ÅBEN CARE RIDER

Som billedkunstner og forfatter synes jeg, at det bliver sværere og sværere at passe på mig selv i en prekær økonomi og i en konkurrencepræget branche. Særligt efter inflation, der har medført endnu større besparelser og derfor færre jobs til færre penge, synes jeg, det kan være svært at sætte grænser og insisterer på mine behov. Det sidste år har jeg fået flere jobs end før, hvilket jeg er taknemlig for. Men det har også gjort, at jeg begynder at opdage hvad det er, der gør mig træt eller angst eller stresset, når jeg er på arbejde/skal til at på arbejde og i dagene efter at jeg har haft et job.

Min erfaring er, at venues, spillesteder, organisationer, festivaler, NGO’er, museer, kulturorganisationer (mm.) ofte har deres eget program for interesse snarere end deres artisters velbefindende. Jeg ved, at hele kulturindustrien er økonomisk presset, og derfor er der mindre overskud hele vejen rundt.

Jeg vil nu alligevel insistere på at alle os, der synes kunst er vigtigt, også drager omsorg for hinanden, for det er sådan vi skaber en bæredygtig og sund branche for os alle. Derfor har jeg forsøgt at skrive en care rider – for at lette arbejdsbyrden for alle. På den måde har jeg har et på forhånd formuleret dokument, der er let at sende til dem, der booker mig til jobs, som de kan læse og på den måde vurdere hvilke punkter, de kan møde.

Tanken bag den her tekst er, at alle der er kunstnere kan skrive til I DO ART, så den løbende kan udvides. Så har den en fast plads online og så kan diverse organisationer få den sendt rundt og måske bruge den omsorgsfuldt, når de planlægger events, performances, oplæsninger, ferniseringer o.lign.

De følgende punkter er udarbejdet af mig selv, med feedback fra andre kunstnere. Den kan bruges og sendes rundt af alle!


CARE RIDER:

  1. Hav et hvilerum/backstageområde på dit venue. Et område hvor man kan trække sig tilbage mellem optrædener. Væk fra larm og stress. Hvor der faktisk er gode stole, en sofa o.lign. så krop og sind kan få en pause.

  2. Der skal være let adgang til det rum. Man skal ikke kæmpe sig igennem en masse bureaukrati for at få adgang.

  3. Sørg for der er let adgang til at komme ud og trække frisk luft. Også selvom det er store events med mange mennesker og lange køer.

  4. Der skal være styr på samtykke til at filme og bruge optrædener både internt og på sociale medier efterfølgende. Forklar ordentligt hvad det skal bruges til. Undlad at spørg lige inden man optræder, så kan det være svært at sætte grænser.

  5. Tjek på forhånd hvordan kunstneren vil beskrives i programmet.

  6. Sørg for man altid kan få mad eller drikke og ikke skal stå i halve timers lange køer for at få blodsukkeret op, eller risikerer at man ikke kan nå at spise inden, man går på. Desuden også at der er vegetar/vegansk mad.

  7. Hvis der er kunstnere, som har meget lange arbejdsdage til dit event, så måske også bare lige tjek ind. Spørg hvordan de har det.

  8. Spørg selv om kunstneren har særlige behov. Det kan være rart at blive spurgt, så man ikke føler, man skal skjule det, hvis man f.eks. har en psykisk eller fysisk lidelse, der gør det endnu mere kompliceret for en at tage på arbejde.

  9. For nogen kan det også være en stor tryghed og afhjælpe sceneskræk, hvis de kan visualisere det eller de rum de skal være i. Tilbyd at sende billeder på forhånd, og giv et estimat på forhånd.

  10. Sørg for der er en ankomsts- og ansvarsperson. Så ved man altid præcis, hvem man kan henvende sig til, hvis man er i tvivl om noget.

  11. Undgå at antage folks pronominer (f.eks. hun/han/de/den/hen). Spørg hvis du er i tvivl (f.eks. “Hvad er dit foretrukne pronomen?”) – mange har også deres pronominer stående i deres cv eller Instagram bio. Respekter dette i alle skriftlige og verbale sammenhænge.

  12. Sæt kunstnere godt ind i hvorfor du har inviteret dem – sæt ord på hvad deres rolle skal være og hvad du tænker, de skal bidrage med.

  13. Vær transparent om de økonomiske vilkår fra starten, og undgå at fremsætte forhåbninger, du ikke kan opfylde (såsom “økonomien bliver bedre næste gang” eller “måske kommer der mere funding”).

  14. I forbindelse med talks eller andre live interviewsituationer (tv, radio osv.), bør der sættes god tid af til forinterview. Prioriter at interviewer/moderator er den samme person, som den der laver forinterviewet, så der ikke kommer uventede eller ubehagelige spørgsmål, når man er live/på scenen. Spørg på forhånd om der er noget, kunstneren ikke har lyst til at tale om og respekter dette.

  15. Det er stressende, når en arrangør selv er mega stresset og man kan mærke, at de ikke har energien til at se en i øjnene eller lytte til en.

  16. Det kan være en god idé at tilbyde sine kunstnere, at de kan få 1-2 venner med på gæstelisten, som også har adgang til backstageområder.

  17. Overblik: sæt de optrædende ind i dagens program, så man ved hvad der sker og hvornår.

  18. Sørg for at betal dine artister hurtigst muligt og hav så lidt bureaukrati som muligt. Vores økonomi er så spinkel og vores tid er noget værd.

  19. Promovering: Det er ikke artistens opgave også at være reklamesøjle for dit arrangement. Lad f.eks. være at bed dine kunstnere om at bruge deres private profiler til at promovere dit event uden aftale/løn.

  20. Hvis du er kurator/arrangør så sørg altid for at det er dig, der bringer lønnen op og tidligt i processen!

  21. Betalingsdatoer skal overholdes. Dette sker alt for sjældent! 

  22. Kunstnere, der har psykiske lidelser eller fysiske handicap er ofte på overførselsindkomst af forskellig slags. Derfor kan det have mega store konsekvenser for økonomien, hvis du udbetaler en faktura for sent! 

  23. Undgå som institution at have forudindtagede forestillinger om, hvad en kunstner kan, selvom personen fx. er gravid. Stop ikke med at invitere folk på grund af egne antagelser. Bare spørg. Og spørg igen og igen!


Hjælp os med at udvikle care rideren
Hvis du er udøvende kunstner og har forslag til care rideren, så vil vi sætte stor pris på, at du deler det med os. Så kan den løbende udvides i fællesskab. Skriv til os på info@idoart.dk eller via Instagram på @idoartdk – send dine forslag til listen (vi hjælper gerne med formuleringerne) og tilføj dit navn, hvis du vil krediteres i en takkeliste herunder.


Anbefaling: Revolutionen taler om hvile og care riders
Tirsdag d. 20. december inviterede Laura Na Blankholm fra 24Syv-podcasten Revolutionen Sidsel Ana Welden Gajardo og Rikke Collin i studiet til en samtale om hvile som modstandsstrategi. Sidsel fortæller mere om baggrunden for sin åbne care rider og i fællesskab udvikler de tre nye punkter. Udsendelsen er fordelt på to afsnit, som du kan lytte til her og her.


Tak til: Alba Liv Hansen, Noah Holtegaard, Laura Na Blankholm, Rikke Collin.

Forsidefoto: Sidsel Ana Welden Gajardo. Fra udstillingen Mapping the Displaced på udstillingsstedet All all all, 2022. Foto: Klara Li.


Sidsel Ana Welden Gajardo er billedkunstner og forfatter, uddannet fra Skrivekunstakademiet i Bergen og studerer på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København.