COVID-19: ÅBENT BREV FRA KUNSTHALLERNE TIL KULTURMINISTEREN

Kære Kulturminister Joy Mogensen,

Kunsthallerne er yderst pressede i den nuværende situation, og for flere af institutionerne er de fremadrettede konsekvenser af krisen særdeles alvorlige. Det skyldes, at en stor del af kunsthallernes driftsudgifter er indtægter genereret fra entré, partnerskaber, sponsorater, udlejning, arrangementer samt butikssalg og cafédrift. Nedgang i disse indtægter har været betragtelig de sidste uger. Krisen rammer derfor direkte ind i driften af kunsthallerne, og bliver der ikke handlet på dette, vil det få fatale konsekvenser for dansk kunstliv fremadrettet.

Det samlede indtægtstab for perioden 12. marts - 13. april 2020 beløber sig til 2.895.000 kr. for de ti, økonomisk set, mest berørte institutioner. De udeblivende indtægter vil få fatale konsekvenser for kunsthallernes fremadrettede virke, og vil kunne aflæses i en negativ påvirkning af de i forvejen trængte billedkunstneres økonomi, og samtidskunstscenen som helhed vil lide betragteligt i de kommende år. Vi opfordrer derfor kraftigt til at der etableres en hjælpepakke der kan kompensere for dette tab.

Efter at have underøgt de nuværende hjælpepakker nøje, og været i tæt dialog med alle institutioner i FKD, må vi desværre melde tilbage, at disse hjælpepakker stort set er ubrugelige for kunsthallerne, da det altoverskyggende problem er tabte indtægter, som nævnt ovenfor. Dette tages der ikke højde for i de nuværende hjælpepakker.

Vender vi os mod hjælpepakkerne er der kun to elementer der kan være relevante for os: Lønkompensation samt Kompensation for virksomheders faste udgifter. Men af hjælpepakken der vedrører Lønkompensation kan kun to institutioner gøre brug heraf, og kun i begrænset omfang. Det skyldes dels at de øvrige institutioner, for hvem det kunne være en hjælp enten modtager mere end 50% af de ordinære driftsudgifter i offentlige tilskud, eller at de har så få medarbejdere ansat, at hjemsendelse i perioden ville umuliggøre driften af institutionen fremadrettet.

Da vi endnu ikke har fået en klar udmelding om, hvordan ”omsætningstab” skal beregnes i hjælpepakken der indeholder elementet Kompensation for virksomheders faste udgifter, kan vi endnu ikke melde klart ud om, og i så fald, hvor mange kunsthaller der kan få hjælp herigennem. Men da lønudgifter udgør den primære post i driftsbudgetterne, må det antages at også denne hjælpepakke kun i særdeles begrænset omfang kan yde hjælp.

Vi kan derfor konstatere, at kunsthallerne falder ind under den restgruppe Kulturministeriet er i færd med at identificere, og vi ser derfor frem til snarest at blive indkaldt til møde desangående.

Fakta om kunsthallerne
I skrivende stund tæller FKD 16 kunsthaller, spredt over hele landet, og herudover er vi i tæt kontakt med CC, der står foran optagelse i foreningen til maj, hvorfor de er medregnet i denne henvendelse. Blandt medlemmerne tælles både selvejende, fondsejet, privatejet, statslige såvel som kommunale institutioner. Nogle medlemsinstitutioner modtager mere end 50% fra stat eller kommune i driftstilskud, mens andre modtager under 50%.

Kunsthallerne i Danmark er kendetegnet ved at være mindre institutioner, med stor slagkraft og betydning. Vi faciliteter udvikling og eksperimenter på samtidskunstscenen, der er vores primære fokus. Populært sagt er det de nulevende kunstnere vi arbejder sammen med, og deres værker vi udstiller. Vi har en bærende og definerende rolle i dansk kunstliv, en rolle flere af institutionerne har haft i over hundrede år.

• Kunsthallerne er dynamiske institutioner med et højt aktivitetsniveau, og mange skiftende udstillinger – godt over hundrede – om året.

• Kunsthallerne oplever en stigende interesse. Henved 600.000 gæster besøgte vores institutioner i 2019.

• Kunsthallerne har den direkte kontakt til de udøvende kunstnere. Over 500 udøvende kunstnere udstiller hvert år i regi af kunsthallerne.

• Kunsthallerne er springbrættet for danske kunsttalenter til gallerier og museer i Danmark såvel som til den internationale scene.

• Kunsthallerne bringer international samtidskunst til Danmark, og er med til at sikre danske kunstneres netværk og udstillinger i udlandet.

Med venlig hilsen, Dina Vester Feilberg
Formand for FKDs bestyrelse og Direktør, Den Frie Udstillingsbygning.

Forsidefoto: 炫铭.

Foreningen af Kunsthaller i Danmark, FKD, blev oprettet i slutningen af 1992 og tæller i 2020 følgende 16 kunstinstitutioner: Den Frie Udstillingsbygning, Fotografisk Center, Galleri Image, Gl. Holtegaard, KunstCentret Silkeborg Bad, Kunstforeningen Gl. Strand, Kunsthal 44 Møen, Kunsthallen Brandts, Kunsthal Charlottenborg, Kunsthal Nord, Kunsthal Aarhus, Nikolaj Kunsthal, Overgaden – Institut for Samtidskunst, Rønnebæksholm, Sophienholm og Viborg Kunsthal.