Back to All Events

MARIE KØLBÆK IVERSEN "O TILLI"


  • Ebeltoft Kunsthal, Ebeltoft Bagvænget 12 Ebeltoft, 8400 Denmark (map)

Pressemeddelelse, august 2022

Marie Kølbæk Iversen
– med Pettersen & Hein, Lystbækgaard,
Alexis Mark og Katinka Fogh Vindelev

I O Tilli bringer Marie Kølbæk Iversen havfruer og havkale, tryk og tegninger, korværker, fabulering og strikkede sokker sammen i en udstilling, der via mytens og ritualets transformative kraft afsøger menneskehedens vekslende forhold til naturen.

Myter om havfolk er hyppigt forekommende i kystnære egne, hvor havets tilstand og luner har afgjort hele samfunds liv og skæbne. Her har havfolket symboliseret de dødes ånder i havet såvel som vandets egen kraft og vilje. Langs den jyske vestkyst kunne man gøre sig gode venner med havfolket ved at strikke dem vanter eller sokker. Så ville man blive advaret, hvis det blæste op til storm, eller havfolket kunne velsigne én med et garnnøgle, der aldrig ville slippe op, så længe man ikke profiterede på ulden.

Inde i landet finder man også ofte havfruen i arkæologiske fund og folkeminder, hvor hun optræder som fertilitetssymbol eller som repræsentant for de afdødes ånder og vandets agens. Her løber havfolket med regnen og underjordiske kilder for at tage bolig i planter og gravhøje, og informanter til folkemindesamler Evald Tang Kristensen fortæller således, hvordan de på solrige dage har set en havfrue sidde i en gravhøj og lufte sit guld, mens hun redte sit hår. Ligeledes har den to-halede havfrue siden Babylons tid symboliseret den fødende kvinde, der med sit (foster-)vand viderefører livets og slægternes gang på jord.

I udstillingen O Tilli på Ebeltoft Kunsthal aktiverer Marie Kølbæk Iversen havfolkets mytologier ad to spor: Det ene tegner en historisk akse og baserer sig på folkeviser og sagn fra Vestjylland, indsamlet af Evald Tang Kristensen blandt andet hos Kølbæk Iversens tip-tip-tip-oldemor, Johanne Thygesdatter.

Udstillingens titel kommer af formoderens sang om havfruen, der ‘danser o tilli’ — dvs. spræller på gulvet som en fisk — efter at være blevet taget til fange af den danske dronning. Sangen blev optegnet i 1870’erne i forbindelse med hedens opdyrkning og kan læses som en kritisk kommentar til den danske nationalstats undertvingelse og indlemmelse af hedeegnene. Det andet spor arbejder med havfolke-figuren i sin moderne afmytologiserede inkarnation i form af den nordatlantiske hajart havkal — dvs. ‘havmand’ — der er en hyppig bifangst i det kommercielle fiskeri og dermed repræsentant for den natur, der lægger krop til forbrugssamfundets overudnyttelse af naturressourcer.

På tværs af tryk, tegning, fortælling, sang og strik afsøger Marie Kølbæk Iversen menneskets skiftende forhold til naturens, havets og vandets ånder gennem tiderne, og spørger, hvordan vi som mennesker kan genforhandle vores aktuelle rovdriftsrelation til vores omgivelser.

*

Marie Kølbæk Iversen har samarbejdet med Lystbækgaard om at håndstrikke uldne sokker, der indgår i installationen af tegninger og tryk monteret på glas-staffelier skabt af Pettersen & Hein. Derudover tæller udstillingen også udgivelsen af Kølbæk Iversens pan-mytologiske komposit-fabel Birth of Muspelina (designet af Alexis Mark), samt opførsel og plade-lancering af korværket Gravitational Shift, der er skabt af Katinka Fogh Vindelev i samarbejde med Marie Kølbæk Iversen.

*

Marie Kølbæk Iversen (f. 1981, DK) bor og arbejder mellem København og Oslo. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008 og afslutter i 2022 sin praksisbaserede kunstneriske ph.d. mellem Kunstakademiet i Oslo og Aarhus Universitet. Kølbæk Iversen er repræsenteret i flere offentlige samlinger og har udstillet bredt i Danmark og internationalt. Bl.a. på Louisiana, Gwangju Biennalen og Henie Onstad Kunstsenter. I 2021 bidrog Kølbæk Iversen til Ebeltoft Kunsthals åbningsudstilling forord: FORVILDNING, og vil i 2023 skabe et nyt udendørs værk til kunsthallen. Hun er desuden aktuel med udstillingen Rovhistorier på Overgaden i København, der er åben i samme periode som udstillingen i Ebeltoft.

Ebeltoft kunsthal
Billedkunstrådet i Syddjurs Kommune står bag et nyt mødested for den professionelle, udøvende kunst på havnen i Ebeltoft. De kommende år har kunsthallen midlertidigt til huse i en af lagerhallerne på det gamle Stark-område, nu kaldet Havnegården. Målet er at drive en udstillingsplatform med et ambitiøst program for samtidskunst forankret lokalt forskellige steder i kommunen. Allerede i sit første år opnåede kunsthallen en præmiering fra Statens Kunstfond for sit høje niveau af kunstnerisk kvalitet. Et program, der i 2021-2022 bl.a. arbejder med tidsrejser, antropologiske og geologiske metoder. Kunsthallen drives af den frivillige forening Ebeltoft Kunsthal, som har ansat den daglige leder og kurator Mathias Kokholm.

Fernisering: Fredag d. 2. september, kl. 16.
Åbningstaler ved Mia Lejsted (Museum Ovartaci) & Mathias Kokholm (Ebeltoft Kunsthal).
Udstillingsperiode: 2. september – 22. oktober, 2022.
Åbningstider: Fredag 13-17. Lørdag 11-14.

Ebeltoft Kunsthal er støttet af Statens Kunstfond og Ebeltoft i Udvikling ved Syddjurs Kommune.