Back to All Events

DET JYSKE KUNSTAKADEMI "AFGANG 19 – COMING OUT"


  • Kunsthal Aarhus, Aarhus J. M. Mørks Gade 13 Aarhus, 8000 Denmark (map)
Matilde Mørk.

Matilde Mørk.

Pressemeddelelse, april 2019

Kunsthal Aarhus præsenterer årets afgangsudstilling, Afgang 19 – Coming Out, fra Det Jyske Kunstakademi med nye værker af fem dimitterende kunstnere.

Det er en stærk kvalitet for en by som Aarhus at have Det Jyske Kunstakademi, og for Kunsthal Aarhus er det en særlig mulighed for at vise, hvad der rører sig på den unge, professionelle kunstscene. Kunstnerne arbejder med analoge såvel som digitale udtryk, og i udstillingen præsenteres vi for både collager, glasskulpturer, keramik, fotografi, performance og videoinstallation.

Hver på sin måde er værkerne manifestationer af en sensibilitet over for det formløse, sprogløse og det, som falder mellem kategorier. Udstillingstitlen italesætter denne opmærksomhed og fremhæver det insisterende arbejde med at skabe nye billeder og åbne op for flere betydningslag. Til udstillingen er udgivet en publikation med processuelt materiale i form af skitser, noter, poetiske tekster og referencer. Kunstnerne har valgt det billedbaserede portfolio fremfor et mere formidlende udstillingskatalog.

Kunstnere: Mads Borre, Matilde Mørk, Maiken Stæhr, Freja Støttrup og Mark Tholander.
Kurator og ekstern vejleder: Maria Bordorff.

Fernisering: 3. maj, 2019. Kl. 17–20.
Udstillingsperiode: D. 3. maj - 6. juni, 2019.

I udstillingsperioden inviterer afgængerne til en række arrangementer, som vil blive annonceret løbende.


Freja Støttrup, Smuldrende Lavendel.

Freja Støttrup, Smuldrende Lavendel.

Mads Borre
Star Eyed Baby
Digital collage på akryl, opslagstavle, indfarvet bomuldsvæv.

Med afsæt i Kunsthal Aarhus’ ovenlys har Mads Borre skabt to digitalt bearbejdede collageværker. De blander abstraktion og mere illustrative billeder i et på samme tid systemisk og antisystemisk forløb. Bløde, stoflige figurer både mimer og ignorerer gitterstrukturens hårde linjer i en dynamisk sameksistens af det rigide og organiske – som en slags queer bevægemønstre i en ellers konform verden. Collagerne har et klart slægtskab med opslagstavlens organiseringsprincipper og løst sammensatte billedflader som analoge modstykker til den digitale skærm. Men den umiddelbare kontakt er og bliver illusorisk. Til at indkredse et mere intimt rum hænger lette og semi-transparente tekstiler ned fra loftet.

Matilde Mørk
Løber dit spor i sølv?
Installation, dansere
(Makiko Aoyama, Sophie Arstall, Gilles Polet, Camilla Stage, Emma-Cecilia Ajanki og Robert Logrell).

”Det er et ansvar at lytte bedre, men en voldshandling at ville forstå”. Sådan afslutter Matilde Mørk en af sine tekster og sætningen er central for hendes installation. Med lungesneglen som protagonist har hun skabt et performativt og sorgbart miljø, hvor ordløs kommunikation dyrkes i dans – men også i savl som en slimet skrifttype, der bliver til sølv, når det størkner. En dokumentationsvideo viser dansernes langsomme og til tider elektriske bevægelser om hinanden, hvilket antyder en nervesystemisk forbundethed, og deres talebobler af røg i glassneglehusene står tilbage som stille, fuldgyldige udsagn.

Maiken Stæhr
The moon will teach you nothing.
Installation, performance.
Modeller: Markus Konstantin, Lucas Bergan.

I en scenografisk disponeret installation lader Maiken Stæhr sterile og blanke overflader være fundamentet for et performativt værk. De dybblå klinker henleder tankerne til baderum; rum hvor kroppe behandles og vurderes. Dryppende vand fra loftet varsler om utætheder og en ventilator sætter den stillestående luft i bevægelse. Det er et absurd scenarie, hvor forholdet mellem årsag og funktion, objekt og subjekt undersøges. En henlagt kulisse, som med jævne mellemrum animeres af to modeller iført draperede, skulpturerede porcelænsstykker, der besværliggør deres bevægelser.

Freja Støttrup
Smuldrende Lavendel.
Digitalt bearbejdet fotografi.

Ved at rette sin kameralinse mod sig selv og sine nærmeste, har Freja Støttrup skabt en personlig portrætserie, der med en enkel formulering kan siges at handle om relationer; ikke kun til andre men også de relationer, man kan have til sig selv og de selvbilleder, man har. Selvportrættet er derfor en tilbagevendende genre hos Støttrup, der betragter sit arbejde med fotografi som led i en kunstterapeutisk praksis. Ansigtet er dækket, ligesom kroppen kun optræder delvist, hvilket skaber en distance til det portrætterede i de ellers meget positivt stemte billeder.

Mark Tholander
They built the widened coral reef.
Videoinstallation.

I sit værk reflekterer Mark Tholander over tilværelsen som en vandring langs en linje. Vi præsenteres for situationer, hvor forskellige karakterer eksisterer i hver deres lukkede filmsæt, og ikke kun det; objekter – ja selv forgrund og baggrund – synes at glide forbi hinanden som parallelle narrativer, der aldrig mødes. Som når en restaurantejer i en af scenerne ledsager sin huspianist gennem et tilsyneladende uendeligt industrikøkken, hvor kokkene snitter og hakker, så grøntsagerne flyver. Kun når noget forstyrrende, udefrakommende trænger ind som en parasit i fortællingen opstår desorientering og nye spor at følge.

Mark Tholander, They built the widened coral reef.

Mark Tholander, They built the widened coral reef.


Maria Bordorff (1988) er uddannet fra Moderne Kultur og Kulturformidling v. Københavns Universitet og kritiker og skribent på Kunstkritikk. Derudover har hun været freelancekurator og del af den daglige ledelse på udstillingsstedet New Shelter Plan. Siden efteråret 2018 danner hun officielt kunstnerisk duo med billedkunstner Kirsten Astrup og er undervejs med et nyt filmværk, kommissioneret af Munchmuseet i Oslo.