Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "EXTRACTING A VIEW"


  • M100 - Udstillingssted for samtidskunst, Odense Søndergade 26 kld Odense, 5000 Denmark (map)

Willian Ray Hvilsom. Pressefoto.

Pressemeddelelse, november 2022

M100 åbner gruppeudstillingen “Extracting a View”, en udstilling der kredser om tilfældighedens væsen og potentiale med Julie Hvass (DK), Lorin Brockhaus (DE/A), Olga Liva Bruun (DK), Gala Alica Ostan Ožbolt (SLO/A) og William Ray Hvilsom (DK).

Det tilfældige møde mellem fem akademistuderende fra Wien, Odense og København danner grundlag for udstillingens tematik. Som det tilfældige møde mellem mennesker, får nogle tilfælde særlig betydning og danner efterfølgende venskaber, historier og endda konfrontationer, mens utallige andre tilfældige øjeblikke henglemmes og udviskes. Med stor variation i materialer og teknikker, spændende fra skulpturelle objekter i epoxy til det nyfortolkede freskomaleri, undersøges der på udstillingen “Extracting a View”, de strukturelle og genkendelige omstændigheder, der ligger til grund for “det heldige møde”, der tilskrives vægt og fylde. I udstillingen rettes blikket mod sammenfletningen af de individuelle kunstneres udtryksformer. Der peges på hvordan held og tilfældigheder kan udforme sig som en iscenesættelse af de betingelser, der er givet på forhånd. Det tilfældige møde er altid underlagt mere og mindre synlige faktorer med ligheder og fællestræk, på samme måde som værker og virkeligheder kan have analogiske træk.

Om udstillingen siger kunstnerne:
“Det er først når man bliver opmærksom på tilfældigheden, at det bliver en tilfældighed, frem for et af alle de øjeblikke som man glemmer igen. Hvilke skrøbeligheder eller styrker blotter man ved at fastholde tilfældigheden i intention, og lade møder udvikle sig til venskaber, overvejelser eller kunstværker?”

Værdimæssigt sidestilles det tilfældige oftest med det betydningsløse og ligegyldige, som noget værdiløst og uden mening. Dette til trods for, at de, som kan beregne sandsynligheden for “at noget tilfældigt kan eller vil ske”, eksempelvis sandsynligheds-matematikere i forsikringsbranchen, honoreres med værdifulde summer. At kunne fremsige sandsynligheden for tilfældighed, fungerer dermed som et værn mod værditab og trusler, og tildeler samtidig mennesker kontrol over det meningsløse faretruende tilfælde.

Historisk tilfaldt dette værn mod tilfældets uforudsigelighed i højere grad kirken og det religiøse regí. Men med videnskaben, Darwin og evolutionens tilfældige mutationer og med Nietzsche og den hensygnende Gud, har vi i stedet måttet forlade os på tilfældighedernes enorme potentiale og afgørende betydning for opfindelser og løsninger, kunst og livets udfoldelse. Men spørgsmålet er, om tilfældighedernes tid er ved at ebbe ud i armene på algoritmernes øgede interferering og dominans i verden? Hvordan kan tilfældigheder egentlig opstå i en tid, hvor næsten alle handlinger og møder filtreres gennem sociale medier og søgemaskiners udspekulerede algoritmer? Hvordan kan vi mødes, opfinde og skabe nyt, uden at det er forudbestemt af vores tidligere ageren og handlen i en virtuel verden styret af økonomiske interesser?

Julie Hvass (f. 2000, Skals, DK) er BA studerende ved Det Fynske Kunstakademi. Lorin Brockhaus (f. 1996, Freiburg, DE) har taget sin BA på HGB/Academy of Fine Arts i Leipzig og er kandidatstuderende på Academy of Fine Arts i Wien. Olga Liva Bruun (f. 1999, DK) studerer på Det Jyske Kunstakademi og som en del af sin BA også på Det Kgl. Danske Kunstakademi. Er desuden en del af udstillingsstedet M.I.S. og driver forlaget Unhandy Goods. Gala Alica Ostan Ožbolt (f. 1999, Ljubljana, SLO) studerer på Die Angewandte, University of Applied Arts i Wien og har tidligere læst på University of Art and Design i Linz samt har en BA fra Academy of Fine Arts and Design i Ljubljana. William Ray Hvilsom (f. 2000, København, DK) er BA studerende ved Det Fynske Kunstakademi.

Fernisering: Fredag d. 18. november, kl. 17-20.
Udstillingsperiode: 18. november - 11. december, 2022.
Åbningstider: Tors: kl. 17-19, lør-søn: kl. 13-16.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Odense Kommune, kulturpuljen.