den tid repræsenteret på albummet.

Esben: Vi er fire meget forskellige individer, men når vi skriver musik, opstår der et særligt rum, som vi alle føler os hjemme i. Det føles lidt som et drømmeland, hvor der er plads til, at vi kan udfolde os frit og skyde idéer ud mod, og mellem, hinanden.

Nikolaj: Det var dette frirum, og denne periode, vi gerne ville have vores coverart til at afspejle. Det skulle fange, hvordan vi smelter sammen, på kryds og på tværs, med alt det magiske i centrum.

Proces.

Proces.

Hvilke kriterier har været vigtige for jer?
Esben: I kraft af, at alt ved albummet var selvlavet, var det vigtigt for os, at vi var med i hele processen. Derudover ville vi gerne finde noget simpelt, noget som kunne være et ikonisk symbol eller næsten fungere som et logo.

Nikolaj: Sangene har meget klare farver, så farvevalget var også vigtigt. Det skulle passe til den stemning, vi følte i musikken.

Hvordan fandt i inspirationen til coveret?
Nikolaj: I de sidste uger af indspilningerne fandt jeg en Italiensk grafikers hjemmeside. Jeg forelskede mig i et motiv af bobler, som af bandet blev døbt “det gyldne broccoli”. Det var det, der i første omgang blev inspirationen.

Proces.

Proces.

Hvordan var jeres proces fra idéen til det endelige cover?
Esben: Til at starte med prøvede vi forgæves at kontakte Exper Giovanni Rubaltelli (grafikeren bag “det gyldne broccoli”). Det var dog først, da Nikolaj på Engelsholm Højskole mødte en talentfuld glaspuster fra Californien, ved navn Roy Nielsen, at idéen om selv at lave en skulptur opstod.

Nikolaj: Da delene til skulpturen var klar, inviterede jeg min barndomsven og fotograf Christoffer Campbell med i projektet. Sammen med Roy brugte vi en lørdag i Engelsholms fotostudie på at lege os frem til resultatet. Vi fandt en metode, hvor vi satte en 10 sekunders lukketid på kameraet. I løbet af de 10 sekunder ”malede” vi med lys i forskellige intervaller. Christoffer sad gemt på gulvet under skulpturen og kunne farve glasset med lys i forskellige farver, mens vi brugte forskellige spots til at skyde på glasset forfra. Alle farver og lys kan ses på det endelige billede. Jeg tror, at vi lavede omkring 100 unikke kombinationer, med forskellige farver, den dag. Det var ekstremt sjovt og lærerigt. Ingen af os havde prøvet noget lignende før.

Esben: Udvælgelsesprocessen var lang, men der er ingen tvivl om, at det endelige resultat opfylder alle vores ønsker. Det skal også siges, at det endelige motiv på albummets cover er det helt rå billede, som blev taget den dag  – der er altså ingen grafisk computeri, og ingen fusk. Det er bare et billede, som er sat på et cover.

Proces.

Proces.

Hvorfor valgte i selv at lave coveret?
Nikolaj: Som tidligere nævnt følte vi, at vi stod med en meget personlig plade, der bar præg af, at den er selvlavet. Derfor ville det være mærkeligt at få en anden til at lave det visuelle førstehåndsindtryk til “Bulb Days”.

Hvilke tanker lå der bag at bruge glas?
Nikolaj: Ikke så meget andet, end at vi gerne vil gøre brug af de dygtige mennesker, der er omkring os. Muligheden bød sig næsten ved et tilfælde, og den mulighed er også en del af forløbet og historien bag “Bulb Days”.

Hvordan har i det med det endelige resultat?
Esben: Vi er meget tilfredse! Vi har tidligere gået efter at lave det visuelle selv, men det her er uden tvivl det mest vellykkede.

Nikolaj: Vi er glade for, at det lykkedes at lave noget originalt. Noget som er en form for stillbillede af en igangværende proces, men som stadig bevarer roen, ynde og enkelhed i sin figur.

Det endelige motiv til “Bulb days”.

Det endelige motiv til “Bulb days”.

Runi Guld (f. 1992) er grafisk designer og har taget en bachelor i Kommunikationsdesign ved Designskolen Kolding, 2016. Runi har bidraget til idoart.dk siden 2014.